پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۰۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
واقعا چه بر سر مان امده که با چشمانی بسته به هر فرد و جناح و سازمانی اعتماد می‌کنیم. نماینده را شهروندان انتخاب می‌کنند و حق قانونی شان است که بر کلیه رفتار و عملکرد انان در دو حوزه قانونگذاری و نظارتی، کنترل داشته باشند. معنا ندارد که نماینده مجبور به رفتار دوگانه باشد. باید از آقای کاتب پرسید که آیا این توصیه‌ها، بر اساس تجارب دوره نمایندگی شان، ارایه شده است؟
شعار سال : غلامرضا کاتب روز سه‌شنبه اظهار کرد: عدم تصویب طرح شفافیت آرا نشان از حضور تعدادی از نمایندگان باتجربه و با تفکر ملی در مجلس فعلی است.

وی با بیان اینکه این طرح در مجلس دهم نیز این طرح از سوی شماری از نمایندگان به صورت احساسی دنبال می‌شد، افزود: اعتقاد همکاران ما در مجلس دهم این بود که تا زمانی که انتخابات در کشور حزبی نشود، موضوع شفافیت آرا نمایندگان بلاموضوع بوده و استقلال رای نمایندگان را خدشه دار می‌کند.

این نماینده دوره‌های نهم و دهم مجلس ادامه داد: شفافیت آرا نمایندگان نه تنها استقلال رای نمایندگان را تحت تاثیر قرار می‌داد بلکه سبب می شد که نمایندگان بر اساس برخی جوسازی‌ها و منافع گروهی رای دهند و تصویب این طرح عملا منافع ملی را خدشه دار می‌کرد.

کاتب با اشاره به رویکرد عقلانی حاکم بر مجلس دهم خاطرنشان کرد: رد طرح شفافیت آرا از سوی مجلس دهم در حقیقت حقانیت و عقلانیت مجلس دهم را بیش از پیش آشکار کرد.

وی پیگیری طرح شفافیت آرا در مجلس قبلی و فعلی را یک رویکرد شعاری دانست و گفت: آن دسته از همکاران ما در مجلس دهم که تصور می کردند تصویب این طرح و ایجاد شفافیت در آرا نمایندگان خانه ملت، در راستای منافع مردم است، تصور دقیق و درستی نداشتند. چرا که مجلس دهم به دنبال این بود برای پاسخ درخور به مطالبات مردم، همه چیز مجلس و از جمله حقوق و دستمزد نمایندگان، حضور و غیاب نمایندگان و همه مواردی که سبب می‌شد کارآمدی مجلس ارتقا بیابد، شفاف شود.

عضو پیشین هیات رئیسه مجلس با اشاره به اهداف طرح شفافیت آرا نمایندگان اظهار کرد: وقتی پیشنهاد می‌شود که مذاکرات کمیسیون های تخصصی همچون مذاکرات صحن علنی به صورت مستقیم از صداوسیما پخش شود عملا از کیفیت قانونگذاری کاسته می‌شود چرا که بخشی از افراد در این شرایط بیشتر در پی آن خواهند بود به جای منافع ملی بیشتر منافع بخشی و گروهی را دنبال کنند.

پخش مستقیم مذاکرات کمیسیون‌های تخصصی در حد حرف باقی می‌ماند

وی با اشاره به پیش بینی پخش مستقیم مذاکرات کمیسیون‌ها در این قانون با طرح این پرسش که آیا بستر لازم برای عملیاتی شدن چنین طرحی فراهم شده یا تنها در سطح حرف و شعار باقی می‌ماند، گفت: اینکه در طرح به صراحت بر ضبط و پخش مذاکرات کمیسیون‌ها تاکید شده، در شرایط فعلی، چندان منطقی و عملیاتی به نظر نمی‌رسد و احتمالا در حد حرف باقی خواهد ماند چرا که مجلس دارای ۲۰ کمیسیون است و همه این کمیسیون ها به طور مستمر جلسه دارند و پخش مستقیم آنها نیازمند زیرساخت و ایجاد بسترهای لازم است این در حالی است که صداوسیما در حال حاضر حتی فرصت لازم را برای پخش مستقیم مذاکرات صحن علنی را هم ندارد چه رسد به همه جلسات این ۲۰ کمیسیون.

کاتب ادامه داد: نباید فراموش کرد که پخش صحن علنی از طریق رادیو فرهنگ نیز الزام قانون اساسی دارد و این در حالی است که پخش مذاکرات کمیسیون‌ها اصولا الزام قانون اساسی را ندارد.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به طرح پیشنهادی چاپ مشروح مذاکرات تصریح کرد: چاپ مشروح مذاکرات کمیسیون ها نیز نه تنها یک هزینه گزاف به بیت المال تحمیل می‌کند بلکه هیچگونه بهره وری نیز نخواهد داشت چرا که در حال حاضر حتی چاپ مشروح مذاکرات صحن علنی نیز کاربرد چندانی نداشته و تنها در زمان‌های خاصی مورد استفاده قرار می گیرد ضمن اینکه تقریبا هیچ‌گونه استفاده عمومی به همراه ندارد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت: از نمایندگان نخبه و با تجربه مجلس دوره یازدهم انتظار می رود که کیفیت قانونگذاری و مهمتر از آن منافع ملی کشور و نظام اسلامی را تحت تاثیر مباحث حاشیه ای، احساسی نکرده و در تصویب طرح ها فارغ از منافع زودگذر گروهی، منافع نظام و ملت را مدنظر قرار دهند.

کاتب با اشاره به شفافیت در آرا نمایندگان در مجالس برخی کشورها اظهار کرد: اینکه گفته می شود در بسیاری از کشورهای دنیا، آرا نمایندگان از شفافیت برخوردار است نیز البته حرف درستی است اما این مهم را نباید از نظر دور داشت که معمولا در این کشورها جریان حزبی حاکم است و در آنها هیچ وقت منافع ملی زیر سئوال نمی‌رود.

نماینده دوره های نهم و دهم مجلس اظهارامیدواری کرد: مجلس فعلی با رویکرد کاملا تخصصی به مصوبات و با خیراندیشی و هوشمندی نمایندگان مردم در جهت منافع ملی و نظام حرکت کرده و با پرهیز از رویکردهای شعاری و زودگذر، افق های بلندتری در تقنین و قانونگذاری فرا روی خود قرار دهند.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار ، 21 بهمن 99 ، کد خبر : irna.ir ، 84223324
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۲
0
0
در زمینه شفافیتی واقعا باید اوضاع رو به سمت و سوی بهتری سوق بدیم نه اینکه مردم رو ناراحت و ناراضی کنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین