پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۱۳۴۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۲
بازار سرمایه امروز ایران از لحاظ تعداد مشتریان، تعداد ناشران، حجم و ارزش معاملات در بورس‌ها به بخش کاملا معناداری از اقتصاد کشور تبدیل شده و در اصطلاح به مرحله‌ای از بلوغ خود رسیده است.
شعارسال: همچنین اتکای دولت به بازار سرمایه به عنوان ابزاری برای تأمین بودجه و اقبال مردم به بازار سرمایه در قیاس با بازار پول، لزوم نگاه استراتژیک به آن را ضروری می‌سازد. یکی از ضروریات بازار سرمایه حمایت از سرمایه‌گذار است که با وجود مقررات کافی در زمینه حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران خرد و تأمین خواسته آنان یعنی شفافیت و مسئولیت‌پذیری از جانب مدیران شرکت‌ها، می‌تواند از بسیاری مسائل نظیر حباب‌ها، سفته بازی روی سهام و گران خریدن و ارزان فروشی سهام ممانعت به عمل آورد.  
نکته بعدی ضرورت تدوین بسته نظارتی منسجم بازار سرمایه است که توسط ناظر باید به صورت سالانه یا دوره‌ای تدوین و ابلاغ شود که بر آن اساس مسیر کلی بازار سرمایه در هر سال یا دوره مشخصی را تعیین کند؛ لذا سردرگمی در مورد عرضه‌های اولیه، دامنه نوسان، اعتبار، نحوه انجام معاملات، بازارگردانی، بسته شدن نماد، تغییرات حجم مبنا و موارد مشابه اینقدر مهم هستند که سیاست‌گذار سالانه سیاست‌های خود را در ابتدای هر دوره و حتی همزمان با بودجه دولت اعلام می‌کند تا ضمن ایجاد آرامش و ثبات در بازار سرمایه به ذی نفعان بازار فرصت تصمیم‌گیری عاقلانه و دوراز احساسات که فعلا حاکم بر بازار سرمایه است را بدهد. ضرورت بعدی بازار سرمایه ایجاد اتاق فکر بازار سرمایه در شان این بازار است که باید در قالب یک پژوهشکده مطالعات راهبردی بازار سرمایه که با بدنه رو به گسترش بازار سرمایه همخوانی داشته باشد، جهت ایجاد نوآوری در بازار سرمایه ایفای نقش کند. نکته دیگر بحث ساماندهی چالش‌های فناوری و زیرساخت‌های بازار است که ضرورت اجرایی آن با استقبال سرمایه‌گذاران در اوایل امسال به خوبی به مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار منتقل شده است.  
نهایتاً مسئله‌ای که بسیاری از نهاد‌های مالی بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران را رنج می‌دهد، عدم آگاهی، سردرگمی سرمایه‌گذاران و علاقه‌مندان به بازار سرمایه در خصوص نحوه ورود و استفاده متناسب با نیازشان از بازار سرمایه است که راهی جز فرهنگ سازی و آموزش در سطوح پایه تحصیلی، رسانه ملی و دانشگاه‌ها ندارد. بر این اساس مرکز مالی ایران به عنوان رکن آموزش بازار سرمایه در این خصوص می‌تواند پیشرو و جریان‌ساز شود. این مسائل در حالی مطرح است که با توجه به روند بازار در چند وقت اخیر وبرجسته شدن بحران ریزش که باعث شد زمینه بی اعتمادی بیشتر سرمایه‌گذاران و سهامداران در بازارفراهم شود، ضرورت دارد تدابیر عملیاتی برای بازگشت اعتماد به عنوان یک برنامه بنیادین مد نظر مسئولان قرارگیرد.

علی جمالی؛  مدیر عامل کارگزاری نماد شاهدان


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای بورس، تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۲۲۰۲۴، www.sedayebourse.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
بازار سرمایه در ایران به هیچ عنوان حامی ای بعد از ریزشش نداشته و بدون حامی خبر از رشدش نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۳
0
0
دولت باید پاسخگوی ضرر مردم در بورس باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین