پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۰۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
ساخت و سازهای متعدد در محدوده طاق بستان خطرات متعدد را برای این آثار تاریخی به دنبال دارد. در این میان ساخت و ساز تله کابین هم همچون پتکی بر سر میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود.
شعار سال: طاق بستان از جمله جا‌های دیدنی کرمانشاه است که به‌لحاظ هنری و تاریخی از اهمیت فراوانی نزد تاریخ نویسان و باستان شناسان برخوردار است و می‌توان شکوه و عظمت آن را در هنر بکار رفته توسط مردان ایران کهن مشاهده کرد.

اما در تیر سالجاری وحید شامبیاتی، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمانشاه از افتتاح تله کابین طاق بستان ۲۲ بهمن افتتاح خبر داد.

مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری کرمانشاه گفته بود که مسیر اولیه تله کابین با مجوز از سوی میراث فرهنگی، یک مانع محسوب می‌شد و از آنجا که این پروژه یکسری معارض با حریم منظری طاق بستان داشت نسبت به تغییر مسیر خط تله کابین اقداماتی صورت گرفت و مسیر را جابجا کردیم تا از این حریم خارج باشد.

این اثر ارزشمند کشور ما در سال‌های اخیر تحت تاثیر دستکاری‌های انسان قرار گرفته و در این راستا طرحی تحت عنوان ساخت و ساز تله کابین در طاق بستان مطرح شد که این تصمیم میراث فرهنگی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در مرداد سال جاری ملیحه مهدی‌آبادی، سرپرست وقت پایگاه ملی فرهنگی، تاریخی طاق بستان کرمانشاه به خبرنگار برنا گفت: امروزه ساخت و سازی در حریم ویژه میراث فرهنگی به وسعت ۷ هزار متر مربع در حال انجام است که با نامه نگاری تخلف آن به اطلاع مسئولین رسیده است. بر اساس ضوابط ابلاغ شده و زمانی که تعیین حریم صورت می‌گیرد قوانینی وضع می‌شود که باید ساخت و ساز صورت نگیرد. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم و به شهرداری نیز ابلاغ شده است.

او افزود: نزدیک به ۲۰ مورد حکم قلع اخذ شده است،  اما زمانی که موعد اجرا فرا می‌رسد به بهانه تبعات اجتماعی سایر دستگاه‌ها همراهی نمی‌کنند. من بار‌ها مخالفت خود را در خصوص ساخت تله کابین در این محوطه و مجموعه تفریحی عنوان کرده‌ام. هر دو این مجموعه‌ها یکی است، اما شهرداری طرح این دو پروژه را جداگانه ارائه داده است تا به نحوی این ساخت و ساز‌ها را کوچک و کم خطر جلوه دهد.

ساخت‌وساز با ضابطه ممنوع نیست

در شهریور سالجاری امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه با بیان اینکه مجوز‌های ایجاد تله‌کابین سال‌ها پیش و زمانی که تله‌کابین خارج از محدوده میراث فرهنگی قرار داشت داده شده است، افزود: نقشه حریم طاق‌بستان آذر۹۷ ابلاغ شده است. در حالی‌که استعلام ما نشان می‌دهد طرح تله‌کابین در سال‌های ۸۴، ۸۶، ۹۲ و ۹۵ مجوز گرفته است که آن زمان تخلف نبود.

او با تاکید بر اینکه حریم قابل بازنگری است، از شورای حریم استان یاد می‌کند که عرصه و حریم را با ضوابط مشخص می‌کند.

طرح ساخت تله‌کابین در طاق بستان با تغییرات همراه است

روح الله بهرامی، استاد دانشگاه رازی و کارشناس میراث فرهنگی درباره آخرین تصمیمات برای ساخت و ساز تله کابین در محدوده طاق بستان گفت: اگر ساخت و ساز تله کابین در محدوده طاق باشد و پژوهشکده مرجع باستان کشور مجوز ارائه کند، طبیعتا این کار قانونی است. درضمن اگر هم کارشناسان این پژوهشکده مطالعه‌ای در این باره انجام نداده باشند هرگونه تصمیم‌گیری غیرقانونی است.

این کارشناس میراث فرهنگی هر گونه اقدام در این باره را منوط به اظهار نظر پژوهشکده میراث فرهنگی و گردشگری دانست و افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده پژوهشکده میراث مجوز اولیه را غیرقابل قبول دانست و بر اساس بررسی‌های انجام شده قرار است در نقاط دیگر به این افراد مجوز ارائه شود.

به گفته او در گذشته اجرای این طرح در نقاط دیگری بود، اما هم‌اکنون قرار بر جابجایی و اصلاح طرح است.

بهرامی در واکنش به برخی اخبار که از افتتاح تله‌کابین در ۲۲ بهمن سالجاری اطلاع‌رسانی شده بود، تاکید کرد: هنوز هیچ اقدامی انجام نشده و طرح با تغییرات و جابجایی همراه است تا آسیبی برای طاق بستان به‌دنبال نداشته باشد.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به محدودیت مکانی محوطه طاق‌بستان و اینکه تله‌کابین طرح‌های پایین‌دستی هم خواهد داشت، پیشنهاد انتقال پروژه به مکانی دیگر همچون سراب قنبر، کوه‌های دهکده المپیک و ... را دادیم. اجرای تله‌کابین در طاق‌بستان در آینده این محدوده را با مشکلات ترافیکی، محدودیت‌های شهری، رفاهی و زیست‌محیطی و میراثی مواجه می‌کند.

شعار سال؛ با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۲۷۴۲۶، borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
وقتي كسي اصلا حواسش به زمينه هاي اصلاحي در وزارت ميراث نيست همين ميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین