پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۵۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
ماجرا از این قرار است که سال ۹۳ به پیشنهاد شیلات موضوع احداث مرکز اصلاح نژاد ماهی قزل آلا مطرح و قرار شد این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مازندران اجرا شود، طرحی که می‌تواند رتبه نخست ایران در تولید ماهی قرل آلا در آب‌های شیرین جهان را حفظ کند.

شعار سال: از قدیم می‌گفتند گره‌ای که با دست باز می‌شود را با دندان نمی‌توان باز کرد، این گره سال هاست که گریبانگیر یک طرح تحقیقاتی در مازندران شده و هر روز که می‌گذرد کورتر می‌شود.

ماجرا از این قرار است که سال ۹۳ به پیشنهاد شیلات موضوع احداث مرکز اصلاح نژاد ماهی قزل آلا مطرح و قرار شد این طرح با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مازندران اجرا شود، طرحی که می‌تواند رتبه نخست ایران در تولید ماهی قرل آلا در آب‌های شیرین جهان را حفظ کند.

بچه ماهی‌های خارجی اقبال دارند + فیلم

سرمایه گذار سرگردان است

سرمایه گذار مرکز اصلاح نژاد ماهیان سردآبی از سال ۹۵ با هزینه شخصی به دنبال دریافت مجوز از سازمان‌های مربوطه شد.

اردشیر نجاتی جوارمی سرمایه گذار طرح اصلاح نژاد ماهیان سردآبی که علاوه بر ۲ هکتار زمینی که به پیشنهاد شیلات از آب منطقه‌ای مازندران اجاره کرده، ۲ هکتار دیگر نیز خریده است، می‌گوید: از سال ۹۵ تاکنون حدود ۳ میلیارد تومان هزینه کردم و هیچ تسهیلاتی نگرفتم و بابت بخشی از زمین سالانه ۱۶۰ میلیون تومان به آب منطقه‌ای مازندران باید اجاره آب و زمینی را بدهم که هیچ استفاده‌ای از آن نکردم.

او افزود: با توجه به تخصصی که در علم ژنتیک دارم، به پیشنهاد شیلات استان و شهرستان قرار شد از سال ۹۵ این طرح را در منطقه لفور سوادکوه اجرا کنم و اکنون پس از سال‌ها هنوز بلاتکلیف هستم.

نجاتی با بیان اینکه دامپزشکی کشور باید مجوز نهایی را صادر کند و قرار بود زودتر تکلیف مشخص شود، ولی نشد، گفت: در جلسه‌ای رئیس سازمان شیلات وقت و دامپزشکی تاکید کردند تولید کننده معطل نشود و دو هفته‌ای جواب دهند، ولی در بدنه کارشناسی بهانه تراشی‌هایی می‌شود که برای ما روشن و منطقی نیست.

این سرمایه گذار با بیان اینکه دامپزشکی بحث فاصله مکانی با واحد پایین دستی را علت ندادن مجوز بیان می‌کند، افزود: در همه جای دنیا این فاصله مکانی منسوخ شده و باید قوانین خود را طبق علم روز دنیا مصوب کنیم و ورودی و خروجی این طرح کاملا مشخص شده و برای هیچ واحدی مزاحمت ایجاد نمی‌کند.

او گفت: طرح تیمار آب را برای نشان دادن بهداشت به سازمان دامپزشکی ارائه دادم که تصویب شد و با این حال باز هم مانع اجرای طرح می‌شوند.

نجاتی افزود: من متخصص ژنتیک و اصلاح نژاد دام و طیور و آبزیان هستم و تعداد زیادی دانشجوی دکترا و کارشناسی ارشد در ایران تربیت کردم و در مراکز علمی و اصلاح نژادی معتبر دنیا در حال کار هستند.

سرمایه گذار طرح اصلاح نژاد ماهیان سردآبی ادامه داد: صد‌ها مقاله معتبر علمی، تخصصی در مجله‌های داخلی و خارجی نوشتم و چاپ شده است.

بچه ماهی‌های خارجی اقبال دارند + فیلم

بچه ماهی‌های خارجی اقبال دارند + فیلم

دوندگی ۵ ساله سرمایه گذار برای دریافت مجوز

عباسی  مدیر اجرایی طرح اصلاح نژاد ماهیان سردآبی هم می‌گوید: از سال ۹۵ تاکنون با توجه به نامه نگاری‌های فراوان و دوندگی چند ساله هنوز موفق به دریافت مجوز نشدیم و بلاتکلیف هستیم.

او با بیان اینکه این مرکز یکی از ضروریات کشور در بخش آبزی پروری است، افزود: در سال‌های گذشته شاید این آیین نامه‌های سازمان دامپزشکی صدق می‌کرد، اما اکنون باید بر اساس علم روز باشد، این طرح قرار است در داخل سالن و محیط بسته انجام شود و از ورود هر گونه آلودگی جلوگیری می‌شود.

مدیر اجرایی طرح اصلاح نژاد ماهیان سردآبی ادامه داد: در دنیا به علت دانش روز فاصله مراکز بسیار نزدیک شده و ما با فاصله کمتر هم می‌توانیم بهداشت را رعایت کنیم.

بچه ماهی‌های خارجی اقبال دارند + فیلم

واردات ۴۵۰ میلیون قطعه تخم ماهی چشم زده به ایران

تخم ماهی چشم زده به تخم‌های لقاح یافته و اصلاح ژنتیک شده ماهی قرل آلا می‌گویند که برای ورود هر ۵۰ عدد از این تخم ماهی‌ها یک دلار از کشور خارج می‌شود.

مسئولان شیلات مازندران می‌گویند نیاز سالانه کشور به تخم ماهی چشم زده ۷۰۰ میلیون قطعه است که ۲۵۰ میلیون قطعه آن در داخل کشور و ۴۵۰ میلیون قطعه هم با برخی معایب از خارج تامین می‌شود.

موسوی پرورش دهنده ماهی قزل آلا در منطقه چهاردانگه ساری می‌گوید: ۸۰۰ هزار قطعه ماهی قرل آلا سالانه از این تخم‌های چشم زده وارداتی تکثیر می‌شود و تقریبا ۴۰۰ تن ماهی با این میزان پرورش به دست مصرف کننده می‌رسد.

این پرورش دهنده هنگامی که تخم ماهی چشم زده وارداتی لقاح یافته به وزن ۳ گرم رسید به دیگر مراکز پرورش ارسال می‌کند.

او با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین مشکل برداشتن ارز دولتی از واردات تخم چشم زده ماهی است، افزود: هر عدد تخم چشم زده ماهی را  ۲۱۰ تومان می‌خریدیم و الان هر قطعه را با کیفیت پایین‌تر ۵۵۰ تومان می‌خریم.

موسوی ادامه داد: حدود ۹۰ درصد از ماهی‌های تخم چشم زده بین پرورش دهنده‌ها توزیع می‌شود و ۱۰ درصد در مزارع را خودمان پرورش می‌دهیم.

بچه ماهی‌های خارجی اقبال دارند + فیلم

اصلاح ژنتیکی، عامل استقبال از ماهی تخم چشم زده واردتی

گرائیلی کارشناس شیلات می‌گوید: اصلاح نژاد ژنتیکی تخم ماهی چشم زده وارداتی سبب شده تا ماهی همسان با کیفیت گوشت بهتر و سود اقتصادی بالاتر نصیب پرورش دهنده‌ها شود و ضریب رشد بهتر و سالم‌تر یکی از مزایایی تخم ماهی چشم زده وارداتی است.

او افزود: اگر در یک بازه زمانی پرورش از تخم چشم زده ایرانی استفاده کنیم در یک سال کمتر از ۵۰۰ گرم وزن  و در تخم چشم زده خارجی با وزن بیش از یک کیلوگرم خواهیم داشت و این سودآوری دلیل اصلی استقبال پرورش دهنده‌ها است.

بچه ماهی‌های خارجی اقبال دارند + فیلم

 

 

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار:21آذر1399، کدخبر:-، yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
جالب تر از همه اون كه اين ها در وزارت صمت يك كارگروه تسهيل مجوز هاي كسب و كار هم ايجاد گردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین