پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۸۹۹
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۶
محیط زیست طبیعی و سالم حق همگانی است و باید در هر جامعه ای به آن احترام گذاشته شود .

شعار سال: پروفسور کامرانی استاد دانشگاه بندعباس اصل 45 قانون اساسی می گوید که دریاها جز اموال عمومی هستند و متعلق به حاکمیت می باشد و طبق اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست به مانند دریاها وظیفه عمومی است، طبق این بحث حفاظت از محیط زیست وظیفه حاکمیت است . اصلی که در کشور ما نادیده گرفته شده و هرروز شاهد بروز فاجعه ویا بحران زیست محیطی از ورود ریزگردها گرفته تا خشک شدن دریاچه ها و مرگ آبزیان و همه نشات گرفته از آلودگی های شدید محیط زیست دریایی و عدم مدیریت مناسب منابع اب و خاک است .

دکتر احسان کامرانی با اشاره به سابقه مرگ آبزیان در سواحل هرمزگان از جمله بندرعباس گفت: فاضلاب شهر بندرعباس و خوریات که از محل های متعدد وارد دریا می شودیکی از کشنده ترین عامل مرگ آبزیان در سواحل می باشد، فاضلاب های شهری از یک سو وفاضلاب های صنعتی بعلت تمرکز صنایع در غرب بندرعباس و اب شورو با دمای بالا ناشی از فعالیت اب شیرین کن ها با شوری بیشتر از 50 گرم در لیتر و گرمای زیاد موجب مرگ لارو ابزیان خصوصا میگوها و سایر کفزیان می شود.

وی گفت: متاسفانه یکی از پدیده های نامتعارف در زمینه محیط زیست دریایی ، گسترش بی رویه آب شیرین کن ها است؛ پساب ناشی ازاین اب شیرین کن ها با گرما و شوری بالا وارد دریا شده و علاوه بر لارو ابزیان ، موجب مرگ پلانکتون ها که غذای ابزیان هم می باشند می شود .

از طرف دیگر حوضچه هایی که برای اب شیرین کن ها احداث می شود تا اب را بیاورند پشت آن و تصفیه شود واز انجایی که سواحل غرب بندرعباس نوزادگاه میگو و لاروهای آنهاست این دستگاه ها با قدرت بالا، اب را مکش کرده ولارو ابزیان از جمله میگوها هم وارد این فیلتر ها شده ودرفرایند ضدعفونی و استفاده ار مواد کشنده موجودات زنده از بین می روند.

عضو هیات علمی دانشگاه هرمزگان افزود:با قاطعیت می گویم اگر بااین رویه مجوزهای احداث اب شیرین کن در سواحل داده شود مدت زمانی نمی گذرد که خلیج فارس تبدیل به دریاچه نمک می شود ؛ مزایای این اب شیرین کن ها در مقیاس کلان نصیب استان های همجوار و شوری و پساب های خطرناکش بهره ما واین یک زنگ خطری برای استان است که از هم اکنون باید نمایندگان مجلس ، استاندار وسایر دستگاه ها مسوول دراین خصوص آگاهانه اقدام نموده و جلوی بسیاری از الودگی های زیست محیطی را بگیرند.

پروفسور کامرانی اظهارداشت: با توجه به اصل 45 قانون اساسی از دادستان محترم بندرعباس بعنوان مدعی العموم درخواست دارم که از گسترش بی رویه و غیر علمی احداث اب شیرین کن ها در خلیج فارس بدون لحاظ کردن استانداردهای لازم جلوگیری نماید.

وی با اشاره به معضل ریزگردها که هراز چندوقت مهمان ناخوانده استان و شهر بندرعباس می باشند افزود:پدیده ریزگردها هم عامل زیست محیطی داشته و کانون بحران در خوداستان است ، بعلت مدیریت ناصحیح در منابع اب و خاک شاهد این پدیده شوم هستیم واگر از امروز جلوی آن را نگیریم و مبارزه نکنیم قطعا در سال های بعد وضعیتی بسیار بدتر ازخوزستان خواهیم داشت .

دکترکامرانی گفت: محیط زیست طبیعی و سالم حق طبیعی مردم استان است که با این روند رو به رشد آلودگی های دریایی و هوا نگران این هستیم که این حق طبیعی از مردم سلب بشود .حقی که در نسل سوم حقوق بشر هم برآن تاکید شده و اگر توجه نکنیم حق حیات سالم را از مردم گرفته ایم .

وی در پایان افزود: امیدواریم که دستگاه های متولی و مسئولان ارشد و اجرایی استان این زنگ خطر بحران را بشنوند وبرای حفظ و سلامت محیط زیست شهر و استان قدم بردارند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار 28 مرداد 96، کدمطلب: 31319:www. stnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین