پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۴۴۷
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۸
در این بین، بیشترین حجم اقامت مسافران نوروزی در نوار ساحلی بوشهر و چادرهای خودمالکی اقامت می کنند که علاوه بر رایگان بودن، دمی مجاورت با دریا هم نصیب شان می نماید. براساس گزارش های رسمی، قریب 70 درصد مسافران را این گروه تشکیل می دهند.

شعار سال: ساحل، آب و هوای بهاری در کنار آرامش و امنیت مناسب، استان بوشهر را در بین پنج مقصد سفرهای نوروزی قرار داده و هر ساله در این ایام، شمار زیادی از گردشگران را روانه بوشهر می کند.

در این بین، بیشترین حجم اقامت مسافران نوروزی در نوار ساحلی بوشهر و چادرهای خودمالکی اقامت می کنند که علاوه بر رایگان بودن، دمی مجاورت با دریا هم نصیب شان می نماید. براساس گزارش های رسمی، قریب 70 درصد مسافران را این گروه تشکیل می دهند.

دسته بعدی به اسکان در مدارس اسکان اختصاص دارد که عمدتا فرهنگیان نقاط دیگر کشور را در بر می گیرد و به طور کلی 20 درصد مسافران نوروزی را شامل می شود.

همچنین اسکان در کمپینگ های شهرداری که امسال یک محل برای آن پیش بینی شده، حدود 6 درصد را در بر می گیرد. همچنین هتل، مسافرخانه ها در کنار مهمانسراهای دولتی نیز زیر 3 درصد مسافران نوروزی را پوشش می دهد.

در این بین کمتر از یک درصد هم شامل خانه های اجاره ای می شود. البته این برآورد، جدا از مسافرانی می باشد که ایام نوروز را در منزل بستگان خود سپری می کنند.

به انگیزه سفرهای نوروزی، گزارشی از هزینه مراکز اقامتی بوشهر در این ایام را پیگیری کرده است.

کمبود جدی هتل در استان

یکی از کمبودهای جدی استان بوشهر در صنعت گردشگری مربوط به هتل ها به عنوان لوکس ترین مراکز اقامتی می باشد. پرس و جوی خبرنگار ما از متصدیان هتل های موجود هم نشان می دهد اتاق های موجود آنها از روزهای پایانی سال رزرو شده و برای پذیرش مسافران جدید با محدودیت های زمانی مواجه اند.

تنها هتل سه ستاره بوشهر که در زمان حضور خبرنگار ما اعلام شد ظرفیت آن تکمیل است، هزینه اتاق سه تخته آن در هر شب 275 هزارتومان است که وعده صبحانه نیز همراه آن می باشد. هزینه اتاق دو تخته نیز 220 هزارتومان آب می خورد. به گفته متصدی این هتل، اتاق یک تخته هم ندارند.

هتل های دو ستاره در مرکز استان نیز برای اتاق سه تخته هر شب 161 هزارتومان درخواست می کنند که وعده صبحانه همراه آن می باشد. اتاق دو تخته نیز 121 هزارتومان است.

در هر صورت برای انتخاب هتل و مقایسه آن ها از نظر قیمت، کیفیت و زیبایی می توانید از سایت های رسمی و دارای مجوز برای رزرو هتل استفاده کنید.

هتل آپارتمان‌ها مشکل ظرفیت ندارند

پیگیری خبرنگار «خلیج فارس» نشان می دهد که هتل آپارتمان های موجود در بوشهر طی نیمه اول تعطیلات نوروزی ظرفیت های خالی داشته و به نظر می رسد به میزان کافی وجود دارند.

بالاترین هتل آپارتمان بوشهر دو ستاره است که اتاق سه تخته آن هر شب 305 هزارتومان می باشد، دو تخته نیز 100 هزارتومان کمتر است. وعده صبحانه نیز در این هزینه محاسبه شده است.

هتل آپارتمان های یک ستاره نیز برای سه تخته ها شبی 130 هزارتومان و دو تخته 105 هزارتومان از مشتریان طلب می کنند.

مسافرخانه‌ها

بخش دیگری از مراکز اقامتی بوشهر به مسافرخانه ها اختصاص دارد که در مرکز استان 8 واحد وجود دارد.

براساس پیگیری «خلیج فارس»، هزینه هر شب آن به تناسب موقعیت، امکانات و نظافتش حداکثر 35 هزارتومان است و کف قیمتی نیز 20 هزارتومان می باشد.

منزل مبله، انتخاب بهتر از چادرنشینی

در اغلب نقاط پرتردد، تراکت های متعددی قابل مشاهده است که همراه شماره تلفن هایی، اجاره منزل مبله به مسافران را تبلیغ می کنند. برای گروهی که نه توان مراکز اقامتی مثل هتل را ندارند و حضور در مراکز ارزن قیمتی مثل مهمان پذیر و چادر نیز برایشان خوشایند نیست، این گزینه مطلوب تر می باشد.

برای دریافت قیمت منازل مبله بوشهر، از طریق شماره هایی که در تراکت های تبلیغاتی اعلام شده، با برخی از آنها تماس گرفتیم.

