پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۵۶۷
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹
در شرایطی که با بحران کرونا روبرو هستیم و بسیاری از کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بخصوص کارگاه‌های کوچک دچار خسارات بسیاری شده و کارگران بسیاری نیز از کار بیکار شده اند، ضرورت این است که سازوکار‌های حمایتی بیش از گذشته به کمک و حمایت از اقشار بپردازند.
شعار سال:سازمان تامین اجتماعی از پرداخت بیمه بیکاری به افرادی که کمتر از یک سال در آخرین محل اشتغال خود کار کرده اند خودداری می کند و همین امر موجب ایجاد مشکلات زیادی برای کارگران شده است. سابقه کمتر از یکسال در قانون شامل دریافت بیمه بیکاری می شود اما گزارش ها حاکی است که این قانون از سوی نهاد مربوطه یعنی سازمانی تامین اجتماعی جدی گرفته نشده و رعایت نمی شود. توضیح بیشتر اینکه در قانون مصوب سازمان تامین اجتماعی آمده است که کارگران با سابقه 6 ماه کارکرد با سابقه بیمه در صورت بیکاری حال به هر علتی می توانند از مزایای پرداختی این سازمان در رابطه با بیمه بیکاری استفاده کنند. متاسفانه در سالهای اخیر دلایل بسیاری برای عدم پرداخت این حقوق مسلم کارگران بیان شده است. کسری بودجه صندوق بیمه بیکاری به گفته محمد شریعتمداری، وزیر کار به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسیده یکی از مهم ترین دلایل این اتفاق است.
 
از سوی دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا بحران بیکاری به بسیاری از کارخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی رسیده و کارگران زیادی شغل خود را از دست داده اند. به همین دلیل متقاضیان بیمه بیکاری نسبت به سال‌های گذشته افزایش بسیاری داشته و سازمان تامین اجتماعی توانایی پرداخت این حجم از پول را به افراد مشمول ندارد. این در حالی است که سازمان پا را از این نیز فراتر گذاشته و اعلام می‌کند کارگر بایستی تمام یکسال سابقه پرداخت حق بیمه را به طور مستمر در آخرین محل کار خود مشغول بوده باشد. شروطی که هم با قوانین مجلس و هم با آیین نامه اجرایی مصوب دولت در تناقض است. به هر ترتیب اقتصاد ایران هم در این سال‌ها به دلایل مختلف بویژه تحریم‌ها کوچک‌تر شده است؛ و اکنون مشخص نیست با توجه به تبعات ناشی از کرونا سرآخر چه تعدادی به جمع بی‌کاران در جامعه ایران خواهند پیوست.

حسین حبیبی نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره این موضوع می‌گوید: در واقع سازمان تامین اجتماعی به علت رشد بیکاران کشور، از این روش به عنوان سرعت گیر استفاده می‌کند تا بتواند در حد امکان از پرداخت حق بیمه کارگران شانه خالی کند.
 
حبیبی با اشاره به وظیفه قانونی دولت در ایجاد شغل برای آحاد مردم افزود: نه تنها دولت به وظایف قانونی خود در قبال ایجاد شغل عمل نمی‌کند بلکه سازمان تامین اجتماعی هم به رغم دریافت حق بیمه از کارگران، از پرداخت بیمه بیکاری به آنان جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر نه تنها برای کارگران شغل جدیدی ایجاد نشده، بلکه از شغل قبلی خود نیز بیکار شده و بیمه بیکاری هم دریافت نمی‌کنند. این عمل سازمان تامین اجتماعی در شرایط موجود اقتصادی، ظلمی مضاعف در حق کارگر است. سازمان تامین اجتماعی نباید برای حفظ منابع سازمان از این حربه استفاده کند و معیشت کارگران را با مشکل مواجه کند. این عمل سازمان مصداق دمیدن در سر گشاد شیپور است.
طبق آمار‌ها بیش از ۶۰ درصد کارگران در صورت بیکاری، تحت هیچ شرایطی امکان بهره‌مندی از مقرری‌های بیکاری را ندارند.

مسئولان در برابر حقوق کارگران جاخالی ندهند

فرامرز توفیقی،  نماینده کارگران در شورای اسلامی کار

در شرایطی که با بحران کرونا روبرو هستیم و بسیاری از کارگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی بخصوص کارگاه‌های کوچک دچار خسارات بسیاری شده و کارگران بسیاری نیز از کار بیکار شده اند، ضرورت این است که سازوکار‌های حمایتی بیش از گذشته به کمک و حمایت از اقشار بپردازند. سازمان‌های متولی و مسوولان امر با آگاهی از خسارت‌های مدوام و بیکاری کارگران که هر روز بر تعداد این افراد افزوده می‌شود راهکاری در خور شخصیت این قشر زحمت کش بیابند. در حال حاضر شاهد بیکاری در همه بخش‌ها پس از دوره کرونا هستیم، اما این بیکاری در کارگاه‌های کوچک و مشاغل غیررسمی بسیار زیاد است؛ بنابراین ضرورت دارد تا بیمه بیکاری و حقوق و امتیاز‌هایی که کارگران برای این اتفاق باید از آن بهره‌مند شوند، در موعد مقرر و زمان خودش پرداخت شود. شایسته نیست این اقشار که با کمترین حقوق و دستمزد تا آنجایی که این بحران اجازه داد مشغول به کار و فعالیت بوده اند، با قرار گرفتن در شرایط نامناسب با جاخالی دادن دولت و سازمان‌ها مواجه شوند.

متاسفانه عدم توجه به کارگاه‌های کوچک منجر به تعطیلی ورشکستگی بسیاری از واحد‌های تولیدی می‌شود و در حلقه سریع موجی از بیکاری درکشور ایجاد خواهد کرد و به دنبال آن دولت ناچار خواهد بود بیمه بیکاری بیشتری را پرداخت کند. همچنین آسیب‌های روحی و روانی شدیدی در بین خانواده‌ها ایجاد می‌شود و برخی به ناچار به اشتغال ناقص تن می‌دهند و بیش از پیش در معرض ابتلا به بیماری قرار خواهند گرفت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کسب و کار نیوز، تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: kasbokarnews.ir،
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
خیلی از کارگران برای دریافت بیمه بیکاری نیاز دارن که این بیمه رو هرطور شده دریافت کنن برای همین هم هست که دور میزنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
باید قانون بیمه بیکاری رو دور گریز کنیم که کسی نتونه این دور هارو ایجاد کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۰
0
0
قانون بیمه بیکاری نقص های عملکردی به شدت زیادی داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۲
0
0
بیمه بیکاری که میگه از جات جم نخور تا من یه روزی شاید بیمه تو بدم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین