وی افزود: به گفته نخست وزیر هندوستان این موافقتنامه مایه تغییر بازی در منطقه میشود چون چابهار دروازه اتصال دریای هند به دریای عمان است و همچنان که محمدالله بتاش، وزیر حمل و نقل هوایی افغانستان تاکید کرده چابهار برای افغانستان مهم است چون دروازه اتصال افغانستان و آسیای میانه به دریاهای آزاد است. برای کشور ایران نیز بسیار مهم است چون ما را به اقیانوس هند و بازار بزرگ هند دوباره متصل میکند و پلی برای اتصال به آسیای میانه خواهد بود.
آخوندی گفت: از دولت هندوستان سپاسگزاریم که تامین دو خط اعتباری ۸۵ و ۱۵۰ میلیون دلاری را اعلام کرده که با هماهنگی درحال طی مراحل مناقصه این دو خط اعتباری هستیم و امیدواریم همه مراحل طبق برنامه پیش رود. در افغانستان هم درحال اجرای خط آهن شمتیغ در مرز تا هرات هستیم.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اضافه بر احداث بندر چابهار در زمینه توسعه پسکرانه و امکان سرمایهگذاری در چابهار تمام اقدامات در دست انجام است و در آنجا یک شهرک بزرگ برای احداث صنایع پتروشیمی و صنایع دیگر فراهم شده است.
وی گفت: ما در چابهار در کنار بندر، منطقه آزاد چابهار را نیز داریم و این خبر را اعلام میکنم که لوله گازی که تا ایرانشهر آوردهایم درحال اتصال به چابهار است و به زودی فرمولی را برای عرضه گاز به سرمایهگذاران در چابهار اعلام میکنیم تا تمام سرمایهگذاران هندی، افغانستانی و ایرانی بتوانند از گاز برای توسعه صنعت استفاده کنند.
آخوندی ضمن تایید پیشنهاد وزیر حمل و نقل افغانستان برای برگزاری سمینار سرمایهگذاری برای استفاده از ظرفیت این موافقتنامه در هندوستان یا ایران تاکید کرد: بهتر است این سمینار تا دو ماه دیگر برگزار شود.
وی همچنین تاکید کرد: تا این اقدامات توسعه زیرساختی را انجام میدهیم باید از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم و ما باید هرچه سریعتر خط کشتیرانی هندوستان- ایران را فعال و از فورواردرهای حمل و نقل دریایی بین سه کشور استفاده کنیم. این کریدور مبتنی بر حمل و نقل چندوجهی است و باید بتوانیم برای آن فرمول روشنی طراحی کنیم که موقعیت رقابتی آن نسبت به سایر کریدورها تضمین شود.
آخوندی گفت: نظام پشتیبانی مالی بانک توسعه صادرات ایران و بانکهای توسعه افغانستان و بانک هندوستان میتواند ردر د دستور کار قرار گیرد تا از فعال کردن این کریدور حمایت کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه ایران و افغانستان از یک معدن بزرگ سنگ در منطقه مرزی برخوردار هستند، افزود: یکی از بهرهبرداران این معدن میتواند هندوستان باشد. اکنون در ایران در این معدن ۸.۵ میلیون تن تولید میشود و پنج سال دیگر به ۲۲ میلیون خواهد رسید. ما فراوردههای این معدن را باید از طریق چابهار به بازار جهانی عرضه کنیم.
آخوندی گفت: دبیرخانه موافقتنامه در سازمان بنادر و دریانوردی ایران خواهد بود و محمد سعیدنژاد، مدیر عامل این سازمان مسئول پیگیری موافقتنامه و اجلاس کارشناسی آن خواهد بود.
توافقنامه ترانزیتی چابهار خرداد ماه امسال در حضور حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران ، نارندرا مودی نخست وزیر هند و اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان توسط وزرای راه سه کشور امضا شد.
نشست سه جانبه وزیران راه و شهرسازی ایران، کشتیرانی، بزرگراههای هند و حمل ونقل افغانستان برای بررسی توافقنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار چهارشنبه شب در اشوک هتل دهلی نو برگزار شد. در این نشست وزیران شهرسازی و حمل ونقل سه کشور آخرین وضعیت اجرای توافقنامه ترانزیتی سه جانبه را بررسی کردند.
با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری جهان اقتصاد، تاریخ انتشار: جمعه 9 مهر 1395، کدخبر: - ، www.jahaneghtesad.com