یکی از این افراد می گوید: اغلب منازل مبله ای که داریم مربوط به خیابان های عاشوری، جفره و هلالی است که برای هرشب 150 هزارتومان دریافت می شود. اگر ظرفیت بالاتر از 5 نفر باشد، بین 30 تا 50 هزارتومان به هزینه اضافه می شود.

وقتی از وی می خواهیم منازل ارزانتر را معرفی کند، می گوید: در محله بهمنی که جزو منطقه دو شهری است، منازل مبله با قیمت شبی 80 هزارتومان هم داریم، ولی خانه اش کلنگی می باشد و مسافران کمتری از حضور در آنها استقبال می کنند.

گذران تعطیلات در مدرسه

همیشه کلاس های درس یکی از مهمترین مکان های اسکان مسافران به ویژه در نوروز بوده است، البته نه همه آنان. این تسهیلات صرفا به فرهنگیان داده می شود و با ثبت نام و طی چند مرحله کاغذبازی صورت می گیرد. بخش کمی هم که متقاضی نداشته باشد در اختیار کارمندان دولت و مشاغل آزاد قرار می گیرد.

امسال کلاس های درس به درجه ویژه، الف و ب تقسیم شده اند که هزینه آن بستگی به موقعیت و امکاناتش دارد.

در مدارس درجه یک، کلاس ها دارای تخت و سرویس خواب هستند. فرش، تلویزیون و یخچال برای هر کلاس تدارک دیده شده و هزینه شان شبی 28 هزار تومان است.

کلاس های درجه دو، تختخواب ندارند ولی بقیه امکاناتشان مانند درجه یک بوده و شبی 25 هزار تومان در می آید.

در کلاس های درجه سه، فقط موکت و چند تا پتو وجود دارد. یخچال و تلویزیون به صورت مشترک است و نرخشان شبی 18 هزار تومان. در راهرو اصلی مدرسه چند گاز رومیزی برقرار می شود تا امکان پخت و پز نیز فراهم گردد. البته برای حفظ نظم و امنیت مسافران، ساعت ورود و خروج مشخص می شود و جز در مواقع اضطراری، درها در ساعت های ممنوعه بسته می مانند.

همچنین چادر زدن در حیاط مدارس برای متقاضیان 7 هزارتومان هزینه دارد.

علاوه بر این، در بوشهر خانه معلم با اتاق های مبله»وجود دارد که گویا برای اقامت در آنجا محدودیت هایی هست. یک مسئول در این باره می‌گوید: «این مکان ها فقط برای مدیران و مسئولان است، نه برای آموزگاران یا خانواده هایشان. اگر هم تماس بگیرید و برای اقامت بپرسید، می گویند که همه اتاق ها رزرو هستند!»

چادر نشینان و کمپ های ارزان

همانطور که در ابتدای گزارش گفته شد، بیشتر مسافرانی که در نوروز راهی بوشهر می شوند، در هر جایی که میلشان می کشد چادر می زدند و برای خود یک اقامتگاه برپا می کردند؛ تمام ضرب و زور شهرداری هم برای جلوگیری از برپایی چادر در مسیر نردد مردم، تنها در پارک های بزرگ نتیجه داشته و ساحل در قرق چادرهای مسافران می باشد. موضوعی که مشکلات عدیده ای هم برای مسافران و هم شهروندان جهت تردد در کنار ساحل پیش می آورد.

در این بین شهرداری بوشهر هرساله مکان هایی را برای برپایی چادر و در اختیار گذاشتن کانکس پیش ینی می کند که امسال فقط به کمپ «شغاب» محدود شده که در جوار پارکی به همین نام قرار دارد. در این کمپ حمام، سرویس بهداشتی و وسایل پخت و پز وجود دارد و حضور نیروی انتظامی، هلال احمر و آتش نشانی پررنگ می باشد.

نرخ برپایی هر چادر در کمپ شهرداری 35 هزارتومان می باشد که با پیشنهاد شهرداری و مصوبه شورای شهر تعیین شده است. همچنین اقامت در کانکس ها نیز که شرایط بهتری نسبت به چادر دارد، هر شب 70 هزارتومان آب می خورد.

این قیمت ها نسبت به سال گذشته 10 هزارتومان بیشتر شده و طبق مشاهده خبرنگار ما، هنوز بخش هایی از ظرفیت کمپ خالی و بدون استفاده مانده است. این در شرایطی است که کمپ نسبت به سالیان گذشته که در 3 نقطه بود، اکنون فقط در شغاب محدود شده است.

همچنین با آن که گفته می شود امکانات رفاهی نسبی در کمپ ها برقرار شده، اما واقعیت آن است که مهمانان چنین مکان هایی باید پوست مبارک را در باب چند مسئله کلفت نمایند: نخست؛ به سبب محدود بودن سرویس های بهداشتی، صبوری و توانایی بالا در کنترل قضای حاجت ضروری می باشد! دوم؛ چون این کمپ ها در فضای باز دایر می شود، داشتن شهامت و توان تعامل با انواع حشره، خزنده و شاید جونده الزامی است. سوم؛ نظر به این که «اگر شی قیمتی شود مفقود، نگهبان کمپ مسئول آن نخواهد بود»؛ توصیه می‌شود مسافران چهار چشمی مراقب اموال خود باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی خلیج فارس، تاریخ انتشار 09 فروردین 1396 ، کد مطلب:142766 : www.pgnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین