پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۲۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قابل استفاده در حوزه سلامت، استفاده از هوش مصنوعی است و استارتاپ‌های مختلفی در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند.
شعار سال: حوزه سلامت یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که با کمک فناوری‌های نوین امکان ارائه خدمات بهتر و کم‌هزینه‌تر را به بیماران فراهم می‌کند. بخش سلامت در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته، به کمک فناوری‌های دیجیتال توانسته‌اند سرعت تشخیص و درمان را در حوزه سلامت افزایش دهند. مضاف بر اینکه ورود فناوری‌های دیجیتال به حوزه سلامت، هزینه‌های درمان را برای بیماران کاهش می‌دهد. با توسعه زیست‌بوم فناوری در ایران و ورود جوانان و نخبگان دانشگاهی به این حوزه و دستیابی به پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های روز دنیا با تکیه بر توان داخلی، این امید وجود دارد که در آینده‌ای نه‌چندان دور، خدماتی که در حوزه سلامت ارائه می‌شود، به مراتب بهتر و در دسترس‌تر باشد. ورود تکنولوژی‌هایی مانند هوش‌مصنوعی، اینترنت اشیا، تحلیل داده‌ها و صد‌ها فناوری جدید به حوزه سلامت، نه‌تن‌ها روند درمان بسیاری از بیماری‌ها را برای بیماران تسهیل کرده است، بلکه موجب شده تا پزشکان نیز به کمک این فناوری‌ها، تشخیص‌ها و تحلیل‌های دقیق‌تری از نوع و عملکرد بیماری فرد بیمار داشته باشند. یکی از مهم‌ترین فناوری‌های قابل استفاده در حوزه سلامت، استفاده از هوش مصنوعی است و استارتاپ‌های مختلفی در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند. استارتاپ «مجیکاردیو» اپلیکیشنی است که توسط امین یزداندوست و علی حاجیلویی در سال ۹۸ بنیانگذاری شده است. این استارتاپ مستقر در پارک فناوری پردیس، خدمات قابل توجهی را در حوزه تشخیص بیماری‌های قلبی و عروقی ارائه می‌دهد و قرار است طی یکی دو ماه آینده وارد بازار شود. در این رابطه با امین یزداندوست، یکی از بنیانگذاران مجیکاردیو گفتگو کردیم. یزداندوست فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته فیزیک از دانشگاه بوعلی همدان است و اکنون درحال آماده‌سازی مراحل نهایی اپلیکیشن مجیکاردیو است. گفت‌وگو با او را در ادامه می‌خوانید.

مجیکاردیو چه خدماتی را در حوزه سلامت ارائه می‌دهد؟

کار اصلی مجیکاردیو تشخیص آریتمی‌های قلبی (اختلال ریتم قلب) از طریق الگوریتم و هوش مصنوعی است. درواقع مجیکاردیو با استفاده از تکنولوژی پردازش تصویر و هوش مصنوعی، اطلاعات نوار قلب بیماران را استخراج کرده و وجود آریتمی‌های مختلف را در بستر اپلیکیشن به پزشک اطلاع می‌دهد. اولین محصول مجیکاردیو که تا یکی دو ماه آینده وارد بازار می‌شود، اپلیکیشنی مخصوص پزشکان است. پزشک با نصب این اپلیکیشن روی گوشی هوشمند خود به‌راحتی می‌تواند با گرفتن عکس از روی نوار قلب بیمارش و با وارد کردن یک‌سری از اطلاعات تکمیلی بیمار ازجمله سن، وزن، جنسیت و به‌طور کلی سوابق بیماری او، اطلاعات را به سرور ارسال کند. پس از آنکه سرور اطلاعات موردنظر را دریافت کرد، هوش مصنوعی بلافاصله و با توجه به الگوریتم‌هایی موجود، در همان لحظه احتمال وجود هر نوع اختلال در ضربان قلب بیمار را تشخیص داده و به پزشک معالج گزارش می‌دهد. علاوه‌بر این قرار است در فاز دوم، با ایجاد پلتفرمی جامع در مجیکاردیو، ارتباط بین بیمار و پزشک نیز در این بستر برقرار شود. حتی دانشجویان رشته پزشکی نیز می‌توانند برای مباحث آموزشی از این اپلیکیشن استفاده کنند. همچنین گجت پوشیدنی هوشمند ثبت، ذخیره و تحلیل نوار قلب را طراحی کرده‌ایم که با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی، هرگونه ناهنجاری در ریتم ضربان قلب را تشخیص و آن را در‌اختیار پزشک متخصص قرار می‌دهد. این گجت پوشیدنی بسیار سبک روی سینه بیمار نصب می‌شود و از طریق بلوتوث، اطلاعات قلب بیمار را به اپلیکیشن ارسال می‌کند و پزشک هم می‌تواند با استفاده از اپلیکیشن تحت مجیکاردیو تمام اطلاعات قلبی و عروقی بیمار را در لحظه رصد کند. نمونه اولیه این محصول ساخته شده و درحال توسعه است. گجت پوشیدنی اطلاعات و پارامتر‌های حیاتی بدن را پایش می‌کند. این محصول ظرف یک سال آینده وارد بازار خواهد شد.

چه‌انگیزه‌ای باعث شد استارتاپی در حوزه سلامت و بخش بیماری‌های قلب و عروق راه‌اندازی کنید؟

از سال ۹۸ که استارت راه‌اندازی مجیکاردیو زده شد، تحقیقات و بررسی‌های ما نیز آغاز شد. طی جلسات متعددی با افراد خبره، متخصصان و پزشکان مختلف گفتگو کردیم و با بررسی کلان حوزه سلامت کشور به این نکته پی بردیم که حوزه قلب و عروق، بستر بسیار بکر و پرظرفیتی برای ورود استارتاپ‌ها و فعالان زیست‌بوم فناوری است. همچنین با متخصصان یک مرکز قلب در آلمان نیز جلسات پیاپی برگزار کردیم و از آخرین دستاورد‌های فناورانه در این حوزه و جدید‌ترین اقداماتی که در دنیا در این بخش انجام می‌شود، اطلاع پیدا کردیم. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز به‌عنوان مشاور در کنار ما قرار دارد و کمک‌های لازم را در این زمینه به ما ارائه می‌دهد تا آنچه را که پزشکان کشور در قالب این اپلیکیشن به آن نیاز دارند بتوانیم در مجیکاردیو طراحی کنیم. با بررسی تمام موارد ذکر‌شده درنهایت به این نتیجه رسیدیم که هنوز زیرساخت‌های لازم برای ورود استارتاپ‌ها در حوزه سلامت فراهم نشده و همین امر انگیزه مهمی برای ورود ما به بخش قلب و عروق حوزه سلامت کشور بود.

جایگاه ایران در حوزه فناوری‌های بخش سلامت در میان کشور‌های پیش‌رو کجاست؟

اصولا حوزه سلامت دیجیتال و به‌ویژه بیماری‌های قلبی و عروقی در تمام جهان حوزه‌ای نوپاست، اما تفاوت روند فعالیت کشور‌های اروپایی در این حوزه نسبت به ایران بسیار پرسرعت است. درواقع سرعت حرکت فناوری در حوزه سلامت دیجیتال در کشور‌های اروپایی بسیار شتابان است، درحالی‌که در ایران و با وجود ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه‌ای که وجود دارد، این حرکت کند است.

در استارتاپ مجیکاردیو از چه مدل درآمدی برای کسب درآمد استفاده می‌شود؟

با توجه به جامعه مشتریان مجیکاردیو، چند مدل درآمدی ازجمله پرداخت درون‌برنامه، فروش مستقیم و خرید گجت در نظر گرفته شده است.

برای جذب مشترکان این اپلیکیشن که همان متخصصان قلب و عروق کشور هستند، چه اقداماتی انجام شده است؟

کانال‌های مختلفی برای بازاریابی در نظر گرفته شده است تا پزشکان از نحوه استفاده این اپلیکیشن مطلع شوند. در این راستا دانشگاه علوم پزشکی اصفهان کمک‌های لازم را به ما ارائه می‌دهد.

آیا بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری درجهت توسعه مجیکاردیو ورود پیدا کرده است؟

بله، خوشبختانه مجیکاردیو موفق به جذب اولین دور سرمایه از بخش خصوصی به‌عنوان سرمایه‌گذار فرشته شده است. قصد داریم تا با استفاده از سرمایه جذب‌شده، محصول خود را توسعه داده و به بازار عرضه کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از فرهیختگان، تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۵۱۶۹۷، www.farhikhtegandaily.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۹
0
0
در مينه دنياي سلامت اين عزيزان مدت هاست دارن فعاليت ميكنن اما ديده نشده بودن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین