پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۶۴۵
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
در حالی که روزبه‌روز بحران اختلاف بین نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان با رئیس‌جمهور این کشور بر سر نحوه تشکیل کابینه شدت می‌گیرد، برخی از طرف‌ها از جمله حزب‌الله تلاش خود را برای نزدیک کردن دو طرف بیشتر کرده‌اند.

شعار سال : در حالی که روزبه‌روز بحران اختلاف بین نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه در لبنان با رئیس‌جمهور این کشور بر سر نحوه تشکیل کابینه شدت می‌گیرد، برخی از طرف‌ها از جمله حزب‌الله تلاش خود را برای نزدیک کردن حداقلی دو طرف بیشتر کرده‌اند.

با نگاهی حتی سطحی به رسانه‌های لبنان می‌توان به بغرنج اختلاف حاکم پی برد، اختلافاتی که ظاهراً آن‌قدر متضادند که در هیچ بستر مشترکی هرچند کوچک هم قابلیت همگرایی پیدار نمی‌کنند.

روزنامه لبنانی الجمهوریه طی مقاله‌ای در این باره اعتراف کرد، چهره اختلافات روزافزون بین رئیس‌جمهور میشل عون و نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه سعد حریری نزد مردم بسیار خسته‌کننده‌ شده تا آنجا که آنها را به مرحله ناامیدی کامل از ایجاد تفاهم بین این ۲ مقام رسانده است.

این ناامیدی فقط مختص مردم کوچه بازار لبنان نیست؛ نه تنها تحلیلگران داخلی بلکه حتی مسئولان کشورهای مختلف جهان نیز از این دور باطل و گره‌های کوری که در کلاف سردرگم سهم‌خواهی‌ها و شیوه تفسیر تقسیم‌بندی طایفه‌ای در سیاست این کشور ایجاد شده، نه فقط ناامید که سرخورده و عصبانی شده‌اند.

سرخوردگی جامعه داخلی و جهانی از نجات یافتن لبنان از این بیماری مزمن از یک سو و مواضع چدنی طرف‌های گوناگون در مورد شرایط͏‌شان برای تشکیل کابینه از سوی دیگر باعث شده است تا این کشور همچنان خود را بر لبه دهانه آتشفشان امنیتی ببیند که در صورت فوران تبعات آن بسیار فراتر از مرزهای این کشور کوچک عربی خواهد بود.

از همین روست که چند جریان واقع‌گرای این کشور از جمله حزب‌الله تلاش‌های خود را در راستای ایجاد توافقی هرچند حداقلی برای فراهم کردن زمینه تولد کابینه از سر گرفته‌اند.

این احساس خطر از بحرانی شدن اوضاع امنیتی باعث شده است تا حزب‌الله تلاش‌های خود را برای یافتن روزنه امید در تونل پرخطر افزایش دهد.

گرچه در حال حاضر حتی بی‌طرف‌ترین جریان‌های لبنانی قادر به ارائه ابتکار عملی برای خروج از بحران نیستند و حتی در صورت وجود این ابتکار عمل- که محال به نظر می‌رسد- گمان نمی‌رود طرف‌های سیاسی لبنانی حتی برای بررسی آن به اتفاق نظر برسند.

اما ظاهراً جریان‌هایی همچون حزب‌الله باز هم قصد دارند شانس خود را برای تحقق این امر امتحان کنند، گرچه خود نیز بهتر از هر طرفی می‌دانند در سایه زیاده‌خواهی‌ها و برنامه‌هایی که عربستان و کشورهای اقماری‌اش در یک سو، ترکیه و قطر در سوی دیگر و فرانسه و غرب هم در ضلع سوم این معادله برای لبنان ایجاد کرده‌اند، در این مسیر به دیوار سیمانی بزرگی برخواهند خورد.

با این حال برخی از صاحب͏‌نظران همچنان امیدوارند تحولاتی که به واسطه تغییر سیاست‌های احتمالی مستاجر جدید کاخ سفید در خاورمیانه رقم خواهد خورد، شکاف‌هایی در این دیوار سیمانی و آن مواضع چدنی ایجاد کند.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار 7 بهمن 99 ، کد خبر :460372 ،  etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین