پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۲۵۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۹
عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت بهداشت گفت: با جلوگیری از ارائه تفکرات مختلف فقط به دورتر شدن دانشجویان از فضای مطالبه‌گری و بستن دهان موذنان جامعه مواجه خواهیم شد.
شعار سال: فاطمه صحرانشین، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه تخصصی حوزه سلامت «احیا» و عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت بهداشت در خصوص معضلات نشریات دانشجویی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت، گفت: یکی از معضلات اصلی و اساسی که نشریات دانشجویی وزارت بهداشت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، کمبود بودجه فرهنگی و عدم حمایت مناسب از نشریات دانشجویی است که بعضاً شاهد برخورد میلی مسئولین در این خصوص بوده ایم.

صحرانشین افزود: در مردادماه امسال طرح رتبه بندی نشریات دانشجویی وزارت بهداشت پس از مدت‌ها به دانشگاه‌های سراسر کشور ابلاغ شد، در صورت اجرای درست آن، نشریات دانشجویی به صورتی عادلانه ساماندهی و باعث انگیزه فعالان این حوزه می‌شود. اجرای این طرح به همت مسئولین و پیگیری جدی ما بستگی دارد که اولویت بنده به عنوان عضو شورای ناظر بر نشریات وزارت بهداشت پیگیری همین مسئله است.

وی اضافه کرد: نشریات باید بستر امنی برای ارائه تفکرات مختلف در چارچوب قوانین باشد؛ زمانی این امنیت از طریق بستر نشریات به نویسنده القا شود، خود به خود نویسنده جهت ارتقای سطح کیفی انگیزه گرفته و باعث خروش جنبش دانشجویی نیز می‌شود.

این فعال دانشجویی در خصوص کیفیت سطح محتوایی نشریات تصریح کرد: گا‌ها شاهد چاپ مطالبی غیرعلمی و کپی برداری شده و یا حتی تخلفات محتوایی متعددی هستیم که با چشم پوشی و عدم رسیدگی درست و به جا از آن، جلوی ارتقاء سطح کیفی مطالب گرفته می‌شود. مسئله‌ای که امسال به طور جد پیگیر آن خواهیم بود، راه اندازی سامانه الکترونیک ثبت شکایات و استفساریه‌ها است که به صورت جدی و در مسیر مشخص پیگیر مطالبات، تخلفات و مشکلات دانشجویان باشد.

صحرانشین افزود: نباید با جلوگیری از انتشار مطالب انتقادی زبان دانشجویان را بست، طبق گفته شهید بهشتی (ره) «دانشجو موذن جامعه است، اگر خواب بماند نماز امتی قضا می‌شود.» با جلوگیری از ارائه تفکرات مختلف فقط به دورتر شدن دانشجویان از فضای مطالبه‌گری و بستن دهان موذنان جامعه مواجه خواهیم شد. بنده معتقدم هرچقدر نقد درون گفتمانی کمتر شود به همان میزان نقد برون گفتمانی قوت می‌گیرد و سبب تاخت و تاز بیگانگان و سوء استفاده آنان از این فرصت می‌شود.

این دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، ادامه داد: با پیشرفت علم، نشریات به انتشار الکترونیکی آثار خود و حتی انتشار آن به صورت پادکست و کلیپ، سوق پیدا کرده‌اند. آیین نامه نشریات دانشجویی در این حوزه با خلا بزرگی به عنوان قانون نشریات مواجه است؛ کما اینکه آیین نامه در موارد دیگری نیز نیاز به بررسی و بازنگری جدی دارد و در مواردی باید از نو برنامه ریزی شود. یکی دیگر از کار‌هایی که امسال در دستور کار شورای ناظر قرار می‌گیرد، بازنگری و بررسی آیین نامه نشریات و ایجاد قوانین برای نشریات الکترونیکی است.

مدیر مسئول نشریه «احیا»، افزود: یکی از قوی‌ترین ابزار دانشجویان برای رساندن صدای خود به گوش مسئولین و مردم، نشریات است؛ خداوند در آیه ۱ سوره «قلم» به قلم سوگند یاد می‌کند، زیرا قلم وسیله و ابزاری برای پیاده کردن تفکرات و اندیشه آدمی است و در گوشه‌ای از بحارالانوار آمده است که پایه و اساس دین و دنیا دو چیز است. قلم و شمشیر؛ شمشیر تحت پوشش قلم قرار دارد و این نشان از ارجحیت تفکر و اندیشه، برقدرت است. در حال حاضر جنگ، جنگ تفکرهاست و ما نیازمند قوی شدن در این میدان هستیم، امید داریم که امسال با همت و یاری تمام فعالان نشریاتی از هر طیف و تفکری، بتوانیم گامی موثر در جهت ارتقاء و رشد فضای نشریاتی و گفتمانی کشور برداریم.

عضو شورای ناظر بر نشریات دانشجویی وزارت بهداشت درباره وضعیت کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، گفت: ما گا‌ها درکمیته ناظر برنشریات دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، شاهد سوگیری‌های بعضی افراد هستیم؛ اما تا حدامکان سعی براین بوده بدون قرض شخصی و بدون توجه به طیف و تفکر خاصی فضای شورای ناظر را محفل امنی برای ارتقا و انگیزه نشریات قرار بدهیم که بحمدالله تاکنون اینگونه پیش رفته است.

این فعال دانشجویی در پاسخ به اینکه، فضای نشریات دانشجویی در دوره تعطیلی دانشگاه‌ها و عدم انتشار فیزکی، چگونه بررسی می‌شود، گفت: کرونا شاید باعث شد ما ظرفیت‌های جدید را بهتر بشناسیم و ازتوانمندی‌های مختلف افراد بهتر بهره‌مند شویم؛ با الکترونیکی شدن توزیع نشریات دانشجویی این امکان فراهم شد که نشریات توسط هر طیفی در سر تا سر دانشگاه‌های کشور بررسی شود و استعداد‌ها در بستر بزرگتری فرصت ظهور وبروز داشته باشند؛ کما اینکه هستند نشریاتی که پس از بازه زمانی کرونا روبه افول رفتند و سعی و تلاشی در جهت ارتقای آنان به صورت الکترونیکی صورت نگرفته است. اما باید به تدریج همه دانشجویان به این باور برسند که استفاده از فضای مجازی و الکترونیکی شدن نشریات بستر گسترده‌تری برای ارائه استعدادهاست.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:۱۲ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۹۰۹۰۰۴، www.snn.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
0
0
خيلي از دانشگاه ها اين روزها دارن رو ميارن به فضاي بسته براي دردسر كمتر و دخالت كمتر نيروهاي خارج از دانشگاه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین