شعار سال : قانونی به نام «قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان و تجاری سازی ایدهها و فناوری ها» وجود دارد که مربوط به ۱۰ سال است. هرچند این قانون، قانون بسیار پیشرویی است؛ ولی بعد از ۱۰ سال نیاز به بازنگری در برخی از حوزهها داشته است. طرح «جهش تولید دانش بنیان» در همین راستا تنظیم شده است. البته یکی از ضعفهای این طرح نگاه و رویکرد آن است. در این طرح نگاه، نگاه خودکفایی است و بعد هم بیشتر شرکتهای زایشی و دانشگاهی و برگرفته از دانشگاه دیده میشوند. در حالی که خلأیی که امروز داریم، لکوموتیوهای اقتصادی است که به عنوان پیشروهای اقتصاد در داخل خود فناوری و نوآوری را استفاده کنند و همراه با خود استارتاپها و شرکتهای کوچک را بکشند. توجه به شرکتهای بزرگ و پیش قراولان اقتصاد در این طرح بسیار کم رنگ است. بحث دیگر هم این است که اولویتهایی که برای حمایت و کمک دیده شده اند بیشتر بحث خودکفایی بوده تا شکوفایی یک سری نوآوریها و فناوریهای جدید در کشور.
گرچه این طرح محاسنی هم دارد که امیدوارم در رفت و برگشتهای مجلس حذف نشود. یکی از این محاسن این بوده که یک سری اعتبار مالیاتی برای شرکتهایی که روی فناوری سرمایه گذاری میکنند، دیده شده است. البته قسمتهای مختلف مجلس روی این بند نظر متفاوتی دارند؛ ولی ما به عنوان مثال در کمیسیون اقتصاد دانش بنیان اتاق ایران با نظر مثبت از این بند یاد کردیم و اگر همین گونه به صحن بیاید، مطلوب ماست، زیرا اعتبارهای مالیاتی یکی از مهمترین مشوقهایی است که اولا کارکردهای فسادزای آنها نسبت به سایر مشوقها کمتر است و نکته دوم اینکه تشویق کننده است به دلیل اینکه باعث میشود افرادی که در بنگاههای اقتصادی تصمیم میگیرند، با دید مثبت تری نسبت به هزینه کردهای مالی و مالیاتی خود نگاه کنند.
ضعف دیگری که در این گونه طرحها دیده میشود، این است که معمولا صندوقها و نهادهای جدید اضافه میکنند که ما توصیه کردیم که هر کارکردی که در کشور قرار است اتفاق بیفتد از طریق صندوقهای موجود یا نهادهای توسعهای و حمایتی موجود اتفاق بیفتد. اتفاق بدی که تعدد صندوق و نهادهای حمایتی و توسعهای میتواند رقم بزند سردرگمی و بروکراسی اضافه است و همچنین ممکن است فسادزا باشد. حسن دیگری که در طرح وجود دارد، این است که برای اینکه اطلاعات آماری مربوط به فضای دانش بنیان در کشور منظمتر و منسجمتر در اختیار علاقهمندان و سرمایه گذاران قرار بگیرد نهادهایی را در معاونت علمی، گمرک و سایر ارگانها موظف کرده اند که گزارشهای آماری منظم بدهند. به طور مثال از واردات محصولات دانش بنیان به کشور یا از صادرات شرکتهای دانش بنیان به خارج از کشور و تعرفههای خاصی که داده شود یا تنظیم سالنامه آماری و گزارش آماری سالیانه مربوط به عملکرد حوزه دانش بنیان کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تنظیم شود. مورد اخیر جزو نکات بسیار خوبی است که در این طرح با توجه به خلأیی که در کشور داریم و اطلاعات و آمار در این حوزه کم است میتواند کمک کند که از هدررفت منابع جلوگیری شود.
اعتبار مالیاتی که در این طرح مقرر شده، به عنوان یک مشوق کمک میکند که اگر بنگاههای اقتصادی در فناوریهای نوین پولی را هزینه میکنند و آن هزینه کرد را حسابرس معتمدشان تایید کند آن را به عنوان یک اعتبار پرداخت مالیات بتوانند محسوب کنند. مشابه آن هزینه را اگر بنگاههای اقتصادی به مجموعههای خیریه اختصاص میدادند، در قانون برای آنها یک سری معافیتها و مشوقهایی دیده شده بود. در این پیش نویس نیز گفته شده که اگر بنگاهها هزینهای در این حوزه انجام بدهند و به تصویب و تایید حسابرس آنها برسد با معیارها و آیین نامهای که قرار است منتشر شود، به عنوان یک اعتبار مالیاتی دیده خواهد شد. برخی نگران هستند که اگر اعتبار مالیاتی دیده شود، معافیت مالیاتی حذف میشود.
بنگاههای دانش بنیان نباید نگران حذف معافیت مالیاتی باشند. وقتی بنگاه سود میکند و عملکرد مثبتی دارد باید مالیات آن را هم پرداخت کنیم. اینکه بخواهیم تا ابد با معافیت رشد کنیم که نشان میدهد ما خیلی هم رقابت پذیر نیستیم. معافیتهای مالیاتی هرچند در سالهای ابتدایی فعالیت خوب است؛ ولی از جایی به بعد یک بنگاه باید به میزانی ارزش افزوده ایجاد کند و ثروت بیافریند و برای خودش و سهامدارانش سود ایجاد کند که نگران پرداخت مالیات نباشد.
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری کسب و کار ، تاریخ انتشار 19 بهمن 99 ، کد خبر : - ، kasbokarnews.ir