پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۵۲۵
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۴
اردشیر گراوند گفت: در کشور‌های اسلامی که زنان فقط می‌توانند گردی صورت خود را نشان دهند، میزان عمل‌های جراحی چندین برابر کشور‌های دیگر است و این رقم نیز روز به روز در حال افزایش است.
شعار سال: طبق نوشته نشریات و اخبار آمار عمل‌های جراحی زیبایی در بسیاری از کشور‌های جهان روندی رو به رشد داشته است و از آمریکا، ژاپن، کره و استرالیا نیز خبر رسیده که درصد مراجعه به کلینیک‌های زیبایی بسیار بالا رفته و افراد در صدد هستند که این دوران را به دوران طلایی رسیدن به چهره ایده‌آل خود تبدیل کنند. برخی علت این افزایش را وجود محدودیت‌ها و دورکاری دانستند و عده‌ای هم افزایش آن را به زدن ماسک ارتباط دادند و معتقدند از آنجایی که با انجام بسیاری از جراحی‌ها زیبایی باید از ماسک استفاده کرد الان بهترین فرصت برای انجام آن عمل‌هاست، اما باید دید اعداد و ارقام جراحی‌ها زیبایی در ایران هم افزایش پیدا کرده است؟ دلیل افزایش جراحی‌های زیبایی بین خانم‌های ایرانی چیست؟

اردشیر گراوند، پژوهشگر اجتماعی و جامعه‌شناس با اشاره به دلیل افزایش جراحی‌های زیبایی در کشورمان گفت: وقتی نوع نگاه و تفکر سیستم فرهنگی یک جامعه معطوف به مغز انسان‌ها باشد افراد به سمت کتاب، سینما، تئاتر و موضوعات فرهنگی کشیده می‌شوند، وقتی سیستم فرهنگی دل افراد را معیار ارزش قرار دهد، افراد به سمت مسلک عارفانه می‌روند، اما گاهی سیستم فرهنگی جامعه از این ارزش‌های پایه خود غافل می‌شود و فقط به جیب، پول و ظواهر افراد توجه می‌کند که در این صورت افراد هرکاری می‌کنند تا زیباترین فرد باشند، چون افراد دیگر جامعه زیبا هستند و اصلا نمی‌توان زشت بود بنابراین به سمت جراحی‌های زیبایی، استفاده از محصولات آرایشی، لباس‌های مد و... کشیده می‌شوند و زیباتر بودن تبدیل به رقابت بین آن‌ها می‌شود.

او افزود: در این وانفسا دو کشش زور می‌زنند؛ یکی جهان بازار و گردش پول است و دیگری ارزش‌های اخلاقی و انسانی که در حال حاضر در کشور ما زور بازار، تبلیغات و گردش پول چربیده و توانسته موفق شود به همین دلیل زنان و حتی مردان دنبال زیباتر شدن هستند و برای رسیدن به آن پول هنگفتی نیز خرج می‌کنند.

گراوند تاثیر کرونا بر افزایش جراحی‌های زیبایی را رد کرد و ادامه داد: به اعتقاد من کرونا هیچ تاثیری در افزایش جراحی‌های زیبایی ندارد و اینکه گفته می‌شود افراد دورکار هستند، کارشان کمتر است، از ماسک استفاده می‌کنند و... عامل اصلی افزایش جراحی‌های زیبایی در ایران نیست و مشکل اصلی در ارزش‌های جامعه است که فقط ظواهر و زیبایی‌ها را نشانه گرفته است وگرنه اگر بخواهیم به اوضاع و احوال کرونا در کشور نگاه کنیم اتفاقا بسیاری از خانواده‌ها دچار مشکلات اقتصادی فراوانی شدند و عده زیادی کارشان را از دست دادند و اوضاع و احوال روانی‌شان خوب نیست پس کرونا بهانه خوبی برای افزایش جراحی‌ها زیبایی نیست و نمی‌توان به آن تمسک جست.

این جامعه شناس تصریح کرد: یک جامعه با ۹۰ درصد باسوادی چرا باید آنقدر در بند دماغ، پوست، لب، لباس و.. باشد؟ واقعیت این است که ما هرچقدر برای آماده سازی فرزندانمان هزینه کردیم آن را دور ریختیم، چون ارزش‌های کنونی جامعه نیز مقهور بخش ظاهری شده که تبلیغات در این خصوص تاثیر انکارناپذیری دارند و برند‌ها برای اینکه محصولات زیبایی و آرایشی خود را بفروشند از هر طریقی برای تبدیل کردن زیبایی و ظاهر به ارزش تلاش می‌کنند که گویا موفق هم بودند.

او افزود: بنده آمار دقیقی از میزان جراحی‌های زیبایی ندارم، اما همه ما به چشم می‌بینیم کاشت ناخن، کاشت مو، بوتاکس، عمل بینی، پروتز لب و... چقدر افزایش پیدا کرده و دیگر یک نفر نیست که یکی از این کار‌ها را نکرده باشد درواقع تعداد اقدامات زیبایی به درصد دور از انتظاری رسیده و این نشان می‌دهد ما در کار‌های فرهنگی و اجتماعی موفق نبودیم.

گراوند با تاکید بر رابطه کشور‌های اسلامی و افزایش جراحی‌های زیبایی در آن‌ها گفت: صد در صد در کشور‌های اسلامی که زنان فقط می‌توانند گردی صورت خود را نشان دهند، میزان عمل‌های جراحی چندین برابر کشور‌های دیگر است و این رقم نیز در حال افزایش است، چون زنانِ این کشور‌ها مجال نشان دادن اعضای دیگر بدن خود را ندارند و سعی می‌کنند صورت خود را به زیباترین شکل ممکن دربیاورند و به نمایش بگذارند.

این پژوهشگر اجتماعی با بیان اینکه عمل‌های جراحی در ایران مرضی شده است، تاکید کرد: هرچیزی که از ظرفیت و فضای فرهنگی خود بالا برود تبدیل به مرض می‌شود مانند چربی خون که وقتی از اندازه مشخص خود بالا می‌رود، مرض می‌شود بنابراین به اعتقاد من حجم عمل‌های زیبایی آنقدر در ایران بالاست که دیگر تبدیل به مرض شده و بدتر اینکه بین تحصیلکرده‌ها رسوخ پیدا کرده است که این موضوع من را نگران می‌کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 18 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین