پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۴۵
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۹
نگاهی به شرایط استان و نبود تدبیر کافی در مدیریت آب بوشهر، نشان می دهد امیدی به بهبود این شرایط - دست کم به صورت زودبازده- نیست و وقتی در آغاز دومین ماه تابستان، گزارش های مردمی از طولانی تر شدن نوبت بندی ها حکایت دارد، باید نگران هفته های آینده بود که اگر اقدامی فوری نشود، بر حجم نارضایتی ها افزوده خواهد شد.
شعارسال: با وجود اظهارات دو هفته پیش استاندار بوشهر درباره افزایش 12 درصدی ورودی آب استان، اما گزارش های مردمی از وخیم تر شدن اوضاع آب در شهر و روستاهای استان و طولانی تر شدن نوبت بندی ها حکایت دارد.

این در حالی است که گرمتر شدن هوا نیاز به مصرف آب و بهداشت فردی را جدی تر می کند، اما به نظر می رسد در پی بی برنامه گی مسئولان بوشهر، سخت ترین تابستان در انتظار مردم استان است.

در این بین، هرگاه نقدی به این وضعیت وارد می شود، مدیریت استان و متولیان امور آب ماجرای وابستگی 95 درصدی آب بوشهر به خارج استان را پیش می کشند و از این می گویند که در گذشته برای سرمایه گذاری در این حوزه غفلت شده است.

اما هیچگاه به عملکرد مدیریت سه ساله استان در حوزه آب پرداخته نشده و آقایان هم پاسخگوی سریال وعده های شان برای کلنگ زنی یا افتتاح آبشیرین کن ها نیستند.

در این گرما و بی آبی، تازه ترین وعده مسئولان درباره آبشیرین کن بوشهر که به آخر شهریورماه موکول شده، نشان می دهد برای عبور از بحران تابستان برنامه موثری وجود نداشته است، حال آنکه همین آبشیرین کن اگر در موعدهای قبلی مسئولان به بهره برداری می رسید، تنها 10 درصد نیاز آبی شهر بوشهر را کفاف می داد.

از طرفی استاندار در شرایطی خبر از افزایش 12 درصدی ورودی آب استان داده که در تضاد با تماس های متعدد شهروندان با «خلیج فارس» درباره طولانی تر شدن نوبت بندی آب است.

وقتی صحت و سقم افزایش ورودی آب استان را با یکی از کارشناسان این حوزه در میان گذاشتیم، وی به نکته ظریفی اشاره کرد و گفت: به نظر شما اگر قرار باشد چنین اتفاقی رخ دهد، باید مدیران آبی استان مصاحبه می کردند یا دیگران؟!

* نگاهی به نارضایتی هم استانی ها از وضعیت آب

نامدارزاده از خیابان شهید عاشوری بوشهر در تماس با خبرنگار ما می گوید: از روز دوشنبه تا امروز آب نداریم، وقتی هم به تلفن اتفاقات آب تماس می گیریم تا خواستار آبرسانی با تانکر شویم، مدام پیغام می دهد که 14 یا 16 نفر پیش از شما در نوبت هستند و عملا پس از چند دقیقه، بوق اشتغال می خورد و امکان ارتباط با اپراتور نیست.

به گفته وی، وقتی به صورت حضوری به محل اتفاقات آب بوشهر مراجعه کرده، با بیان اینکه امروز نوبت آبرسانی بخش مرکزی شهر بوده، گفته اند به این دلیل قادر به ارسال تانکر آب به این بخش از شهر نمی باشیم.

وی افزود: وقتی با این پاسخ های بی مسئولانه مواجه شدم، نهایتا از طریق برخی دوستان به یک شرکت خصوصی آبرسان دسترسی پیدا کرده و تانکر آنها در محل حضور یافته و در ازای پر کردن منبع هزار لیتری خانه ام، 46 هزارتومان دریافت کرد! وقتی دلیل این هزینه بالا را جویا شدم، گفتند ما هزینه کامل سرویس هر مخزن 20 هزار متر مکعبی را دریافت می کنیم.

همچنین حیدری از محله بیسیم بوشهر نیز در تماس با «خلیج فارس» با بیان اینکه اواسط تیرماه مدیر آبفای استان از نوبت بندی 24 ساعته آب در این شهر خبر داد، گفت: در شرایطی که به این شرایط تن داده ایم، ولی از هفته گذشته ما و بسیاری از همسایگان طی همان روزی که نوبت آب داشته ایم، حتی 5 ساعت هم امکان ذخیره آب نداریم و پمپ هم قادر به وارد کردن آب به خانه نیست.

وی با اشاره به گرمای هوا و افزایش نیاز به مصرف آب، از بی تدبیری مسئولان استان در این خصوص گلایه می کند و می گوید: مدیر آبفا در مصاحبه های خود دائما از مردم درخواست صرفه جویی دارد، ولی باید پرسید وقتی آبی به مردم نمی دهید و شهروندان را این اندازه در مضیقه گذاشته اید، این حرف ها تنها منجر به عصبانی تر شدن مردم از عملکرد ضعیف شما منجر می شود.

کیانی هم که ساکن شهرک شهید رجایی برازجان است در پیامی اینترنتی برای «خلیج فارس» با اشاره به اینکه یک روز در میان تنها بین ساعت 7 تا 3 شب امکان ذخیره آب در منبع داریم، می گوید: از هفته جاری این نوبت بندی طولانی تر شده، طوری که بعضا به 48 ساعت هم رسیده است. وقتی هم با اداره آب تماس می گیریم، از کاهش سهمیه آب شهر خبر می دهند. نمی دانیم این حرف ها را باور کنیم یا آمار مسئولان درباره افزایش ورودی آب استان!

نظیر پیام یا تماس هایی از این دست که حاکی از طولانی تر شدن نوبت بندی آب در استان می باشد، می توان به "علی عالی حسینی" اشاره کرد که از قطع سه روزه آب در روستاهای بخش ساحلی تنگستان گلایه کرده که به گفته وی آبرسانی سیار هم کفاف جمعیت این مناطق را نداده است.

همچنین ابراهیم کرمی از محله کلات اهرم در تماس با خبرنگار ما خبر داده از شنبه تا سه شنبه هفته جاری کمتر از 24 ساعت آب در لوله آنها جریان داشته و با توجه به فصل برداشت نخل و ضرورت استحام اعضای خانواده اش در برگشت از باغ، با مشکلات عدیده ای مواجه شده ایم.

پیام اینترنتی یکی از اهالی روستای جتوط بخش سعدآباد هم بر حجم نارضایتی ها از حال و روز آب استان می افزاید که نوشته: پس از تجمع چندی پیش برخی از اهالی بخاطر قطع طولانی مدت آب و وساطت بخشدار، توزیع آب بهبود یافت، اما بعد از دو هفته دوباره همان رویه تکرار شده و قطع 48 ساعته آب مردم را کلافه کرده است.

خبرنگار «خلیج فارس» تمایل داشت تا در خصوص تشدید مشکلات ناشی از بی آبی در استان با «یاکیده» مدیرعامل آبفا استان گفتگو کند و بپرسد آیا خبر افزایش 12 درصدی ورودی آب استان که توسط مسئولان مطرح شده صحت دارد و چرا با این وجود مردم از کاهش دریافتی آب گلایه دارند؛ اما به دلیل سفر وی به تهران امکان این مصاحبه فراهم نشد و به تماس ها خبرنگار ما پاسخ نداد.

نگاهی به شرایط استان و نبود تدبیر کافی در مدیریت آب بوشهر، نشان می دهد امیدی به بهبود این شرایط - دست کم به صورت زودبازده- نیست و وقتی در آغاز دومین ماه تابستان، گزارش های مردمی از طولانی تر شدن نوبت بندی ها حکایت دارد، باید نگران هفته های آینده بود که اگر اقدامی فوری نشود، بر حجم نارضایتی ها افزوده خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پیغام، تاریخ انتشار: پنجشنبه 7 مرداد 1395، کدخبر: 72807، www.peigham.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین