پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۲۷۴۸۷
تاریخ انتشار : ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
جهش شهریه ثابت دانشگاه آزاد با اعتراضات دانشجویان این دانشگاه همراه است. شهریه‌ای که باید دارای رقم ثابتی برای هر ورودی تا پایان تحصیلات دانشجو باشد. به اعتقاد دانشجویان، برگزارنشدن کلاس‌ها و حضورنداشتن دانشجویان در دانشگاه به‌معنای حذف رقم درخور توجهی از هزینه‌های این دانشگاه است.
شعار سال: جهش شهریه ثابت دانشگاه آزاد؛ افزایشی که با اعتراضات دانشجویان این دانشگاه همراه است. به گفته دانشجویان، دانشگاه آزاد حتی به قوانین خود در ارتباط‌با شهریه ثابت پایبند نبوده است. شهریه‌ای که باید دارای رقم ثابتی برای هر ورودی تا پایان تحصیلات او باشد. به اعتقاد این دانشجویان، برگزارنشدن کلاس‌ها و حضورنداشتن دانشجویان در دانشگاه به‌معنای حذف رقم درخور توجهی از هزینه‌های این دانشگاه است.

در نقطه مقابل، متولیان دانشگاه قرار دادند. آن‌ها می‌گویند گرانی‌های اخیر شهریه دانشگاه آزاد به‌واسطه گرانی‌ها و وضع اقتصادی کشور است. از سوی دیگر، کرونا قطعا بر اقتصاد همه افراد اثر گذاشته و این افزایش شهریه‌ها، خانواده‌ها را با چالش روبه‌رو کرده است. دانشجویان دانشگاه آزاد واحد مشهد، اعتراض خود به افزایش شهریه را تا اتاق ریاست دانشگاه رساندند، اما به گفته آنان، ترتیب اثری داده نشد و افزایش شهریه ادامه دارد.

وقتی شهریه ثابت، ثابت نیست
دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، اصل و اساس انتقادشان به رویه و سازوکار قانونی‌ای است که خود دانشگاه آزاد برای دریافت شهریه لحاظ کرده است. به گفته یکی از دانشجویان دانشگاه آزاد، شهریه ثابت برای همه دانشجویان براساس نرخ سال ورود محاسبه می‌شود؛ به‌عنوان مثال اگر دانشجویی ورودی سال ۹۰ باشد و شهریه ثابت آن سال ۷۰۰ هزار تومان باشد، این دانشجو تا آخر تحصیلات خود، همان شهریه را خواهد داد. این دانشجوی دانشگاه آزاداسلامی تأکید می‌کند که عنوان ثابتی که برای شهریه در‌نظر گرفته‌اند، بر‌اساس همین دستورالعمل است؛ بنابراین نباید در شهریه تغییر ایجاد شود.

جهش شهریه‌ها
یکی از دانشجویان سال سومی رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد نیز می‌گوید: چند هفته پیش، قبل از آغاز انتخاب واحد، متوجه این افزایش نرخ شهریه ثابت شدیم. اما مسئولان دانشگاه برای این افزایش شهریه، جواب قانع‌کننده‌ای ندادند.
او به تغییرات شهریه ثابت در گرایش تحصیلی خود اشاره می‌کند و می‌گوید: شهریه ثابت دانشجویان پرستاری‌ای که مثل من ترم‌پنجمی هستند ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان بود، اما وقتی برای انتخاب واحد به سایت مراجعه کردم متوجه شدم که شهریه ثابت ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان درج شده است.

این دانشجوی پرستاری دانشگاه آزاد در ادامه به مجازی‌بودن کلا‌س‌ها در دوران کرونا اشاره می‌کند. به گفته او، وقتی کلاس‌های عملی دانشجویان این دانشگاه به‌دلیل شرایط کرونا به‌صورت محدود برگزار می‌شود، چرا باید شهریه افزایش یابد؟ این دانشجوی پرستاری ادامه می‌دهد: در شرایط کرونا که کلاس‌ها محدود برگزار می‌شود، یک دانشجو چه هزینه‌ای برای دانشگاه دارد؟ با غیرحضوری برگزار‌شدن کلاس‌ها حتی برق و آب مصرف نمی‌شود.

اعتراض جلو در اتاق رئیس
یکی دیگر از دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد از اعتراضات چند هفته قبل دانشجویان این دانشگاه به افزایش شهریه‌ها می‌گوید؛ اعتراضی که به گفته او مقابل دفتر ریاست دانشگاه صورت گرفت.
دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی، دیگر گلایه‌مندان افزایش شهریه هستند. آن‌ها معتقدند که شهریه ثابت رشته‌های تحصیلات تکمیلی بیشتر از دیگر مقاطع افزایش یافته است.

نکته دیگری که دانشجویان به آن اشاره می‌کنند، موضوع کرونا و بیکاری حاصل از آن است. به گفته این دانشجویان در شرایطی که کرونا کسب‌و‌کار خیلی از افراد جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، این افزایش شهریه، آن هم برای کلاسی که برگزار نمی‌شود غیرمنطقی است. پرداخت شهریه عملی برای دروسی که برگزار نمی‌شود، از دیگر موارد اعتراضی دانشجویان است.
البته گلایه دانشجویان دانشگاه آزاد محدود به مشهد نیست و دانشجویان دیگر شهر‌ها نیز گلایه‌های خود را مطرح کرده‌اند؛ حتی پویشی اعتراضی با عنوان «افزایش شهریه» توسط دانشجویان دام‌پزشکی یکی واحد‌های دانشگاه آزاد به راه افتاد.

ابلاغیه کشوری است
به‌منظور پیگیری دلیل افزایش شهریه ثابت با امیر خالقی، مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد واحد مشهد، تماس گرفتیم. او بدون ارجاع به مسئولی این‌طور پاسخ می‌دهد: موضوع افزایش شهریه ثابت دانشگاه آزاد، یک ابلاغیه کشوری به واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی است و واحد مشهد نیز مانند سایر واحد‌ها ملزم به اجرای ابلاغیه است.
مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد درباره اعتراض دانشجویان نیز می‌گوید: این اعتراض با حضور چند دانشجو شکل گرفت و مسئولان دانشگاه با دانشجویان گفتگو کردند.

دانشگاه آزاد نیز با گرانی‌های کشور روبه‌روست
با شدت‌گرفتن گلایه‌های دانشجویان آزاد در واحد‌های مختلف کشور، احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی، درباره موضوع افزایش شهریه‌ها توضیحاتی ارائه می‌کند. او می‌گوید: از سال گذشته تاکنون هزینه‌ها در همه زمینه‌ها از خودرو تا مسکن چندین‌برابر شده است و در برخی موارد شاهد رشد ۳۰۰‌درصدی قیمت‌ها بوده‌ایم؛ دانشگاه آزاد نیز در همین کشور قرار دارد و با گرانی‌ها روبه‌روست.

سخنگوی دانشگاه آزاد ادامه می‌دهد: وقتی صحبت از افزایش شهریه دانشجویان می‌شود، بهتر است شرایط را با سایر بخش‌های جامعه مقایسه کنیم. اگر بخواهیم شهریه دانشجوی دانشگاه آزادی را با شهریه مدرسه غیرانتفاعی مقطع ابتدایی در تهران مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که شهریه این مدارس هم‌اکنون از ۱۵میلیون تومان به بالاست، درحالی‌که دانشجویی که در دانشگاه آزاد رشته مهندسی می‌خواند در یک سال، ۵۰درصد این مبلغ را هم به‌عنوان شهریه پرداخت نمی‌کند.

افزایش حقوق از محل شهریه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز در دویست و شصت و دومین جلسه هیئت عالی دانشگاه آزاد اسلامی به موضوع شهریه‌ها و حقوق هیئت علمی اشاره می‌کند. او در این جلسه، محور سخنانش را بر تأمین دستمزد هیئت‌علمی از شهریه‌ها قرار می‌دهد و می‌گوید: درباره افزایش حقوق اعضای هیئت‌علمی، باید سایر ابعاد مانند افزایش شهریه و... در نظر گرفته شود و نباید صرفا به تأمین از‌طریق منابع دولتی اتکا کرد.
این تاکید رئیس دانشگاه آزاد برای شهریه و تأمین هزینه‌های دستمزد را می‌توان به دلایل واضحی که همان تعداد زیاد دانشجویان این دانشگاه است، ارتباط داد.

بنا بر آمار رسمی کشور، دانشگاه آزاد پرجمعیت‌ترین دانشگاه ایران به لحاظ تعداد دانشجوست. سال‌۹۷ آماری از تعداد دانشجویان این دانشگاه منتشر شد که برپایه آن، دانشگاه آزاد تعداد ۲۸۰‌هزار و ۱۷۱دانشجو داشت؛ رقمی که در دو سال گذشته روند صعودی خود را حفظ کرده است تا جایگاه پرجمعیت‌ترین دانشگاه کشور برای دانشگاه آزاد حفظ شود.

فیش حقوقی ۳۷ میلیونی
از گفته‌های رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره دستمزد اعضای هیئت‌علمی مدتی می‌گذرد. حالا چند روزی است که تصویر فیش حقوقی منتسب به یکی از معاونان دانشگاه آزاد شهر تهران در فضای رسانه‌ای دست‌به‌دست می‌شود؛ فیش حقوقی‌ای با مبلغ ۳۷‌میلیون تومان.
تصویر این فیش حقوقی را سایت خبری بازتاب منتشر کرده است؛ فیشی که دارای ردیف‌هایی درخور تأمل است. مثلا در این فیش حقوقی، پاداش ثبت نام، حق سرپرستی، ثابت سال‌۹۸ و... گنجانده شده است، ردیف‌هایی که به نوبه خود در رسیدن رقم این فیش حقوقی به عدد ۳۷‌میلیون تومان مؤثر بوده‌اند.

البته تا زمان انتشار این گزارش، هنوز مسئولان این واحد دانشگاه آزاد، درباره این فیش حقوقی، واکنشی نشان نداده‌اند.
انتشار این فیش حقوقی با واکنش‌نشان ندادن مسئولان دانشگاه آزاد به گلایه‌های دانشجویان درباره افزایش شهریه همراه شده است؛ گلایه بدون پاسخِ دانشجویانی که مجازی درس می‌خوانند و به گفته خودشان، حضوری پول می‌دهند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شهرآرانیوز، تاریخ انتشار: 24 بهمن 1399، کد خبر: 4959563،  www.shahraranews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین