پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶
اولین نشست تخصصی اروم نیوز با حضور مدیرکل صنعت، معدن تجارت آذربایجان غربی ، نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت و کارشناس اقتصادی با موضوع بررسی وضعیت صنعت استان با رویکرد اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

شعار سال: اقتصاد مقاومتی واژه و مفهوم جدیدی است که در هیچ یک از مکاتب شناخته شده اقتصادی چنین نظریه یا تجربه‌ای وجود ندارد، از آنجا که الگوهای اقتصادی مرسوم دنیا الگوی مناسبی برای پیشرفت همه جانبه اقتصاد نبوده است، الگوی اسلامیایرانی پیشرفت شکل بدیعی از الگوهای متدوال برای پیشرفت، توسعه جامعه و منطبق با شرایط جامعه اسلامی طراحی و پیشنهاد شده است.

بنابراین این الگو می‌تواند برای جهان اسلام الهام بخش و کارآمد باشد و اقتصاد مقاومتی از نظریه‌های این الگوی پیشرفت محسوب می‌شود.

اقتصاد مقاومتی، مقاومت در برابر موانع و مشکلات پیشرفت و توسعه اقتصادی کشورهاست که همه اقشار جامعه در هر حرفه و شغلی به فراخور خود، می‌تواند این موانع را شناسایی و با آنها مقابله کنند.

توسعه آموزش‌های مهارتی و تکیه بر خودباوری ملی، لازمه دست‌یابی به اقتصاد مقاومتی است؛ بدون شک توسعه اقتصادی یک کشور در گرو ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب و بهبود فضای کسب و کار است.

از آنجا که توسعه یافتگی را می‌توان براساس میزان بالای اشتغال جست و جو کرد و جامعه رشد یافته‌ای که دارای درصد بیکاری بالایی باشد با بحران اجتماعی و سیاسی روبه‌رو می‌شود، پس باید به دنبال راه‌حل‌های مناسب جهت رفع مشکل بیکاری به منظور دستیابی به رشد اقتصادی پایدار بود.

تجربه بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که کارآفرینی یکی از مؤثرترین راه‌حل‌ها برای کاهش سطح بیکاری، رهایی اقتصادهای وابسته به منابع اولیه و متکی به فروش مواد خام در گرو گام نهادن در مسیر اقتصاد نوآور و محصولات دانش بنیان است.

توسعه صادرات غیرنفتی سبب تغییر دادن منابع از بخش‌ها و صنایع با بهره‌وری پائین به صنایع با بهره‌وری بالا شده و منابع را به سوی فعالیت‌هایی که بیشترین عملکرد را دارند هدایت می‌کند، که از این طریق بهره‌وری کل عوامل تولید و رشد اقتصادی افزایش می‌یابد.

با گسترش صادرات، نظام اقتصادی به کشف‌های جدید در مدیریت اقتصادی و بهبود تکنولوژی و شیوه‌های بهتر تولید دست می‌یابد؛ لذا فرصت‌هایی که سابقاً محدود بودند به منابع اصلی برای رشد اقتصادی تبدیل می‌شوند.

کشور ایران با توجه به داشتن ذخایر کافی و تنوع مواد معدنی امروز یکی از کشورهای با ذخایر معدنی بالا در دنیا محسوب می شود که در کنار این معادن، ذخایر عظیم نفت و گاز نیز از مزیت‌های غیرقابل انکار است؛ اما با وجود داشتن تجربه حدود یک قرن استخراج از منابع نفت و بسیاری از معادن فلزی و غیرفلزی، علاوه بر اینکه بخش معدن از توسعه قابل توجهی برخوردار نگردیده، موجب توسعه پایدار در کشور هم نشده است. از طرف دیگر، از اوسط دهه 1960 نظریه پردازان اقتصاد توسعه، جهت دستیابی به یک راه حل مطلوب برای مقابله با بحران بیکاری در کشورهای کمتر رشد یافته، به عنوان یک عامل اشتغال زا توجه خود را به بنگاه های کوچک معطوف داشتند.

طرفداران نظریه اشتغال زایی بنگاه های کوچک و متوسط، سهولت گسترش این بنگاه ها در کشورهای کمتر توسعه یافته را که عموماً با کمبود منابع مواجه بودند، در سه عامل سرمایه اندک، عدم نیاز به تخصص‌های بالا و بازار ساده فروش محصولات می دانستند. در نتیجه در یک دوره برنامه ای میان مدت، سطح اشتغال در کشور افزایش یافته و همگام با گسترش کارگاه های کوچک تولیدی، شدت بیکاری در جامعه جهان سومی فروکش می کند.

پس بدلیل نقش ویژه این نوع بنگاه ها در اشتغال زایی، کارآفرینی و فن آوری، توسعه آنها می تواند در چارچوب یک نظام اقتصادی جایگاه با اهمیتی داشته باشد و اساساً توسعه بنگاه های کوچک و متوسط به منزله مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

بنابراین، بخش صنعت و توانمندسازی آن وبرنامه‌ریزی برای ارتقاء بهره‌وری واحدهای تولیدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز بسیار حائز اهمیت است و مقاوم‌سازی آن نقش اساسی در استحکام اقتصاد ملی دارد.

در این راستا به نظر می‌رسد که آذربایجان‌غربی با دارا بودن حدود 3 هزار واحد صنعتی و همسایه بودن با 3 کشور نقش مهمی در راستای افزایش صادرات و تولید ناخالص ملی می‌تواند ایفا کند.

در این میان روند فعالیت‌های معدنی و رشد فزاینده شاخص‌های بخش معدن استان نسبت به سال‌های گذشته و ارتقای جایگاه معدن استان در سال‌های اخیر نشان از آن دارد که این بخش قادر است تا به عنوان محور توسعه شمالغرب کشور قلمداد شود.

علی‌رغم توانمندی‌های استان، اعتقاد بر این است که وجود فراز و فرودها در بخش صنعت، معدن و تجارت سبب از دست رفتن مزیت‌های نسبی در این بخش شده است. بطوریکه در حال حاضر وجود پدیده‌هایی همچون مهاجر‌ت‌پذیری، رشد فزاینده اقتصاد پنهان، عدم توسعه یافتگی یکنواخت زیربخش‌های استان، صادرات خاموش و از این دست مسائل حکایت از ضعف کارشناسی و مدیریت منابع در دهه‌های اخیر دارد.

به نظر می‌رسد که تلاش در جهت برون رفت از وضعیت فعلی بتواند استان را در رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی یاری دهد.

از این رو، با توجه به جایگاه مهم صنعت و معدن در ادبیات اقتصاد مقاومتی و با توجه به ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقاوم معظم رهبری، پایگاه خبری و تحلیلی اروم نیوز بنا دارد با برگزاری میزگردی با حضور جعفرصادق اسکندری مدیرکل، صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، محمد علی‌پور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و امیرحسین نجف‌زاده کارشناس اقتصادی این رسانه برگزار کند.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبري اروم نيوز، تاریخ انتشار: 21 آبان 1394، کد مطلب: 237855:www. uromnews.ir


نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین