پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۱۵۸۳۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
جزئیات بودجه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش در متن پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۰ نگرانی‌ها از کسری بودجه در این بخش را افزایش داده است.

شعار سال: چند روز پیش، دولت، لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ را تقدیم مجلس کرد؛ بودجه‌ای که بیش از گذشته با حواشی متعدد و مختلفی همراه بوده است. در اولین نگاه، بودجه ۱۴۰۰ آموزش‌و‌پرورش کشور رشد نسبتا چشمگیری نسبت به بودجه سال ۱۳۹۹ داشته است. بودجه ستاد وزارت آموزش و پرورش در بخش اعتبارات هزینه‌ای 481 میلیارد و 31 میلیون و 400 هزار تومان و در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای 129 میلیارد و 500 میلیون تومان است و براین اساس بودجه وزارت آموزش در قالب 25 ردیف از (ردیف 127500 تا 128000) معادل 111 هزار و 106 میلیارد تومان که اعتبارات هزینه‌ای معادل 105 هزار و 997 میلیارد تومان و اعتبارات سرمایه‌‌ای 5 هزار و 108 میلیارد تومان است که 89 هزار میلیارد تومان نیز به آموزش و پرورش استان‌ها اختصاص یافته است.

افزایش 60 درصدی بودجه آموزش و پرورش

بودجه آموزش‌و‌پرورش تقریبا در سال ۹۹، ۵۸هزار میلیارد تومان بود. در سال ۱۴۰۰، ۹۴هزار میلیارد بودجه هزینه عمومی است که در این بخش حدود ۶۰ درصد افزایش بودجه وجود دارد. در این میان بودجه بخش آموزش عالی ۱۸هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ بوده است و در سال ۱۴۰۰ به ۳۱هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد آن تقریبا ۷۵ درصد است. یعنی رشد بودجه بخش آموزش عالی ۱۵ درصد بیشتر از رشد بودجه بخش آموزش عمومی و آموزش‌و‌پرورش کشور است.

هرچند تغییرات پیاپی در ردیف‌های بودجه‌ای و تغییر عناوین آنها نسبت به لایحه سال گذشته مقایسه ها را سخت می کند، اما از مقایسه عناوینی که در بودجه سال 1400 در بخش آموزش تکرار شده است می توان متوجه شد که نسبت درصد رشد همه عناوین یکسان نیست. برای مثال، درحالیکه بودجه صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بیش از 200 درصد نسبت به سال پیش افزایش داشته، بودجه کیفیت بخشی به فعالیت های آموزشی و عدالت آموزشی تنها 28 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش داشته است.

نگرانی ها از کسری بودجه آموزش و پرورش

افزایش درآمدهای دولت روی کاغذ در لایحه بودجه سال 1400 و عدم تحقق آن، نگرانی از کسری بودجه را بیشتر کرده است. در بخش آموزش و پرورش نیز با توجه به بودجه سال گذشته این نگرانی وجود دارد. بودجه آموزش‌وپرورش برای سال ۹۹، ۵۷ هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان تعیین شد، درحالیکه مسئولان این وزارتخانه از درخواست اختصاص ۷۳ هزار میلیارد تومان خبر داده بودند. اما همین بودجه نیز دچار کسری شد. براساس صحبت های علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش مجلس«برآوردها از بودجه آموزش و پرورش نشان می‎دهد که با توجه به تورم جاری در کشور، معوقات معلمان و جبران کمبود معلم در کشور آموزش و پرورش در سال 99 حدود 15 هزار میلیارد کسری بودجه خواهد داشت.» با این وضعیت باید دید که در بودجه سال 1400 آموزش و پرورش چه میزان کسری بودجه را شاهد خواهیم بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری فراز، تاریخ انتشار: 17 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:_، faraz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین