پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۶
سپهر سپهری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه این میدان ۱.۲ میلیارد یورو برآورد شده که افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت را به دنبال خواهد داشت.
شعار سال: سپهر سپهری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه این میدان ۱.۲ میلیارد یورو برآورد شده که افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت را به دنبال خواهد داشت.

سپهری، مدیرعامل شرکت پترو ایران از مذاکره با شرکت ملی نفت و یک شریک خارجی برای توسعه میدان نفتی سوسنگرد خبر داد.

سپهر سپهری گفت: بر اساس برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه این میدان ۱.۲ میلیارد یورو برآورد شده که افزایش ۶۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه تفاهمنامه‌ای با شرکت ملی نفت و یک شرکت خارجی در قالب قرارداد‌های آی. پی. سی برای تهیه مدل توسعه سوسنگرد امضا شده است، ادامه داد: متعهد هستیم در یک ماه آینده پیشنهاد توسعه این میدان را به شرکت ملی نفت بدهیم.

سپهری افزود: اگر پیشنهاد فنی نهایی شود مذاکرات قراردادی را انجام می‌دهیم. برآورد ما برای توسعه میدان سوسنگرد ۱.۲ میلیارد یورو است که افزایش تولید ۶۰ تا ۱۰۰ هزار بشکه‌ای نفت در میدان سوسنگرد را به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در قرارداد‌های آی. پی. سی همواره سهم شریک خارجی ۸۰ درصد و سهم شرکت ایرانی ۲۰ درصد بوده، تاکید کرد: مذاکرات با شرکت خارجی برای توسعه میدان سوسنگرد نیز در همین قالب ادامه دارد. با این حال به دنبال آن هستیم تا با سرمایه‌گذاران داخلی برای افزایش سهم شرکت ایرانی تا ۴۰ درصد به نتیجه رسیم تا قدرت چانه‌زنی برای افزایش سهم استفاده از ساخت داخل بیشتر شود.

سپهری به حضور این شرکت در بحث نگهداشت تولید از ۲۸ میدان نفتی اشاره کرد و گفت: از زمانی که ۲۸ میدان توسط شرکت ملی نفت ایران به مناقصه رفت در هر دوره شرکت کرد و هر بار نگهداشت تولید و افزایش ظرفیت یک میدان را بر عهده گرفت.

به گفته سپهری، در نخستین مرحله از واگذاری نگهداشت تولید ۲۸ میدان، میدان سیری با کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره به پتروایران واگذار شد که اکنون ۴۰ درصد پیشرفت دارد و قرار است در نهایت ۱۰ تا ۱۲ هزار بشکه به تولید روزانه نفت ایران اضافه کند.

وی با بیان اینکه در مرحله دوم میدان منصور آباد به این شرکت واگذار شد، ادامه داد: ۶ ماه از آغاز عملیات اجرایی در این میدان می‌گذرد و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. قرار است بر اساس برنامه‌ریزی‌ها با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون یورویی، ظرف ۲۴ ماه، تولید نفت از این میدان ۱۸ تا ۲۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند.

وی آخرین میدان واگذار شده برای نگهداشت و افزایش تولید به پتروایران را میدان نفتی بینک عنوان کرد و افزود: در این میدان نیز با سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون یورویی، در ظرف ۳۰ ماه، ۱۴ هزار بشکه به تولید نفت اضافه شود.

افزایش ضریب بازیافت نفت از آن جهت در میادین نفتی ایران اهمیت دارد که این عدد در ایران حدود ۲۵ درصد است. به این معنا که ۲۵ درصد از منابع موجود و شناسایی شده، قابل برداشت است.

از سوی دیگر از آنجا که اغلب میادین نفتی ایران در نیمه عمر خود قراردارند و خطر کاهش تولید نفت از این میادین با توجه به افت فشار وجود دارد، ایران در تلاش است تا با طراحی بسته‌های مختلف، تولید نفت را در سطوح فعلی نگه داشته و حتی با استفاده از فناوری روز، این تولید را افزایش دهد.

همچنین همگام با برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید نفت، هدف اصلی از تدوین و اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، حفظ جریان کار و اشتغال در میان پیمانکاران و سازندگان ایرانی صنعت نفت است و برای این منظور، ضمن بهره‌مندی صرف از توان پیمانکاران ایرانی، فهرستی از کالا‌های پرمصرف طرح که امکان ساخت داخل آن‌ها وجود دارد تهیه و در قرارداد‌های مربوطه گنجانده شده است و پیمانکاران ملزم به تامین اقلام این فهرست از محل تولید‌های داخلی شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود در پایان اجرای همه بسته‌های کاری این طرح، سهم ساخت داخل بالغ بر ۸۰ درصد باشد.

مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت (هر سه مرحله) معادل ۶.۲ میلیارد دلار است که با حساب هزینه‌های تأمین مالی و ارقام بازپرداخت در تعهد دولت به ۷.۲ میلیارد دلار می‌رسد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری گسترش، تاریخ انتشار: 9 بهمن 1399، کدخبر: 150589، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین