پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۵۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۶
بررسی مجدد طرح شفافیت آرا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رأی آورده است؛ اقدام مثبتی است، اما باید این موضوع از برخورد نمایشی دور نگهداشته شود و به یک شفافیت واقعی بینجامد.
شعار سال: به گفته رییس مجلس طرح شفافیت آرا که در تاریخ 15 بهمن، با کم داشتن تنها 3 رای به تصویب نرسیده بود، با درخواست بیش از پنجاه نفر از نمایندگان، بزودی مجدداً در دستور کار خانه ملت قرار خواهد گرفت. بنظر می‌رسد آنچه تاکنون مانع تصویب این طرح شده، چیزی جز تعارض منافع نبوده است. مرور مخالفت‌هایی که از مجلس دهم تا کنون با شفاف شدن آرا و امتیازات مجلسیان شده است، تنها از تقابل منفعت فردی یا حزبی با منافع کلان جامعه حکایت دارد. سال گذشته پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس، ترس از کینه‌ورزی وزرا با نماینده مخالف وزیر در هنگام استیضاح یا رای اعتماد را از جمله دلایل نگرانی نمایندگان از شفافیت آرا بیان کرد.

فریدون عباسی، نماینده کنونی مجلس، که علیرغم امضای طرح اولیه، به آن رای مخالف داده، میگوید: «طرح شفافیت آراء نمایندگان را امضا کردم، اما به آن رأی ندادم. اینکه یکی به برجام رأی داده بود بعد در حوزه انتخابیه او را کتک زدند، این چه شفافیت آراست؟ آیا مردم ظرفیت شفافیت را دارند؟»

نادران نماینده تهران نیز در بخشی از نطق خود در مخالفت با طرح شفافیت گفته بود: «بنده به شدت با شفافیت آراء موافقم ولی باید ملاحظه نمایندگان شهرستان‌ها را کنید که چه فشاری از سوی بخش‌های مختلف استان سال‌ها وارد خواهد شد.»

در حقیقت گویا شفافیت آرا بزرگترین چالش تعارض منافعی است که مجلس سالهاست با آن دست به گریبان است و نمایندگان در انتخاب بین منافع فردی خود و منفعت کلی جامعه، در آزمون سختی قرار گرفته‌اند. و بنظر می‌رسد مجلس یازدهم در یک آزمون مهم قرار دارد، از یک سو مطالبه بحق جامعه از نمایندگانی است که اکثریت آن با شعار شفافیت آرا از مردم رای جمع کردند، از سوی دیگر ملاحظات و منفعت‌های فردی است که اکنون با قرار گرفتن در جایگاه نمایندگی به آن پی برده و از اقدام انقلابی واهمه دارند.

این بلاتکلیفی و سرگردانی در بخش نخست سخنان آقای الیاس نادران در نخستین جلسه رای‌گیری طرح شفافیت آرا، صریح و کامل بیان شد: «امروز صبح نیز جلسه غیرعلنی گذاشتید و برای کسب آرای این طرح گفتید که به صورت دو شوری بررسی می‌شود تا پخته‌تر شود. مگر 9 ماه کافی نبود که این طرح پخته شود. اگر واقعاً به دنبال شفافیت هستیم شور اول را رای بگیریم و وارد بررسی جزییات شویم. این یک نمایش شفافیت است که ما کلیات را رای گرفته و سپس آن را کنار بگذاریم و دو سال دیگر آن را بیاوریم».

دو شوری شدن طرح به این معناست که نمایندگان ابتدا کلیات را تصویب و سپس در فرصتی دیگر جزئیات آن را مورد بررسی قرار می‌دهند. اتفاقی که طبق گفته نادران قرار است برای شفافیت آرا بیفتد. ابتدا با تصویب کلیات طرح، بعنوان وظیفه‌ای که بر دوششان سنگینی می‌کند از خود سلب مسئولیت کرده و تصویب جزئیات و شور نهایی را به تاریخی نامعلوم موکول کنند. تا هم از هجمه‌های منتقدان به دور باشند هم در جدال منافع متضرر نشوند. و با فرسایش زمانی جامعه را سرگرم کنند.

و بنظر می‌رسد در واقع حتی با تصویب کلیات طرح، در هفته جاری هیچ اتفاق خاصی در عرصه سیاسی کشور رخ ندهد و بیشتر به عنوان یک اقدام سمبلیک و نمادین در نظر گرفته شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار ۲۹ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 2455148، www.tasnimnews.com.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۱
0
0
شفافیت ارا به این زودی ها نمیتونه به نتیجه مطلوب خودش برسه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین