پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۵۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۸
«دکتر رضا دادخواه» می‌گوید: ایشان احتمالا می‌خواهند برای دانشگاه دوره دکترا بیاورند که این تصمیم هم مورد اعتراض جامعه دامپزشکی و خود ماست؛ شهرستان سراب نیازی به رشته دکترای دامپزشکی ندارد ...
شعار سال: چند روز پیش سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب واقع در استان آذربایجان شرقی طی یک اظهارنظر عجیب، با یادآوری موقعیت سراب در کشاورزی و دامپروری، از نبود کلینیک دامپزشکی در این شهر خبر داد و گفت: «با توجه به اینکه سراب قطب دام سبک و سنگین است و ظرفیت خوبی در این زمینه دارد، پیگیری اخذ مجوز راه‌اندازی و فعالیت کلینیک دامپزشکی را آغاز کرده‌ایم.»

«دکتر جعفر نهری‌اقدم» همچنین از هماهنگی با دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر به منظور تقبل وسایل و کادر درمانی کلینیک دامپزشکی خبر داده و تصریح کرده بود: «به‌دنبال اخذ مجوز راه‌اندازی مقطع دکتری رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراب هستیم که امیدوارم سازمان مرکزی نیز در این راستا ما را یاری کند.»

هر دو بخش این اظهار نظر واکنش منتقدان را برانگیخت و آن‌ها را به پاسخگویی ترغیب کرد. رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی که اتفاقا به مدت ۱۸ سال رئیس اداره دامپزشکی سراب هم بوده است، یکی از این منتقدان است که‌ می‌گوید: ما در شهرستان سراب ۱۳ درمانگاه دامپزشکی، ۱۲ داروخانه دامپزشکی و کلی متخصص با تجربه داریم و هیچ علاقه‌ای هم برای راه‌اندازی رشته دامپزشکی در دانشگاه آزاد سراب نداریم.

«دکتر رضا دادخواه» تصریح می‌کند: «سرپرست دانشگاه آزاد احتمالا می‌خواهند برای دانشگاه دوره دکترا بیاورند که این تصمیم هم مورد اعتراض جامعه دامپزشکی و خود ماست. کمااینکه شهرستان سراب نیازی به رشته دکترای دامپزشکی ندارد و ما با این تصمیم مخالف هستیم.»

آقای دکتر، واقعا طبق اظهارات سرپرست دانشگاه آزاد سراب، در این شهرستان کلینیک دامپزشکی نداریم؟

بنده نزدیک به ۱۸ سال و تا همین آبان ماه امسال رئیس اداره دامپزشکی سراب بودم. نزدیک ۲ سال هم هست که رئیس نظام دامپزشکی استان آذربایجان شرقی هستم. در سراب نزدیک به ۱۳ درمانگاه و دفتر اشتغال داریم که حدود ۸ تا از آن‌ها تمام‌وقت هستند. ۲ مرکز مایه‌کوبی مستقل و ۲ مرکز مایه‌کوبی وابسته به درمانگاه و حدود ۱۲ داروخانه هم داریم.

پس علت این سخنان چیست؟

ایشان احتمالا می‌خواهند برای دانشگاه دوره دکترا بیاورند که این تصمیم هم مورد اعتراض جامعه دامپزشکی و خود ماست. کمااینکه شهرستان سراب نیازی به رشته دکترای دامپزشکی ندارد و ما با این تصمیم مخالف هستیم. اگر قرار باشد در مورد این مسائل سیاه‌نمایی کرده و مسائل غیرواقعی بیان کنند، ما هم پاسخ می‌دهیم.

جالب است همین الان که در خدمت شما هستیم، ۲ نفر از متخصصین خود دانشگاه، مشغول درمان هستند و کار کلینیکی می‌کنند. خود دکتر داودی هم قبل از اینکه به مجلس بروند، سال‌ها در سراب درمانگاه داشتند. در واقع چند نفر از افرادی که در سراب درمانگاه دارند، متخصص هستند از جمله یک متخصص آناتومی، یک متخصص دام کوچک، یک متخصص بهداشت مواد غذایی و... در بخش خصوصی فعال هستند و کار درمانگاهی می‌کنند. ایشان می‌خواسته منتی هم سر جامعه دامپروری سراب بگذارد که مثلا می‌خواهیم خدمتی کنیم!

اما به نظر می‌رسد استفاده از امکانات دانشگاه برای راه‌اندازی کلینیک دامپزشکی به نوعی ایجاد یک رقابت نابرابر با بخش خصوصی شهرستان است.

دقیقا. این کار برای بخش خصوصی و همکاران دامپزشک ما یک تهدید به حساب می‌آید و در آینده، بازار کار این عزیزان هم خراب می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد بخش خصوصی ما شدیداً متضرر می‌شود، لذا باید از این کار جلوگیری کرده و مدیریت کنیم که این مسائل به نفع جامعه دامپزشکی تمام شود.

آیا شما اقدامی برای جلوگیری از این مساله انجام دادید؟

تا این لحظه از طرف دانشگاه آزاد سراب یا شبستر در خواستی مبنی بر احداث یا تاسیس درمانگاه به ما نرسیده است. اگر هم بیاید باید آن را بررسی و به کمیته دارو و درمان استان و اداره کل ببریم و ببینیم آیا واقعا این به صلاح جامعه دامپزشکی هست یا باید به نحوی از آن جلوگیری کنیم.

گذشته از این مساله، در استان آذربایجان شرقی با چه مشکلاتی در حوزه دامپزشکی مواجه هستید؟

به طور کلی مهمترین چالش ما در جامعه دامپزشکی این است که باید با نماینده‌های مجلس در مورد سختی کار همکاران دامپزشک تعامل کنیم. کمااینکه واقعا کار آن‌ها سخت و طاقت‌فرساست و عموما با بیماری دست به گریبان هستند. مخصوصا بیماری‌هایی مثل بروسلوز که اکثر همکاران ما مدتی بعد از اینکه در درمانگاه فعالیت می‌کنند، فرسوده می‌شوند.

یکی دیگر از چالش‌ها همین تلاش آقایان در راستای افزایش رشته‌ها و دوره‌های دکترا و پذیرش دانشجوی خارج از رویه و بدون موافقت و هماهنگی سازمان دامپزشکی و  نظام دامپزشکی است. این‌ها مهمترین چالش‌هاست که اگر فکری به حال آن نکنیم، آینده شغلی دامپزشکان واقعا به خطر می‌افتد.

اتفاقا شما که دکتر داودی را در مجلس شورای اسلامی دارید.

بله. اما متاسفانه مسائل مربوط به کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمی برای ما محدودیت ایجاد کرده است. ما برای جلسات مشترک با کل نماینده‌ها برنامه داشتیم تا از سازمان و نظام هم دعوت کنیم که بیایند و تعامل و هم‌فکری کنیم و از نماینده‌ها بخواهیم که یک اقدام اساسی در این مورد انجام شود. ان‌شاءالله در برنامه داریم که این کار را بکنیم و اگر فرصتی شد و مسائل کرونا کمی فروکش کرد، این کار را می‌کنیم.

وضعیت اجرای ماده ۱۹ در استان آذربایجان شرقی چگونه است؟

درخصوص ماده ۱۹ همفکری‌هایی با اداره کل دامپزشکی استان صورت داده و جلسات آن را شروع کردیم. البته این کار را در واحد‌های صنعتی انجام داده و قرارداد‌هایی را که خارج از تعرفه باشد، نه نظام قبول می‌کند و نه اداره کل. ان‌شاءالله بتوانیم این طرح را که در واحد‌های صنعتی شروع شده، به مزارع، مسئولین فنی، مرغداری‌ها و دامدرای‌ها نیز تعمیم دهیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از حکیم مهر، تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۶۱۵۴۴، hakimemehr.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
1
دانشگاه هر شهر که مخنص ان شهر نمیشه حتما از سایر نقاط کشور هم میان برای تحصیل و اشتغال در شهر خودشان و دیگر شهرها بهتره کمی وسعت دید داشته باشیم .وبخاطر منافع گروهی خودمان مانع توسعه دانشگاه و شهرستان نشویم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین