پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۷۲۳۳
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: به منظور سرپوشیده کردن کاخ هخامنشی چرخاب و حفاظت از آن در برابر آفتاب و باران، سازه های لازم در محدوده این کاخ احداث شده است.

شعار سال: ناصر امیرزاده روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در سال های گذشته به دلیل سرما و گرما به پایه ستون ها و دیگر عناصر معماری این کاخ آسیب هایی وارد شده بود که با این اقدام حفاظتی از بروز آسیب های بیشتر به آن جلو گیری می شود.

وی اضافه کرد: اعتبار این برنامه حفاظتی از محل اعتبارات ملی و از ردیف پایگاه های میراث فرهنگی تامین شده است.

امیر زاده گفت: کاخ هخامنشی چرخاب با یک هزار و 675مترمربع مساحت دارای یک تالار مرکزی با دو ردیف پایه ستونی 12تایی و تالارهای جانبی با ٢٤ ردیف پایه ستون، از آثار ارزشمند معماری اوایل دوره هخامنشی در حوالی شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان واقع است.

وی بیان کرد: این اثر بخشی از شهر باستانی تموکن در دوره هخامنشی است و سند فوق العاده ای از شهر سازی و حضور هخامنشیان در کرانه ها و پس کرانه های خلیج فارس و رونق تجارت دریایی ایرانیان در خلیج فارس به شمار می رود.

امیرزاده افزود: مجموعه چرخاب حاصل شش فصل کاوش های باستان شناسی است که در کنار مجموعه کاخ های سنگ سیاه در روستای جتوط و بردک سیاه در روستای درودگاه به عنوان پایگاه میراث فرهنگی کاخ های هخامنشی دشتستان در سطح ملی مصوب و فعالیت خود را آغاز کرده است.

کاخ چرخاب برازجان در مهرماه سال 1380 با شماره 4041 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 29 خرداد 1396، کد مطلب: 82569880:www. irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین