پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵
رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی ایران بر ضرورت ورود جدی فرآورده های گیاهان دارویی ایرانی به بازارهای بین المللی تاکید کرد و گفت: فعالیت های این حوزه باید با برنامه ریزی مناسب تر ادامه یابد تا شاهد ورود این فرآورده ها به بازارهای هدف باشیم.

شعارسال: محمدباقر رضایی در گفت و گو با خبرنگار افزود: ورود به بازار تعدادی از کشورها از جمله ایتالیا و ترکیه با همکاری صادرکنندگان این حوزه با هدف توسعه صادرات گیاهان دارویی و حضور قوی در بازارهای هدف، در دستورکار این انجمن قرار گرفته است.

رضایی با اشاره به اینکه افزایش صادرات گیاهان دارویی، فرآورده های دارویی گیاهی و فرآورده های گیاهی از جمله مصوبات سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی است، اظهار کرد: دست اندرکاران باید زمینه های تحقق این موضوع مهم را فراهم آورند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اغلب صادرات گیاهان دارویی به صورت خام انجام می شود که این روند باید تغییر کند تا شاهد توسعه صادرات فرآورده های آنها به بازارهای بین المللی باشیم.

رئیس انجمن علمی گیاهان دارویی بر لزوم ساماندهی تجارت این گیاهان تاکید کرد و گفت: هرچند با همفکری صاحب نظران و فعالان این حوزه درصدد هستیم تا زمینه های این کار مهم فراهم شود، اما دست اندرکاران باید توجه و اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند.

سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی به استناد فصل پنجم نقشه جامع علمی کشور در سال 1392 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید تا با برنامه ریزی مناسب و تعامل و همکاری دستگاه های مختلف بتوان اقدامات ارزنده ای در توسعه فعالیت ها در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی انجام داد.

طبیعت ایران با برخورداری از 11 اقلیم از مجموع 13 اقلیم آب و هوایی جهان، هشت هزار گونه گیاهی را در اختیار دارد که حدود دو هزار گونه آن دارای خواصی اعم از دارویی، عطری و آرایشی، بهداشتی هستند که ظرفیت دارویی خوبی را در اختیار کشورمان قرار می دهند، هر چند تاکنون استفاده مطلوبی از این ظرفیت صورت نگرفته است.

شمار گونه های گیاهی شناسایی شده در سطح جهان حدود 750 هزار مورد است که 75 هزار گونه از این گیاهان دارای اثرات دارویی و درمانی است.

* کمبود نیروی متخصص، سبب کندی در توسعه سلامتکده های طب سنتی

رضایی همچنین بر لزوم افزایش تعداد سلامتکده های طب سنتی به ویژه در بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: کمبود نیروی متخصص سبب شده است که راه اندازی سلامتکده جدید با کندی انجام شود.

وی با اشاره به این که کاردان فنی سلامتکده ها باید متخصص طب سنتی باشند، اظهار کرد: کمبود این افراد سبب شده تا راه اندازی سلامتکده های جدید طب سنتی به خصوص در بخش خصوصی با کندی زیادی انجام گیرد.

رضایی افزود: مسئولان باید با اتخاذ راهکارهای کوتاه مدت، این معضل را برطرف کنند تا از طریق سلامتکده های طب سنتی، بتوان خدمات درمانی مناسبی در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: سرمایه گذاران بخش خصوصی آمادگی راه اندازی سلامتکده ها را دارند، اما به دلیل نبود افراد متخصص این کار راکد مانده است .

رضایی با اشاره به اینکه ادامه این وضعیت می تواند به راه اندازی سلامتکده های غیراستاندارد منجر شود، گفت: این موضوع می تواند مشکلاتی در حوره درمان برای مردم به همراه داشته باشد.

سلامتکده طب سنتی مکانی است که طبق دستورالعمل ها و مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارائه خدمات در حوزه طب سنتی بر اساس حفظ تندرستی و با استفاده از اصول طب سنتی ایران برای پیشگیری و حفظ تندرستی، تشخیص و درمان بیماری ها راه اندازی شده است.

خدمات سلامتکده های طب سنتی مشتمل بر چهار گروه اصلی می باشد که عبارت از اصلاح و ارتقای وضعیت تغذیه، تدابیر حفظ تندرستی، ارائه روش های دستی شامل حجامت، زالو درمانی و ناف گیری و خدمات و تدابیر دارویی بر اساس مبانی طب سنتی (گیاهی، معدنی و جانوری) است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 2فروردین1395، کدخبر: 82009202: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین