پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۲۶۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
سید محمد هادی سبحانیان تحلیل گر اقتصاد ایران گفت: محاسباتی که انجام دادیم نشان می‌دهد از سال ۹۰ تا ۹۸ حدود ۳۴ درصد درآمد سرانه‌ی ایرانیان کم شده است. به بیان دیگر اگر بخواهیم سطح درآمد سرانه‌ی ایرانیان را به سال ۹۰ برسانیم باید به طور متوسط شش سال رشد ۸ درصدی را تجربه کنیم. این نشان دهنده‌ی فشار عجیب و کوچکتر شدن سفره‌ی مردم در دهه اخیر است.

شعار سال: این تحلیل گر اقتصاد ایران گفت: محاسباتی که انجام دادیم نشان می‌دهد از سال 90 تا 98 حدود 34 درصد درآمد سرانه‌ی ایرانیان کم شده است. به بیان دیگر اگر بخواهیم سطح درآمد سرانه‌ی ایرانیان را به سال 90 برسانیم باید به طور متوسط شش سال رشد 8 درصدی را تجربه کنیم. این نشان دهنده‌ی فشار عجیب و کوچکتر شدن سفره‌ی مردم در دهه اخیر است.
 
شاخص‌های نابرابری ضریب جینی و نسبت هزینه‌ی 10 درصد ثروتمندان به 10 درصد فقرا نشان می‌دهد طی دهه‌ی اخیر در جهت افزایش شکاف طبقاتی و نابرابری حرکت کرده‌ایم. این موضوع برمی‌گردد به مسئله‌ی تورمی که در جامعه تجربه کردیم و سیاست‌هایی که در حوزه‌ی اشتغال و تولید در پیش گرفتیم.
 
متأسفانه در این دهه باز خط فقر هم افزایش پیدا کرده است. قبلا خط فقر مطلق حدود 15 درصد بود. فقر مطلق به معنای عدم دسترسی به حداقل‌های معیشت هست.
 
در سال 97 بر اساس برآوردهایی که همکاران در مرکز پژوهش‌ها انجام دادند این خط فقر به حدود 18.5 درصد رسیده و محاسبات نشان می‌دهند خط فقر در سال 98 و 99 افزایش‌های بیشتری تجربه کرده است. به طور متوسط برای خانوار چهار نفره در کل کشور در سال 98 در ماه حدود دو میلیون تومان بود.
 
خط فقر برای استان‌های مختلف متفاوت است. برای خانوار چهار نفره‌ای که در تهران زندگی می‌کنند در سال 98 این رقم حدود چهار میلیون و پانصد هزار تومان بوده که حتماً در سال 99 افزایش پیدا کرده است.
 
در یک جمع بندی اولیه گفت: وضعیت اقتصادی کشور در دهه‌ی گذشته به سمتی بوده که تورم‌های بالا را تجربه کردیم، رشد اقتصادی تقریباً صفر بوده، در برخی از حوزه‌ها سرمایه‌گذاری منفی بوده، شکاف طبقاتی و فشار بر مردم به لحاظ معیشتی افزایش پیدا کرده است.
 
انتظار داریم در چنین شرایطی ‌بودجه‌ی کشور در مسیری حرکت کند تا فشارها کاهش پیدا کنند و مردم به لحاظ اقتصادی در وضعیت بهتری قرار بگیرند.
 
 بنابراین با این رویکرد می‌خواهیم بودجه‌ی 1400 را بررسی کنیم. در سال 1400 رقم بودجه‌ی کل کشور حدود 2500 هزار میلیارد تومان بوده که از این رقم حدود 930 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت هست.
 
حدود 1500 هزار میلیارد تومان بودجه‌ی شرکت‌های دولتی است. در یکی دو سال اخیر نسبت به گذشته ورود مجلس به بررسی کمی بیشتر شده است
 

پایگاه تحلیلی -خبری شعار سال، برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری عصر شهرکرد

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
0
0
اگر بخواهیم سطح درآمد سرانه‌ی ایرانیان را به سال ۹۰ برسانیم باید به طور متوسط شش سال رشد ۸ درصدی را تجربه کنیم.
شما همین تیکه رو از سخن این افا بگیر تا اخر برو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
0
0
چرا بايد در زمينه اقتصادي همش حسرت و افسوس گذشته هامون رو بخوريم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین