پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۶۹۱۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
چتر معافیت‌های مالیاتی بر سر شرکت‌های دانش بنیان در حالی گسترانیده شده که در طرح «جهش تولید دانش بنیان» این قانون احتمالا دستخوش تغییراتی خواهد شد؛ نکته‌ای که هنوز تا طرح آن در صحن علنی مجلس فاصله‌ای نه چندان دور و نزدیک دارد.
شعار سال : میناسادات حسینی: در همین راستا یکی از فعالان عرصه فناوری از ایجاد تغییراتی در معافیت مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان ابراز نگرانی کرد. عبدالرضا یعقوب زاده، مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده ونتیلاتور مراقبت‌های ویژه بزرگسالان و اطفال و برگزیده سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی گفت: در حال حاضر قانون معافیت‌های مالیاتی از جمله قوانینی است که ایجاد شده و شرکت‌های دانش بنیان از آن‌ها بهره می‌برند، اما امسال این قانون در حال تغییر است.

یعقوب زاده اظهار کرد: تغییر قوانین از عواملی است که باعث عدم پیشرفت شرکت‌های دانش بنیان می‌شود؛ در حال حاضر قانون معافیت‌های مالیاتی از جمله قوانین است که ایجاد شده و شرکت‌ها از آن‌ها بهره می‌برند، اما امسال این قانون در حال تغییر است.

وی افزود: همچنین بخش خصوصی باید انگیزه‌های کافی را برای رقابت داشته باشد و اگر بخش دولتی بخواهد با انتقال تکنولوژی و واردات محصولاتی که توانایی تولید آن در شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد، موافقت کند، می‌تواند انگیزه محققان کشور را کمتر کند.

وی افزود: در واقع این اقدام بخش دولتی مانع، سونامی و عامل ضد انگیزه بزرگ برای شرکت هاست که نباید این اتفاق بیفتد.

آنچه در میان این کلمات واضح و مبرهن است، اینکه قانون «جهش تولید دانش بنیان» که می‌رود تا تسهیل کننده فعالیت شرکت‌های دانش بنیان باشد، نقاط ضعفی دارد که قطعا نیاز است تا مورد بازنگری قرار گیرد. در همین راستا شهاب جوانمردی، عضو کمیسیون کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان اتاق ایران می‌گوید: «واقعیت این است که این قانون در مقام عملیاتی کمک ویژه‌ای به کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان نخواهد نکرد. باید مبادی حضور در زنجیره ارزش‌افزوده جهانی برای کسب‌وکار‌های دانش‌بنیان فراهم شود.
 
باید قاعده‌گذاری درستی انجام شود و باید قوانین و سیاست‌های کلی منجر به تسهیل حضور شرکت‌ها در زنجیره تولید جهانی باشد، ولی از این طرح چنین انتظاری نمی‌رود.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران این مساله را بررسی می‌کند.

بلوغ دانش بنیان‌ها زیر چتر اعتبار‌های مالیاتی

فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران

قانونی به نام «قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و تجاری سازی ایده‌ها و فناوری ها» وجود دارد که مربوط به ۱۰ سال است. هرچند این قانون، قانون بسیار پیشرویی است؛ ولی بعد از ۱۰ سال نیاز به بازنگری در برخی از حوزه‌ها داشته است. طرح «جهش تولید دانش بنیان» در همین راستا تنظیم شده است. البته یکی از ضعف‌های این طرح نگاه و رویکرد آن است. در این طرح نگاه، نگاه خودکفایی است و بعد هم بیشتر شرکت‌های زایشی و دانشگاهی و برگرفته از دانشگاه دیده می‌شوند. در حالی که خلأیی که امروز داریم، لکوموتیو‌های اقتصادی است که به عنوان پیشرو‌های اقتصاد در داخل خود فناوری و نوآوری را استفاده کنند و همراه با خود استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک را بکشند. توجه به شرکت‌های بزرگ و پیش قراولان اقتصاد در این طرح بسیار کم رنگ است. بحث دیگر هم این است که اولویت‌هایی که برای حمایت و کمک دیده شده اند بیشتر بحث خودکفایی بوده تا شکوفایی یک سری نوآوری‌ها و فناوری‌های جدید در کشور.

گرچه این طرح محاسنی هم دارد که امیدوارم در رفت و برگشت‌های مجلس حذف نشود. یکی از این محاسن این بوده که یک سری اعتبار مالیاتی برای شرکت‌هایی که روی فناوری سرمایه گذاری می‌کنند، دیده شده است. البته قسمت‌های مختلف مجلس روی این بند نظر متفاوتی دارند؛ ولی ما به عنوان مثال در کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق ایران با نظر مثبت از این بند یاد کردیم و اگر همین گونه به صحن بیاید، مطلوب ماست، زیرا اعتبار‌های مالیاتی یکی از مهم‌ترین مشوق‌هایی است که اولا کارکرد‌های فسادزای آن‌ها نسبت به سایر مشوق‌ها کمتر است و نکته دوم اینکه تشویق کننده است به دلیل اینکه باعث می‌شود افرادی که در بنگاه‌های اقتصادی تصمیم می‌گیرند، با دید مثبت تری نسبت به هزینه کرد‌های مالی و مالیاتی خود نگاه کنند. ضعف دیگری که در این گونه طرح‌ها دیده می‌شود، این است که معمولا صندوق‌ها و نهاد‌های جدید اضافه می‌کنند که ما توصیه کردیم که هر کارکردی که در کشور قرار است اتفاق بیفتد از طریق صندوق‌های موجود یا نهاد‌های توسعه‌ای و حمایتی موجود اتفاق بیفتد. اتفاق بدی که تعدد صندوق و نهاد‌های حمایتی و توسعه‌ای می‌تواند رقم بزند سردرگمی و بروکراسی اضافه است و همچنین ممکن است فسادزا باشد. حسن دیگری که در طرح وجود دارد، این است که برای اینکه اطلاعات آماری مربوط به فضای دانش بنیان در کشور منظم‌تر و منسجم‌تر در اختیار علاقه‌مندان و سرمایه گذاران قرار بگیرد نهاد‌هایی را در معاونت علمی، گمرک و سایر ارگان‌ها موظف کرده اند که گزارش‌های آماری منظم بدهند. به طور مثال از واردات محصولات دانش بنیان به کشور یا از صادرات شرکت‌های دانش بنیان به خارج از کشور و تعرفه‌های خاصی که داده شود یا تنظیم سالنامه آماری و گزارش آماری سالیانه مربوط به عملکرد حوزه دانش بنیان کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنظیم شود. مورد اخیر جزو نکات بسیار خوبی است که در این طرح با توجه به خلأیی که در کشور داریم و اطلاعات و آمار در این حوزه کم است می‌تواند کمک کند که از هدررفت منابع جلوگیری شود.

اعتبار مالیاتی که در این طرح مقرر شده، به عنوان یک مشوق کمک می‌کند که اگر بنگاه‌های اقتصادی در فناوری‌های نوین پولی را هزینه می‌کنند و آن هزینه کرد را حسابرس معتمدشان تایید کند آن را به عنوان یک اعتبار پرداخت مالیات بتوانند محسوب کنند. مشابه آن هزینه را اگر بنگاه‌های اقتصادی به مجموعه‌های خیریه اختصاص می‌دادند، در قانون برای آن‌ها یک سری معافیت‌ها و مشوق‌هایی دیده شده بود. در این پیش نویس نیز گفته شده که اگر بنگاه‌ها هزینه‌ای در این حوزه انجام بدهند و به تصویب و تایید حسابرس آن‌ها برسد با معیار‌ها و آیین نامه‌ای که قرار است منتشر شود، به عنوان یک اعتبار مالیاتی دیده خواهد شد. برخی نگران هستند که اگر اعتبار مالیاتی دیده شود، معافیت مالیاتی حذف می‌شود.
 
بنگاه‌های دانش بنیان نباید نگران حذف معافیت مالیاتی باشند. وقتی بنگاه سود می‌کند و عملکرد مثبتی دارد باید مالیات آن را هم پرداخت کنیم. اینکه بخواهیم تا ابد با معافیت رشد کنیم که نشان می‌دهد ما خیلی هم رقابت پذیر نیستیم. معافیت‌های مالیاتی هرچند در سال‌های ابتدایی فعالیت خوب است؛ ولی از جایی به بعد یک بنگاه باید به میزانی ارزش افزوده ایجاد کند و ثروت بیافریند و برای خودش و سهامدارانش سود ایجاد کند که نگران پرداخت مالیات نباشد.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از کسب و کار نیوز ، تاریخ انتشار 19 بهمن 99 ، کد خبر : - ، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
0
معافیت های مالیاتی در ایران واقعا شرایط بدی رو برای کسانی که باید مالیات بدن ایجاد کردن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین