پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۵
کارشناس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت جزییات اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت دانش آموزان را تشریح کرد.

شعار سال: مجذوبه طاهری در خصوص برنامه‌های امسال وزارت بهداشت برای مدارس گفت:یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت بهداشت در حوزه سلامت گروه سنی 6 تا 18 سال، مدارس مروج سلامت است که پیرو تفاهم‌نامه‌ سال گذشته آموزش و پرورش و وزارت بهداشت در ارتباط با ساماندهی پایگاه‌های تغذیه سالم در مدارس اجرا می‌شود. این پایگاه‌ها بر اساس یک دستورالعمل کشوری، به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: براین اساس از بوفه‌های مدارس به صورت دوره‌ای بازدید می‌شود و طبق نتایج به دست آمده، اصلاحاتی در آنها صورت می‌گیرد.

کارشناس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: در مدارس مروج سلامت پرونده‌ای نیز برای مدرسه تشکیل می‌شود که شامل فرم‌های مختلف است و هشت محور بهداشتی را بررسی می‌کند. کارشناسان بهداشت محیط که از این مدارس بازدید می‌کنند، مشکلات ایمنی، بهداشتی، گرمایشی و سرمایشی آن را بررسی می‌کنند. چک لیست جدید بازرسی مدارس نیز تدوین شده است و موارد نقص در پرونده سلامت مدارس ثبت می‌شود.

طاهری همچنین یکی از اهداف وزارت بهداشت را ترویج و استقرار مفاهیم ارتقای سلامت میان دانش آموزان و اولیای مدارس عنوان کرد و گفت: به همین منظور برنامه‌های جامع در زمینه آموزش سلامت، سلامت محیط و ایمنی، بهبود وضعیت تغذیه، تحرک فیزیکی، ارتقای سلامت کارکنان مدارس و ارائه خدمات سلامت روان تدوین شده‌است.

کارشناس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت در ادامه، به راه‌اندازی شبکه داوطلبان سلامت مدارس تحت عنوان سفیران سلامت نیز اشاره کرد و گفت: قرار است این گروه از دانش آموزان، مفاهیم سلامت مورد نیاز گروه سنی خود را به دوستان و همسالان خود آموزش دهند.

طاهری، پیشگیری از رفتارهای پرخطر را از دیگر اقدامات شاخص وزارت بهداشت در حوزه سلامت دانش آموزان معرفی و تصریح کرد: این طرح که " کاسپین" نامگذاری شده، یک بررسی دوسالانه درباره عوامل مرتبط با سوء مصرف دخانیات، عوامل خطر ساز مانند چربی و فشار خون، چاقی شکمی، تغذیه، رفتارهای پرخطر جنسی، فعالیت جسمی و ... در گروه سنی شش تا 18 سال است. سال گذشته فاز پنج این طرح اجرا شد و به زودی نتایج آن اعلام می‌شود.

به گفته وی، طبق اطلاعات اولیه این طرح، اضافه وزن، چاقی شکمی و تحرک فیزیکی ناکافی در میان دانش آموزان این گروه سنی مشهود بوده‌ است. در عین حال با توجه به مداخلات قبلی شاهد کاهش آن بوده‌ایم.

کارشناس اداره سلامت نوجوانان و مدارس وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه‌های آینده ما در خصوص مراقبت از بیماری‌ها است. طی این اقدام برای دانش آموزانی که نیازمند مراقبت‌های ویژه هستند، در مدارس الگوریتم‌های ویژه‌ای برای مراقبت و نحوه برخود با آنان تعیین شده است. غربالگری شپش و گال نیز در سطح کشور با همکاری دفتر مبارزه با بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و طبق دستورالعمل کشوری برای سال 95 اجرا می‌شود. این اقدامات در قالب غربالگری، آموزش و درمان خواهد بود.

طاهری در ادامه، یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت بهداشت را غربالگری دانش آموزان از نظر ابتلا به بیماری‌های جسمی و سلامت روان عنوان کرد و گفت: در طرح تحول نظام سلامت، پایگاه‌های سلامت جامعه و مراکز سلامت راه‌اندازی شد که سطح اول ارائه مراقبت‌های اولیه از سوی پزشکان و همچنین کارشناسان سلامت روان و تغذیه صورت می‌گیرد. غربالگری‌ها در مدارس نیز بر اساس بسته‌های خدمتی تعریف شده و ابعاد سلامت جسمی و روانی را در بر می‌گیرد. طی این اقدام سلامت روان دانش آموزان بررسی و موارد مشکوک به اختلالات روانی به پزشک ارجاع داده می‌شود.

وی در پایان گفت: در موارد ضروری نیز خدمات مشاوره و روانشناسی به آنها ارائه می‌شود. در واقع بسته‌های خدمتی مدارس در قالب مراجعه به پایگاه‌های سلامت تعیین شده‌اند که به این ترتیب دانش آموزان با خانواده خود به این پایگاه‌ها مراجعه و تمام خدمات را دریافت می‌کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، تاریخ انتشار 18 مهر95 ، کد مطلب: 95071810889: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۹
0
0
ساماندهی بوفه مدارس هزار ساله که می خواد انجام بشه ولی نشده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین