چگونگی ارایه تخفیفها در فروشگاههای زنجیرهای مدت هاست برای مردم سوال است. به گفته برخی دست اندرکاران، فروشگاههای زنجیرهای به علت ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و حجم بالای خرید میتوانند از تولیدکنندهها تخفیف بگیرند و آن را به مشتریان ارائه کنند و دلیل ارزانتر بودن برخی کالاها در این مراکز خرید عمده از تولیدکننده است. این در حالی است که مواردی دیده شده که قیمت روی کالا از قیمت چاپ شده در فاکتور پایینتر است. کارشناسان معتقدند که بعید است تولیدکنندگان برای خرید حجم بالای کالا به این فروشگاهها تخفیف بدهند و فرآیند تامین مبالغ بالای کالاهای سفارش داده شده ابهام دارد.
شعار سال: در این رابطه رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی در ارتباط با عملکرد فروشگاههای زنجیرهای و خسارات ناشی از رشد قارچ گونه آنها بیان داشت: تعداد فروشگاههای زنجیرهای آنقدر زیاد شده است که توان ماندن را از فروشگاههای مویرگی گرفته است.
موسی فرزانیان گفت: در ابتدا که موضوع فروشگاههای زنجیرهای مطرح شد، بنا بود به تعداد کم و در محدودههای از شهر که فروشگاهها و مغازههای خرده فروشی کمتری بود، تاسیس شود و آن هم برای رفاه حال شهروندان. کلیات این طرح در حالی تصویب شد که به زیان اصناف تمام شد.
او در ادامه بیان داشت: طی سالهایی که موافقت شد فروشگاههای زنجیرهای تاسیس شود تا کنون، نه تنها محدود نشد بلکه بقدری توسعه پیدا کرد که قارچ وار بر سر هر کوچهای یک فروشگاه زنجیرهای تاسیس گشت. چگونه میتوان با این شرایط توقع داشته باشیم که فروشگاههای مویرگی در سطح شهر توان ماندن داشته باشند. این حرکت از سوی هر سازمانی، مغایر با اشتغال زایی است. سود این منافع به جیب عدهای خاص میرود و نه تنها مردم منتفع نشدند بلکه این فروشگاهها مانع از اشتغالزیی گردیده اند.
فرزانیان تاکید کرد: عمده اشکالی که به این فروشگاهها وارد است، عدم نظارت دقیق و قوی است. هیچوقت نظارت کامل و دقیقی بر این واحدها نیست در حالی که اتحادیهها کاملا بر اعضای خود نظارت دارند و اجازه تخلف نمیدهند. الگو برداری حتی اگر از کشورهای پیشرفته دیگر هم باشد، مشاهده شده که در آن کشورها نیز پس از مدت بسیاری از فعالان مویرگی طی زمانی کم از دور خارج شده و کسب و کار شان مختل گردیده لذا این موضوع باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
وی گفت: از سوی دیگر برای هر یک از این فروشگاهها مانند هایپر با آن ابعاد وسیع و گسترده، تنها یک ممیز مالیاتی مسئول است میدانیم بعضا در برخی از فروشگاهها بیش از ۱۰۰ واحد فعال است، یک ممیز برای این تعداد، برای سازمان هم هزینه کمتری دارد هم اینکه سود آورتر میباشد، باید شرایطی ایجاد کرد که مغازههای خرد آسیب نبینند.
ضرورت نظارت بر فروشهای فوق العاده
آلبرت بغزیان، اقتصاددان: به طور کلی فرآیند فعالیت فروشگاههای زنجیرهای نگران کننده است. همواره این علامت سوال وجود دارد که چطور تخفیف میدهند. اگر قراردادهای این فروشگاهها را ببینید ممکن است علامت سوالهای بیشتری در ذهن هر کسی ایجاد شود. فعالیت این فروشگاهها بدین گونه است که قیمتها توسط تولیدکنندگانی که با آنها همکاری میکنند دستکاری میشود و در سفارشهایی که میدهند در مورد قیمتها تغییراتی رخ میدهد.
برخی اجناس را همان قیمتی که در شبکه مویرگی توزیع میشود خریداری میکنند و بعضی را با قیمتها بالاتر، اما با ارایه تخفیف به دست مصرف کننده میرسانند. ممکن است برخی تولیدکنندهها برای سفارش برخی کالاها به این فروشگاهها تخفیف بدهند که از نظر بنده بعید است و یا پول تامین کالا را از بانکها تهیه میکنند که باز هم دارای شبهه است. اما اشکال این جریان این است که هیچ گونه استعلام و نظارتی برای حراجیها و فروشهای فوق العاده وجود ندارد.
در حال حاضر در کیش برای حراجی باید استعلام شود و برفرآیند این حراجیها نظارت وجود دارد. اما در دیگر شهرها اینطور نیست و در تهران با افزایش قیمتها و کم کردن آن عنوان حراجی را به آن میدهند. به طور کلی تامین پول کالاهای فروشگاههای زنجیرهای فرآیند مشکوکی است. میتواند حتی پولشویی هم باشد. یعنی پولهایی که در خارج قادر به نگهداری آنها نیستند و نمیتوانند جایی داشته باشند با خرید فروشگاههای بزرگ این اتفاق پوشش داده میشود؛ بنابراین این موضوع استعداد این واقعیت را دارد.
اما به هر حال مصرف کننده به دنبال جنس ارزان قیمت است و اگر صحت این قیمت گذاریها تایید شود برای مردم خوب است. اگر فروشگاههای زنجیرهای متهم به پولوشویی و کم فروشی شوند باید پاسخگو باشند و اگر متهم نشوند شیوه فروش خوب است، اما به شرطی که از این موضوع رفع اتهام شود.
همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید کردند و بهوضوح هم در بازار مشخص است، قیمتهای بازار، قیمتهای غیرواقعی هستند. در سطوح مختلف همانند خودرو، بورس، افزایش قیمت کالاها و… باید دولت وارد عرصه شود و به مردم توضیح بدهد که چرا وضعیت اقتصادی کشور به چنین آسیبهای دچار شده است. نکته قابل توجه این است که متاسفانه وزارتخانههای مختلف دولت همانند اقتصاد، صنعت یا رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، هیچ گونه اظهار نگرانی نمیکنند. این مساله اکنون موجب بیاعتمادیای گسترده در سطح جامعه شده است که البته به آسانی نیز قابل بازگشت نخواهد بود.
در رابطه با شبکه مویرگی هم انتقاداتی وجود دارد. به عنوان مثال راه اندازی بقالی و سوپرمارکت به صورت قارچ گونه اتفاق افتاده است و نمیتوان برای این حجم از شبکه مویرگی دل سوزاند. شبکه مویرگی کشور زیادی گسترده شده است. به عنوان مثال مشاوران املاک در خیابانها مانند قارچ رشد کرده اند و در این رابطه سایتها و اینترنت را رقیب خود میدانند که آنها را از کاسبی انداخته اند در صورتیکه وجود قیمتها برای انتخاب بهتر لازم است. سوپرمارکتها هم همین طور هستند. شبکه مویرگی فروش فرش نیز همین مصداق را دارد. هر از چند گاهی در رابطه با فعالیت فروشگاهها و هایپرهای عرضه کننده فرش اعتراض دارند.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسبوکارنیوز، تاریخ انتشار ۱۹ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۵۳۷۸۵، kasbokarnews.ir.