پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۳۲۱۹۴۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
مسولان ایرانی کل پول‌های بلوکه شده را ۴۰ میلیارد دلار اعلام می‌کنند برخی منابع تا ۱۰۰ میلیارد دلار تمام پول‌های بلوکه شده ایران! این عدم ارائه رقم دقیق پول‌های بلوکه شده و میزان پول‌های ازاد شده در حالی است که در رابطه با نام تمامی کشور‌هایی که نسبت به بلوکه کردن پول‌های ایران اقدام کرده‌اند نیز توضیح شفافی از سوی مسئولین داده نشده است و عمدتاً مقامات رسمی نام کشورهایی، چون کره جنوبی و عراق را در این رابطه مطرح می‌کنند.

شعار سال:هفته گذشته پایگاه خبری آسیا تایمز در خبری با اشاره به دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی نوشت حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در نقاط مختلف جهان به دلیل تحریم‌های آمریکا مسدود شده است. اعلام این مبلغ در حالی است که در ماه‌های گذشته مسئولان دولتی در ایران رقمی در حدود ۴۰ میلیارد دلار را برای اموال بلوکه شده ایران به سبب تحریم‌های آمریکا یا عدم پذیرش FATF در دیگر کشورها عنوان کرده‌اند و گفته‌اند مقداری از آنها نیز آزاد شده است.

این عدم ارائه رقم دقیق پول‌های بلوکه شده و میزان پول‌های ازاد شده در حالی است که در رابطه با نام تمامی کشورهایی که نسبت به بلوکه کردن پول‌های ایران اقدام کرده‌اند نیز توضیح شفافی از سوی مسئولین داده نشده است و عمدتاً مقامات رسمی نام کشورهایی چون کره جنوبی و عراق را در این رابطه مطرح می‌کنند. در ادامه بر اساس اطلاعات موجود مقدار نسبی این پول‌ها و مقاصدی که در آنها گیر کرده‌اند را مورد توجه قرار می‌دهیم.

کره‌جنوبی سهمی ۹.۲ دلاری در بلوکه کردن پول‌های ایران دارد

به گزارش امتداد، دوشنبه ۱۵  دی ماه بعد از اعلام خبر توقیف یک کشتی باری کره‌ای توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس، برخی رسانه‌ها این اقدام را در راستای تلاش کشورمان برای آزاد کردن منابع مالی بلوکه شده خود در کره جنوبی ارزیابی کردند، هرچند که این موضوع از سوی سپاه پاسداران رد شد و دلایل زیست محیطی و نقض قوانین را برای این اقدام برشمردند. با این همه اما این واقعیت پنهانی نیست که کشورمان میلیاردها پول بلوکه شده در کره جنوبی دارد، پول‌هایی که به سبب تحریم‌های آمریکا امکان بازگرداندن آنها به کشور مقدور نشده است.

خبرگزاری رسمی کره جنوبی «یونهاپ» به نقل از منابع بانک مرکزی این کشور اعلام کرد به دلیل تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برجام، حدود ۱۰ تریلیون وون (۹.۲ میلیارد دلار) از دارایی‌های ایران در این کشور مسدود شده است. از این مبلغ سه تریلیون وون از شهریور سال ۹۸ پس از واریز در شعبه بانک ملت سئول مسدود شده و هفت تریلیون وون دیگر نیز در دو بانک صنعت کره و ووری مسدود شده‌اند.

ماه گذشته، اتاق بازرگانی ایران رقم این پول که به گفته آنها در دو بانک کره جنوبی نگهداری می‌شوند را ۸ میلیارد و ۵۰۰ هزار دلار اعلام کرده بود. همچنین مقام‌های ایران پیشتر گفته‌اند سئول علاوه بر خودداری از آزادسازی این منابع مالی بابت نگهداری آنها پول هم مطالبه کرده است.

بیش از ۵ میلیارد دلار در کشور همسایه غربی گیر کرده است

اما دیگر کشوری که سهم قابل توجهی از پول‌های ایران در آنجا به سبب تحریم‌های آمریکا و ترس از آنها، بلوکه شده است، عراق است. در رابطه با این پول‌ها اوایل آذرماه بود که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در سفری به عراق گفت بر سر این موضوع با طرف مقابل به توافقات خوبی رسیده که نتیجه آن بازگشت منابع مالی به صورت اسکناس و در قالب واردات از کشورهای دیگر خواهدبود. او پس از بازگشت از این سفر نیز با بیان اینکه یکی از اقدامات مهم ما مذاکره با کشورهایی بود که پول‌های ما در آنجا مسدود است به سفر خود به عراق اشاره کرد و گفت: «خوشبختانه سفر خوبی بود و امیدواریم بتوانیم از منابع خود که بیش از ۵ میلیارد دلار در این کشور است استفاده کنیم.»

بلاخره ۲۰ میلیارد دلار در چین پول بلوکه شده داریم یا نداریم؟

در حال برخی خبرها حاکی از وجود منابع مالی بلوکه شده ایران در چین است که حدود یک ماه قبل محمد جواد ظریف، وزارت امور خارجه گفت: «این مسئله اساساً غلط است و اصلاً پولی در چین بلوکه نیست. ما با چین مشکلاتمان را داریم و هیچ دو کشوری نیستند که در دنیا مشکل نداشته باشند. ما منافعی در چین داریم که اتفاقاً برای چرخش چرخ اقتصادی و برای استفاده از برخی اقلام مصرف می‌شود که این جدای از بلوکه شدن منابع در عراق و ژاپن و کره جنوبی است؛ موضوع چین متفاوت است.»


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از کانال تلگرامی مجمع فعالان اقتصادی

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
همين كه اين امار درست و دقيق نيست زمينه فساد رو بعد از ازاد سازي ها فراهم ميكنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
متاسفانه در ايران خبري از رقم هاي دقيق و موشكافانه نيست همين موضوع باعث شده كه فساد زياد بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
تحريم هاي امريكا در ايران واقعا داره پدرمون رو در مياره تا كي بايد اين همه بدبختي رو متحمل بشيم؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین