پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۱
براساس اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سال گذشته بیش از ۲۱هزار هکتار از شالیزار‌های استان تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند که البته این میزان نسبت به سنوات قبل رشد داشته، اما هنوز با وضعیت مطلب فاصله دارد.
شعار سال: تولید بیش از ۵/۷ میلیون تن محصول کشاورزی و دامی در مازندران درحالی است که ضریب بیمه محصولات در قطب تولید چندان بالا نیست؛ اگرچه وضعیت مازندران نسبت به دیگر استان‌ها در بخش پوشش بیمه‌ای محصولات کشاورزی بهتر است، اما با وضعیت مطلوب و جایگاه واقعی در این بخش فاصله دارد. به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، سال گذشته بیش از ۲۱هزار هکتار از شالیزار‌های استان تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند که البته این میزان نسبت به سنوات قبل رشد داشته است. آمار‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران هم حکایت از پرداخت ۲۳۰میلیارد تومان غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده مازندران در سال گذشته دارد؛ این درحالی است که بیمه نبودن دیگر مزارع و واحد‌های دامی و کشاورزی هر سال خسارت‌های قابل‌توجهی به محصولات تولیدی استان مازندران وارد می‌شود و دست باغداران و کشاورزان به‌دلیل بیمه نبودن از همه‌جا کوتاه است.

سرما تیشه بر ریشه درخت گردو زد

محمدعلی، باغداری از توابع روستا‌های بالادست هزارجریب نکا است که تنها دلخوشی او و همسر سالخورده‌اش درخت کهنسال گردوی وسط حیاط و مزرعه کوچکشان است؛ اما چند سالی است که سرما دسترنج چند ساله‌اش را بر باد داده. او به بازار می‌گوید: دلخوشی من و خانواده‌ام به این است که با چیدن گردو بتوانیم بخشی از درآمد‌های زندگی‌مان را تأمین کنیم، اما طی چند سال گذشته سرمازدگی و آفت خسارت زیادی به محصول ما وارد کرده است.

وی که محصولات بیمه نیست، می‌گوید: توان بیمه کردن محصولات و تولیدات را نداریم، این سبب شده تا حمایتی از ما صورت نگیرد.

چند کوچه آن طرف‌تر از خانه محمدعلی، عظیمه را می‌بینم، بانوی سرپرست خانواری که دلش به پرورش چند رأس گاو و گوسفند خوش است، اما پارسال به‌دلیل بیماری مجبور شد گاو گوشتی و پرواری را که بیش از ۱۰۰کیلوگرم وزن داشت، به درون چاه بیندازد.

وی با بیان این‌که به‌دلیل بیمه نبودن، از سوی نهاد یا سازمانی حمایت نشدم، ادامه داد: از پارسال سعی کردم نسبت به بیمه دام‌هایم اقدام کنم، تا درصورت بروز خسارت پشتوانه‌ای برای من و خانواده‌ام باشد.

آشنا نبودن بسیاری از کشاورزان و دامداران با مزایای بیمه

آشنا نبودن بسیاری از کشاورزان و دامداران با مزایای بیمه، شفاف نبودن قرارداد‌های بیمه و حمایت‌های مدنظر از یک‌سو و نبود مراکز و شعب در دهستان‌ها برای بیمه محصولات کشاورزی از سوی دیگر سبب شده تا برخی از کشاورزان و دامداران از این طرح استقبال مطلوبی نداشته باشند.

این وضعیت درحالی است که هر ساله بر اثر حوادث طبیعی و غیرطبیعی خسارت‌های زیادی روی دست باغداران و کشاورزان گذاشته می‌شود و به‌دلیل نبود بیمه، دست مسئولان و متولیان امر نیز برای حمایت از خسارت‌دیدگان بسته است.

کشاورزان با اطلاع از تعرفه‌ها محصولات خود را بیمه کنند

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران با اشاره به مزایای بیمه برای حمایت از کشاورزان و باغداران از آنان خواست تا‌ با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی با اطلاع از تعرفه‌ها نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

حمید رضوی‌نیا با بیان این‌که دامداران می‌توانند برای یک رأس دام سبک سه‌هزار و ۷۰۰تومان حق بیمه پرداخت کرده و درصورت بروز خسارت یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان غرامت دریافت کنند، افزود: همچنین برای دام سنگین گاو بومی می‌توانند با پرداخت ۵۰هزار تومان حق بیمه ۹میلیون تومان غرامت دریافت کنند.

وی ادامه داد: همچنین برای گاو‌های بومی آمیخته با پرداخت حق بیمه ۸۰هزار تومانی می‌توانند ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان غرامت دریافت کنند.

این مسئول تصریح کرد: برای دام‌های صنعتی با پرداخت ۷۰هزار تومان حق بیمه می‌توانند در مقابل خسارت عوامل مختلف و بیماری ۲۱میلیون تومان خسارت دریافت کنند.

رضوی‌نیا با اظهار این‌که کشاورزان و دامداران گلوگاه، کیاسر و روستا‌های اطراف چهاردانگه، منطقه لفور، لاریجان، روستا‌های بلده، مرزن‌آباد و روستا‌های تابعه و کلاردشت می‌تواند به مراکز و شعب جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی برای بیمه مراجعه کنند، افزود: زمانی‌که خسارت به دام‌ها و محصولات کشاورزی وارد شد، قبل از محو آثار خسارت به شعب اصلی بانک کشاورزی و زیربخش دام به شبکه دامپزشکی مراجعه کنند تا خسارت بررسی و پرداخت شود.

وی باعنوان این‌که احتمال بروز خسارت سرمازدگی به‌ویژه در بالادست وجود دارد، افزود: انتظار داریم کشاورزان برای محصولات خود به‌ویژه گردو که هر سال دچار خسارت سنگین سرمازدگی می‌شود، به مراکز خدمات کشاورزی برای بیمه مراجعه کنند.

این مسئول همچنین توصیه کرد: کشاورزان برای بیمه کردن محصولات خود گزینه‌هایی را انتخاب کنند که متناسب با درآمد واحد تولیدی آنان باشد تا بتوانند از حداکثر مزایای پرداخت غرامت استفاده کنند.

هرچند شفاف نبودن تعرفه‌ها برای پرداخت غرامت حوادث در بخش کشاورزی و دامی ازجمله عواملی است که انگیزه برخی از کشاورزان و باغداران را برای بیمه کردن محصولات خود کاسته است. موسوی، یک کشاورز از توابع بخش کجور نوشهر، گفت: سال گذشته مزارع گندم و جو خود را بیمه کرده بودم، اما وقتی برای دریافت غرامت مراجعه کردم، متولیان امر، اما و اگر‌های زیادی را برای پرداخت غرامت مطرح کردند.

رتبه ۵بلاخیزی مازندران در کشور

مازندران ازجمله استان‌هایی با قابلیت مخاطره‌پذیری بالاست و سالانه ۲۸نوع بلا و حادثه طبیعی در استان رخ می‌دهد و از این‌رو رتبه پنج‌بلاخیزی در کشور را دارد. عزیزالله شهیدی‌فر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، با اشاره به وجود ۱۵۱هزار هکتار اراضی باغی و ۴۴۷هزار هکتار اراضی زراعی در استان، ظرفیت تولید محصولات را در استان بیش از هفت‌میلیون تن اعلام کرد.

وی با بیان این‌که بیش از هفت‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد دامی نیز در استان وجود دارد، خواستار ترویج فرهنگ بیمه برای حمایت از کشاورزان آسیب‌دیده بر اثر حوادث و بلایای طبیعی شد.

شهیدی‌فر ادامه داد: سال گذشته بیش از ۲۱هزار هکتار از شالیزار‌های استان تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند که این میزان نسبت به سنوات قبل رشد داشته است.

وی توسعه بیمه محصولات کشاورزی را ازجمله محور‌ها و سیاست‌های کاری سازمان بیان کرد. آمار‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی مازندران حکایت از پرداخت ۲۳۰میلیارد تومان غرامت به کشاورزان خسارت‌دیده مازندران در سال گذشته دارد؛ از این‌رو ترویج فرهنگ بیمه می‌تواند دست دستگاه‌های حمایتی را برای حمایت از تولید باز بگذارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۰۶۴۶، sabzineh.org
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
0
برای چی باید وزارت جهاد این همه در زمینه کشاورزی اهمال کاری صورت بده و کسی هم باهاش کاری نداشته باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین