پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۵۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲
عضو پیشین کمیته فنی فدراسیون جهانی با بیان این‌که بدون شک قوانین داوری به کاراته جهان ضربه زده، این عامل را یکی از اصلی‌ترین عوامل ناکامی‌های این رشته در بازی‌های بین‌المللی دانست.
شعار سال: مسعود رهنما در مورد کنارگذاشتن کاراته از المپیک فرانسه عنوان کرد: این موضوع نیاز به بحث و بررسی‌های زیادی دارد، ولی به طور کلی یک سری عوامل دست در دست هم دادند تا کاراته در طول این سال‌ها نتواند جای خود را آنطور که باید در میان رشته‌های المپیکی باز کند. در این دوره نیز به اعتقاد بسیاری میزبانی ژاپنی‌ها باعث شد کاراته برای یک مرتبه هم که شده طعم المپیکی شدن را بچشد.
 
میزبانی المپیک برای دوره بعدی

وی ادامه داد: درست بعد از اینکه اعلام شد فرانسه موفق شده میزبانی المپیک را برای دوره بعدی بگیرد کاراته‌ای‌ها بسیار خوشحال شدند، زیرا این کشور نیز در کاراته حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و امید بود تا با این انگیزه حضور کاراته در میان رشته‌های المپیک فرانسه نیز تداوم داشته باشد، اما متاسفانه چندین دلیل باعث شد با وجود میزبانی این کشور کاراته در لیست بازی‌ها قرار نگیرد.

عضو پیشین کمیته فنی فدراسیون جهانی تصریح کرد: اولین عاملی که در این مورد باید به آن اشاره کنم دیپلماسی ضعیف فدراسیون جهانی است. فدراسیون جهانی نتوانست تعامل مناسبی با IOC داشته باشد و همین امر به نوعی مهم‌ترین عامل در عدم تداوم حضور این رشته در المپیک است. مسئولان فدراسیون جهانی آنطور که باید با مسئولان IOC ارتباط لازم را نداشتند و بدون تعارف باید اشاره کرد که در دفاع از کاراته موفق نبودند. در گام بعدی فدراسیون جهانی حتی در ارتباط گرفتن با مسئولان بلند مرتبه ورزش فرانسه که قرار است میزبان المپیک باشند نیز موفق نبوده است.

وی گفت: آن‌ها می‌توانستند به‌راحتی با استفاده از نیرو‌های فرانسه در بخش‌های مختلف فدراسیون جهانی به نوعی شرایط را برای ایجاد انگیزه جهت دفاع از حضور کاراته در المپیک فراهم کنند؛ اما متاسفانه این کار نیز انجام نشد. فرانسه در کاراته خوب است و واقعا حق کاراته فرانسه در فدراسیون جهانی و اروپا بیشتر از این است که امروز شاهد آن هستیم. این یک اصل مهم است که باید فضا برای فعالیت کشور‌هایی که دارای کاراته غنی هستند فراهم شود تا به این ترتیب شاهد رشد و توسعه هرچه بیشتر این رشته باشیم.
 
دلیل اصلی ناکامی ورزش کاراته قوانین داوری است

سرمربی پیشین تیم کلی کاراته ابراز داشت: در گام بعدی باید به موضوع داوری بپردازیم که به اعتقاد من در طول این سال‌ها ضربات بسیار سنگینی به کاراته زده است. اساسا یک فعالیت بدنی وقتی به ورزش تبدیل می‌شود که چندین فاکتور در آن لحاظ شود. فاکتور‌هایی مانند فعالیت بر مبنای مصرف انرژی بدن، قابل رقابت بودن، رقابت باید بر مبنای یک سری مقررات عادلانه انجام شود، تابتواند نظرات را جلب کند و علاقه‌مندی افراد را به دنبال داشته باشد. به طور مثال دلیل اینکه در رشته دوومیدانی چندین رشته زیر مجموعه را در مسابقات معتبر ورزش جهان می‌بینیم چیست؟
 
آیا دلیل اصلی‌اش قوانین درست و صحیح نیست؟! کاراته دنیا در زمینه داوری بزرگترین ضربه را دیده و متاسفانه تا امروز نیز هیچ تدبیری در این مورد اندیشیده نشده است. قوانین داوری کاراته دست داوران را انقدر باز گذاشته که تقریبا این داور‌ها هستند که نفر برنده میدان را مشخص می‌کنند. به شخصه هم نامه‌نگاری‌هایی در این مورد داشتم و هم در جلسات پیشنهاداتی در این مورد ارائه دادم، اما متاسفانه ترتیب اثری داده نشد. حضوری به ریاست کمیته فنی گفتم و تلاش کردم پیگیر این مسئله باشم، اما گوش شنوایی پیدا نشد.

رهنما اشاره کرد: البته مشکل داوری هم در فدراسیون جهانی و هم در کشور‌ها و علی الخصوص در کشور خودمان نیز دیده می‌شود. اتفاقا در برحه‌ای دوستان از کشور خودمان رفتند و باعث خراب‌تر شدن اوضاع شدند. همه چیز فدراسیون‌ها شده داوری و در این میان آیا نباید برای مسئولان این سوال پیش بیاید که چرا اینقدر مسئله داوری مهم شده است؟!
 
شرایط آنقدر بد است که حتی اگر یک ورزشکار ۷ بر صفر از حریفش جلو باشد داور به راحتی می‌تواند با اخطار‌های تفسیری او را بازنده کند. خب در چنین شرایطی آیا می‌توانیم بگوییم کاراته و قوانین داوری‌اش با روح المپیک همخوانی دارد؟! در کاتا که اوضاع به شدت بدتر است و با بکار بردن یک سری نام‌ها و قوانین که همه آن‌ها بی‌اساس است اشتباهات داوری را توجیه می‌کنند. قوانین باید به نوعی باشد که همه متوجه بشوند و واقعا اگر بدنبال برگزاری مسابقه هستیم باید قوانین مناسبی را تدوین کنیم.
 
وظیفه فدراسیون‌های کشور‌ها

مدیر کل پیشین ورزش و جوانان گیلان در ادامه به وظیفه فدراسیون‌های کشور‌ها در مورد پیشنهاد دادن و گوشزد کردن موضوعات به فدراسیون جهانی اشاره و خاطرنشان کرد: این وظیفه فدراسیون کشورهاست که راه‌حل نقطه ضعف فدراسیون جهانی را بصورت پیشنهاد مطرح کنند. البته باید در فدراسیون‌ها از افراد قوی و کارشناسانی استفاده شود که اشراف کاملی روی کار داشته باشند تا بتوانند این وظیفه را انجام دهند. فدراسیون کشورمان نیز از این قائله مستثنی نیست.
 
اگر در فدراسیون ما نیز افراد کاربلد بودند می‌توانستیم پیشنهاداتی برای بهتر شدن اوضاع به فدراسیون جهانی بدهیم. مورد خطاب من فدراسیون فعلی نیست و بصورت کلی صحبت می‌کنم. واقعا کاراته ایران با کارشناسانی مانند نکوفر، احسانی، آشوری، ناظریان و حتی مسعود رهنما چه کرده است؟!  آیا کارشناسی را باقی گذاشته‌ایم تا از نظراتش بهره‌مند شویم؟!

رهنما خاتمه داد: به هر صورت با توجه به این نکات می‌توانیم متوجه شویم چرا کاراته نمی‌تواند جای خود را در المپیک باز کند. عدم تعامل مناسب فدراسیون جهانی با کمیته بین‌المللی المپیک، عدم ارتباط مناسب فدراسیون جهانی با مسئولان ورزش فرانسه، عدم ایجاد تعامل مناسب با فدراسیون این کشور، عدم فعالیت مناسب فدراسیون‌های کشور‌های صاحب کاراته در مورد ارائه پیشنهاد و با گوشزد کردن نقاط ضعف به فدراسیون جهانی و در نهایت عدم وجود قوانین مناسب داوری بدون شک مهم‌ترین دلایل این ناکامی برای کاراته به حساب می‌آید.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع‌رسانی ستارگان کاراته، تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: spstk.com، ۵۵۸۸
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
كاراته من شنيدم ميخواد از المپيك حذف بشه ايا درسته؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین