پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۴۱۰
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
تولید یک بشکه نفت چقدر هزینه دارد؟ شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که هزینه هر بشکه نفتی که کشور‌های تولیدکننده به بازار عرضه می‌کنند، چقدر است و تولیدکننده‌ها در نهایت چقدر سود می‌برند.
شعارسال: هرچند آخرین گزارشی که در این رابطه وجود دارد، مربوط به مارس ۲۰۱۹ و قبل از شیوع بیماری کروناست، اما با توجه به روند افزایشی قیمت نفت به نظر می‌رسد اگر هم افزایشی در هزینه‌های تولید رخ داده باشد، چندان قابل توجه نیست.

ونزوئلا بزرگترین دارنده ذخایر نفت دنیاست. میزان ذخایر نفت این کشور ۳۳۰۰ میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود. ونزوئلا بیش از ۲۱ درصد از کل ذخایر دنیارا در اختیار دارد. پس از این کشور عربستان سعودی با ۲۶۷ میلیارد بشکه و ۱۹ درصد از کل ذخایر دنیا، در جایگاه دوم قرار دارد.

جدول زیر دربردارنده میزان ذخایر ۱۵ کشور بزرگ دارنده ذخایر نفتی در جهان است. ایران در این رده بندی جهانی چهارمین کشور دارنده ذخایر نفتی است. در این فهرست میزان ذخایر نفتی ایران ۱۵۸ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه اعلام شده است.
 
دومین نفت کم هزینه جهان در ایران تولید می‎شود



ایران سومین کشور دارنده ذخایرنفتی دنیا با ۲۵۱ میلیارد بشکه، نزدیک به ۱۵ درصد از کل ذخایر نفتی دنیا را بخ خود اختصاص داده است. پس از ایران کاناد با ۱۶۹ میلیارد و عراق با ۱۱۵ میلیارد بشکه در رده‌های چهارم و پنجم دارنده ذخایرنفت دنیا قرار دارند.

با این حال همیشه حجم ذخایر بالقوه نشان دهنده سودآوری برای دارندگان نفت نیست. در بسیاری از کشور‌ها پروسه تولید نفت پیچیده است و به فاکتور‌هایی مثل پیچیدگی‌های زمین شناسی و یا هزینه‌های سربار دیگری بستگی دارد؛ بنابراین مجموع هزینه‌های تولید نفت در کشور‌های مختلف بصورت قابل توجهی متفاوت است.

البته تولیدکنندگان نفت در قاره آسیا و در حاشیه خلیج فارس را باید کشور‌هایی استثنایی از این منظر دانست چرا که تولید نفت در این منطقه بنا بر دلایلی که اعلام شد، یعنی موقعیت زمین شناسی و ... هزینه‌هایی بسیار پایین‌تر از دیگر نقاط جهان دارد.

جدول زیر در بردارنده هزینه تولید نفت در کشور‌های مختلف جهان است. ستون اول تنها هزینه تولید را در بردارد و ستون دوم تمامی هزینه‌ها با احتساب هزینه‌های اداری و حمل و نقل و البته، مالیات را در بر می‌گیرد.
 
 
دومین نفت کم هزینه جهان در ایران تولید می‎شود


بررسی‌ها نشان می‌دهد که در میان تولیدکنندگان نفت، کمترین هزینه تولید یک بشکه نفت متعلق به عربستان سعودی است. مجموع هزینه‌ی تولید یک بشکه نفت در عربستان با احتساب هزینه حمل و نقل، مالیات و سایر هزینه‌های اداری حدود ۸.۹۸ دلار در هر بشکه برای این کشور هزینه دارد. پس از عربستان، ایران و عراق به ترتیب ۹.۰۹ و ۱۰.۵۷ دلار هزینه در تولید هربشکه در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

اتفاقا این سه کشور یعنی عربستان، ایران و عراق هر سه از بزرگترین دارندگان ذخایر نفتی در جهان تلقی می‌شوند. این آمار نشان می‌دهد تولید نفت در ایران تا چه اندازه اقتصادی است. هر چند به واسطه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نفت ایران با دشواری به دست مشتریان می‌رسد، اما اخبار منتشره و روند مذاکرات حکایت از آغاز شمارش معکوس برای بازگشت ایران به بازار جهانی نفت دارد.

در مقابل، هزینه تولید هر بشکه نفت برای ونزوئلا با وجودی که بیشترین ذخایر نفت دنیا را داراست،۲۷.۶۲ دلار تمام می‌شود. برای کشوری مثل آمریکای جنوبی پروسه تولید نفت بسیار پیچیده‌تر از تولید نفت در سایر کشورهاست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری خبر آنلاین، تاریخ انتشار ۲۴ اردبیهشت ۱۴۰۰، کدخبر: ۱۵۱۴۴۷۴، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین