پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۲۶
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۵
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سن سکته های قلبی و مغزی در ایرانی ها 10 سال کمتر از میانگین جهانی است بطوری که سالانه 95 هزار نفر بر اثر سکته های قلبی و مغزی فوت می کنند.

شعار سال:

دکتر رضا ملک زاده شامگاه پنجشنبه افزود: از مجموع کسانی که براثر سکته های قلبی و مغزی در کشورمی می میرند، 35 هزار نفر زیر 55 سال سن دارند.
وی در نشست با خبرنگاران ،در ارتباط با وضعیت بیماری های غیر واگیر به ویژه سکته های قلبی و سرطان در کشور افزود: علت بیش از 82 درصد از مرگ و میر، معلولیت و ناتوانی ها در کشور، بیماری های غیر واگیر است.
وی اظهار کرد: به طور تقریبی 50 درصد بیماری های غیرواگیر در کشور ناشی از سکته های قلبی و مغزی(بیماری های عروقی) است که 80 درصد این بیماری ها قابل پیشگیری هستند.
ملک زاده افزود: در شرایط کنونی کشور می توان تا 50 درصد از وقوع این سکته ها پیشگیری کرد که این موضوع یکی از مهم ترین دستور کارهای وزارت بهداشت برای انجام کارهای پژوهشی ابتدا در مقیاس کوچک قرار دارد که هم اکنون در چند استان در دست انجام است.
وی ابراز امیدواری کرد، در آینده نزدیک با اجرای برنامه ملی پیشگیری از سکته های قلبی و مغزی در سطح کشور بتوان امید به زندگی را هم در بدو تولد و هم در مردان و زنان به بالای 80 سال افزایش داد.
این مسئول، علت های اصلی وقوع سکته های قلبی و مغزی در ایران را چاقی، دیابت و بی تحرکی ذکر کرد و گفت که یکی از شاخص هایی که به تازگی تعریف شده این است که ایرانی ها کمترین تحرک فیزیکی را نسبت به اغلب کشورهای دنیا دارند.
وی بیان کرد: وضعیت بیماری های سکته های قلبی و مغزی در تمامی استان های کشور مشابه است و در این میان می توان گفت در برخی استان ها مانند قسمت هایی از جنوب استان فارس و خوزستان مقداری بیشتر از مناطق دیگر است.
ملک زاده، افزود: علت اصلی بروز سکته های قلبی و مغزی در این استان ها چاقی، پرخوری و بی تحرکی و درصد کمی نیز جنبه ژنتیک اعلام شد است.

*** ایرانی ها نمک بیشتری مصرف می کنند
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: مهم ترین علت بیماری های مزمن که در راس آنها سکته های قلبی و مغزی هستند، رژیم غذایی نامناسب است که اولین عامل خطر به شمار می رود.
وی اظهار کرد: رژیم غذایی در ایران به این صورت است که عمده مردم بیش از نیاز بدنی خود غذا مصرف می کنند و بر اساس آمارها رقمی حدود 30 درصد از غذای مصرفی مردم را نان و برنج تشکیل می دهد.
ملک زاده افزود: تحرک، ورزش و فعالیت بدنی به دلیل گسترش زندگی ماشینی در مردم کم شده که این 2 عامل به چاقی افراد منجر شده است و در نتیجه هم اکنون 67 درصد ایرانی ها چاق هستند و یا اضافه وزن دارند.
وی ابراز کرد: شیوع بیماری دیابت وضعیتی شتابان در کشور دارد به طوری که حدود 10 درصد مردم ایران دیابت دارند که باید نسبت به مصرف دارو اقدام کنند و علاوه بر آن حدود 25 درصد مردم ایران شرایطی دارند که امکان ابتلا به این بیماری در سال های آینده برای آنها وجود دارد.
این مسئول ادامه داد: با نگاهی به جمعیت ایرانیان بالای 55 سال نیز می توان گفت، نزدیک به 50 درصد آنان فشار خون دارند.
ملک زاده افزود: چربی خون بالا در 40 درصد ایران بالاست و مجموعه این عوامل ریشه در تغذیه به ویژه مصرف نمک دارد، مصرف مجاز نمک 2.5 گرم در روز است و این درحالی است که ایرانیان حداقل 9 گرم نمک در روز مصرف می کنند و علت اینکه افراد در سن بالای 55 سال به فشار خون مبتلا می شوند مصرف نمک زیاد است.
وی یادآوری کرد: این عوامل اصلی است که افراد را مستعد به مرگ های زودرس قلبی می کند.
به گفته این مسئول،35 درصد سرطان ها نیز به علت چاقی و پرخوری است که برای رفع این معضلات ،شیوه زندگی سالم از طریق رسانه های گروهی بیش از گذشته به مردم باید اطلاع رسانی شود.

** مصرف تریاک و مواد مخدر از عوامل موثر ایجاد سرطان در ایران
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه در مورد سرطان با اطمینان باید گفت میزان شیوع سرطان در ایران از متوسط جهانی پایین تر است، ادامه داد: در دنیا به ازای هر 100 هزار نفر 185 مورد سرطان اتفاق می افتد که این عدد در ایران 140 مورد است.
وی اظهار کرد: موضوع مهمی که وجود دارد، این است که جامعه ایران در حال پیر شدن است و هر چقدر سن افراد بالا می رود احتمال ابتلا به سرطان نیز بیشتر می شود.
ملک زاده افزود: بر این اساس پیش بینی می شود با توجه به افزایش سن در آینده شیوع سرطان در ایران افزایش خواهد یافت و برای پیشگیری باید آماده باشیم.
وی بیان کرد: 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است و یکی از بهترین و موثرترین راه های پیشگیری از سرطان این است که افراد چاق نشوند که 35 درصد سرطان ها با چاقی و پرخوری ارتباط دارد.
این مسئول ادامه داد: یکی از عوامل موثر در ایجاد سرطان در ایران مصرف تریاک و مواد مخدر است.
وی تصریح کرد: انواع مواد مخدر بویژه تریاک باعث ابتلا به سرطان می شود و مطالعه ای که در ایران شده مربوط به افرادی است که بالای 40 سال سن دارند و تریاک مصرف می کنند.
به گفته وی، مصرف تریاک به صورت مستمر هفته ای سه بار میزان سرطان مری را 2.5 برابر، سرطان معده 3 برابر، سرطان لوزالمعده را 3.5 برابر، سرطان ریه 3 برابر و سرطان مثانه را 4 برابر می کند.
ملک زاده افزود: در ایران در مردان سرطان معده و در زنان سرطان سینه شیوع بیشتری دارد.
وی خاطرنشان کرد: سرطان معده در استان های شمالغرب بویژه استان های آذربایجان شرقی و غربی و به ویژه اردبیل شیوع بیشتری دارد که 50 در 100 هزار نفر در مردان و 25 در 100 هزار نفر در زنان است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار 16 مهر 1395، کد مطلب:  82259144  : www irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین