پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۱۹۴۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۴
گرانفروشی در یکی از فروشگاه‌های زنجیره ای، در صدر اخبارچند روز اخیر قرار گرفته است. فروش کالا‌های انباری از چند سال پیش به قیمت جدید، قیمتگذاری بالاتر از نرخ مصوب و قیمت مصرف کننده، ارایه تخفیف‌های کاذب و. برخی از جرم‌های منتصب به این فروشگاه است. آیا در کلیپ متوجه شدید که از کدام فروشگاه زنجیره‌ای صحبت می‌شود؟
شعار سال: در این گشت مشترک تعزیرات؛ کارشناس و قاضی تعزیرات و همچنین دو بازرس اتاق اصناف تهران حضور داشتند.
در بدو ورود به یکی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای که فقط ۳۳۰ شعبه در تهران دارد با تخفیف‌های غیر واقعی و گرانفروشی مواجه شدیم که برای نمونه یک نشان تجاری تن ماهی با ۵ درصد تخفیف ۲۴ هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسید در حالی که قیمت مندرج روی این کالا ۲۴ هزار تومان بود که هم گرانفروشی محسوب می‌شود و هم تخفیف ۵ درصدی آن متقلبانه است.
در همین فروشگاه با بسته‌های ۹۰۰ گرمی لوبیا چیتی مواجه شدیم که قیمت روی کالا ۳۸ هزار و ۹۰۰ تومان درج شده بود، اما در صندوق فروشگاه ۴۳ هزار تومان از مردم دریافت می‌شد و این تخلف را در دیگر اقلام حبوبات نیز داشتیم.
در همین فروشگاه پودر کیک با تخفیف ۹ درصدی ۱۵ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می‌رسید در حالی که روی این کالا ۱۳ هزار و ۹۵۰ تومان قیمت درج شده بود و خریداران را با ادعای ۹ درصد تخفیف فریب می‌دهند.

خریداران دقت کنند

آقای مهدی عسگری کارشناس تعزیرات در همین ارتباط از مردم خواست حتماً در زمان خرید هر نوع کالایی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای قیمت مندرج در خود کالا را با مبلغی که در صندوق پرداخت می‌کنند، مقایسه کنند.
در فروشگاه زنجیره‌ای دیگری حضور یافتیم که تخلفات مشابه فروشگاه قبلی بود و کنسرو عدسی با ۳۰ درصد تخفیف ۷ هزار تومان به فروش می‌رسید در حالی که قیمت روی آن ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود و در واقع تخفیف ۳۰ درصدی متقلبانه بود.
مسئول صندوق این فروشگاه ادعا می‌کرد که در صندوق قیمت‌های واقعی محاسبه می‌شود؛ اما ما چندین کالا را که قیمت هایش ایراد داشت در صندوق امتحان کردیم، اما همان قیمت‌هایی که مشکل داشت از مردم دریافت می‌شد.

تکرار تخفیف‌های غیرواقعی

در فروشگاه زنجیره‌ای دیگری هم با تخفیف‌های غیر واقعی مواجه شدیم برای مثال فیله مرغ بسته بندی شده با ۲۵ درصد تخفیف ۴۴ هزار و ۷۷۵ به فروش می‌رسید در حالی که قیمت درج شده روی آن ۴۴ هزار و ۲۵۰ تومان بود و این نشان می‌دهد تخفیف ۲۵ درصدی متقلبانه است.

چرا اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نظارت نمی‌کند؟

در این گشت مشترک تعزیراتی از رئیس گشت پرسیدیم که چرا اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای بر این فروشگاه‌ها نظارت نمی‌کند؟ که آقای ناصر مدیحی گفت: این فروشگاه‌هایی که تخلف می‌کنند مال خود اتحادیه هستند و اعضای هیئت مدیره فروشگاه‌های زنجیره‌ای هم محسوب می‌شوند و چطور چاقو می‌تواند دسته خود را ببرد.
در فروشگاهی دیگر هم با اقلام بسیار زیادی مواد شوینده مواجه شدیم و، چون قصد افزایش قیمت داشتند قیمت‌های درج شده روی کالا‌ها مخدوش و پاک شده بود.
بازرس اتاق اصناف که ما را در این گشت مشترک تعزیراتی همراهی می‌کرد میزان تخلف و جریمه یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای را که فقط ۳۳۰ شعبه در تهران دارد؛ ۶۷ میلیون و ۶۵۳ هزار تومان اعلام کرد.
آقای مریوان قادرپور افزود: از نظر ما گرانفروشی و عوامفریبی در این فروشگاه محرز است و ما این حکم و گزارش تخلف را تقدیم تعزیرات می‌کنیم تا رسیدگی کامل در آنجا صورت گیرد.

رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی استان تهران هم در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر این که با توجه به این که قیمت‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسری است آیا همه شعب این فروشگاه‌ها جریمه می‌شوند یا فقط شعبه‌ای که در آن حاضر شده ایم؟ افزود: با کارشناسان اتاق اصناف به دفتر مرکزی این فروشگاه خواهیم رفت و مدارک آن‌ها را ملاحظه می‌کنیم و قطعاً به اتهام گرانفروشی و عوامفریبی جرایمی اعمال می‌شود.
آقای ناصر مدیحی گفت: مردم باید خودشان در موقع خرید قیمت‌ها را بررسی کنند و مراقب باشند در زمان مراجعه به صندوق فروشگاه از آن‌ها اضافه دریافتی صورت نگیرد.
وی افزود: به همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام می‌کنیم که بسیج شده ایم به تخلفاتشان رسیدگی کنیم و حتماً رویه شان را عوض کنند و با مردم صادق باشند.

تقدیر از برخی فروشگاه‌ها

البته در فروشگاه زنجیره‌ای دیگری حاضر شدیم که همه تخفیف ها؛ قانونی و مستند بود و موارد گرانفروشی از نگاه بازرسان اتاق اصناف مشاهده نشد که رئیس گشت‌های مشترک تعزیرات از این فروشگاه تقدیر کرد.
آقای ناصر مدیحی ضمن تقدیر از فروشگاه‌های قانونمدار به خبرنگار ما گفت: ما انتظار نداشتیم که برخی از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دنبال نابود کردن مردم باشند، این‌ها دستشان در جیب مردم است و با مایحتاج مردم بازی می‌کنند.
در آخرین فروشگاه زنجیره‌ای که حاضر شدیم علاوه بر تخفیف‌های غیر قانونی با کیسه‌های برنج تنظیم بازار مواجه شدیم که از بهمن سال ۹۷ در این فروشگاه انبار شده بود.
آقای مدیحی در این ارتباط گفت: آن زمان قیمت هر کیلوگرم از این برنج‌ها ۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما امروز ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند در حالی که این‌ها برنج تنظیم بازار است و باید همان موقع میان مردم توزیع می‌کردند.
وی افزود: از نظر ما احتکار این اقلام اثبات شده است و همه این اقلام با قیمت سال ۹۷ میان مردم توزیع می‌شود.
جمع بندی حضور ما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نشان داد که در ۹۰ درصد فروشگاه ها، تخفیف‌ها واقعی نیست و گرانفروشی از نگاه بازرسان اتاق اصناف مشهود بود.
این در حالی است که فروشگاه‌های زنجیره ای؛ اتحادیه دارند و اگر به وظایف نظارتی شان عمل می‌کردند، شاید به حضور گشت‌های مشترک تعزیرات در این فروشگاه‌ها هم نیازی نبود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار:  8 دی ۱۳۹۹، کد خبر:2968256، iribnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
برای چی باید این فرئوشگاه هایی که تو این روزها برای مردم خیر داشتن و دارن رو تعطیل میکنن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۸
0
0
به اسم داشتن تخفیف جیب مردم رو خالی می‌کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
این ها از ابتدا هم میخواستن به این فروشگاه ها ضربه بزنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین