پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
مناظره نامزد‌های انتخابات فدراسیون فوتبال در برنامه فوتبال برتر پخش و سه نفر از کاندیدا‌ها به بیان نظرات خود پیرامون آینده فوتبال ایران پرداختند.
شعار سال : مناظره انتخاباتی بین نامزد‌های ریاست فدراسیون فوتبال، دیشب در برنامه «فوتبال برتر» پخش شد. این مناظره البته به‌شکل سایر مناظره‌های انتخاباتی نبود و کاندیدا‌ها بدون هرگونه بحث و جدلی به ارائه برنامه‌ها و نقطه‌نظرات خود جهت ترفیع وضعیت فوتبال کشور پرداختند.

از نکات مهم این آیتم برنامه فوتبال برتر، عدم حضور علی کریمی به‌عنوان یکی از ۴ نامزد ریاست فدراسیون فوتبال بود که او ترجیح داد برای ارائه برنامه‌هایش به یک برنامه با حمایت بخش خصوصی برود. شهاب‌الدین عزیزی خادم، کیومرث هاشمی و مصطفی آجورلو در این برنامه طی زمان‌های مشخص و جداگانه‌ای به ارائه نقطه‌نظرات خود پرداختند.

عزیزی‌خادم: رویکرد فدراسیونِ من تعاملی و غیرسیاسی خواهد بود

شهاب‌الدین عزیزی خادم کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه «فوتبال برتر» درباره برنامه انتخاباتی خود اظهار داشت: قبل از اینکه وارد فضای برنامه و موضوع انتخابات شویم، من شکرگزار خدا هستم و هر نتیجه‌ای که در مجمع بگیرم شکرگزار خداوند خواهم بود. در مباحثی که باید به آن بپردازیم برنامه‌ای را تدوین کردم و به صورت مبسوط منتشر کردم. برنامه‌ای که با تیم مطالعاتی من و با محوریتی من با یک کار میدانی و تحقیقاتی انجام شده است. امیدوارم که ان‌شاءالله بتوانیم اگر خدا یاری کرد در این ریل کار کنیم. ان‌شاءالله همه با هم با یک برنامه‌ریزی و با برنامه‌محوری در راستای اهداف مجمع فدراسیون فوتبال بتوانیم یک رابطه متقابلی با مجمع داشته باشیم و یک خدمتی هم به مردم عزیز ایران داشته باشیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره موضوع اقتصاد فوتبال عنوان کرد: خود فیفا وقتی مسائل مختلف را تعریف می‌کند فوتبال را یک تجارت می‌نامد. وقتی می‌خواهیم به بحث فدراسیون فوتبال ورود کنیم باید بگویم که مدیران گذشته زحمات زیادی در فدراسیون کشیدند. سه چهار مورد را آسیب‌شناسی وضع موجود کردیم. یکی این بحث است که استراتژی و یک سیاست واحد برای بازاریابی و درآمدزایی نداریم. ما باید شناسایی و بتوانیم اعتبارسنجی کنیم که چه خدماتی می‌خواهیم ارائه کنیم. پروژه تجاری‌سازی در بحث باشگاهی کاملاً ناموفق بوده است. تراز منفی در فدراسیون وجود دارد. بنده در همین برنامه خودم راهبرد‌های مناسب را ارائه کردم.

وی ادامه داد: تدوین یک برنامه استراتژیک و بازاریابی مدون را در برنامه‌ام دارم. حامیان مالی و تولید منابع غیرنقدی یا همان هواپیمایی آسمان که در دوره قبلی هم بود و همین‌طور می‌توانیم از برندینگ فدراسیون فوتبال استفاده کنیم. ما باید پاسخگو باشیم و آسیب‌شناسی کنیم. یک شبکه تلویزیونی اینترنتی که در راستای برنامه‌های بنده است، در یک تعامل مثبت با سازمان صداوسیما می‌توانیم ایجاد کنیم. راه‌اندازی لیگ فوتبال مجازی هم یکی از راه‌هاست. مضاف بر این مسائل برای رسیدن به این موارد باید بگویم که با استفاده از نیروی انسانی باکیفیت هم می‌توانیم برنامه تولید کنیم و اجرای مناسب هم داشته باشیم. هر جایی که سیستمی تولید شد برنامه و اجرای برنامه وجود داشته است. ما اگر نیروی انسانی باکیفیت را وارد کنیم و صلاحیت‌سنجی کنیم می‌توانیم برنامه‌مان را به اجرا درآوریم. غیر از این کار‌ها ما چاره‌ای نداریم. وقتی پول داریم و شرایط را مهیا می‌کنیم و در یک فضای برد - برد قرار می‌گیریم. من در برنامه‌ام به طور مبسوط به همه این موارد اشاره کردم. باید یاد بگیریم که به سمت برنامه برویم و یاد بگیریم آموزش دهیم و آموزش بگیریم. من سال‌های عمرم را در حوزه صنعت گذراندم و فوتبال را یک بنگاه اقتصادی می‌دانم. نیرو‌های باکیفیت باید بیایند. من اعتقاد دارم اگر نیروی باکیفیت پیدا نکردیم باید فراخوان بدهیم تا در حوزه‌های مختلف نیرو‌های سرآمد را پیدا کنیم. باید بگویم که وقتی فوتبال خوب است حال همه خوب است.

عزیزی خادم درباره موضوع تحول در نظام باشگاهداری خاطرنشان کرد: این کار وظیفه فدارسیون فوتبال نیست. این موضوع یک چندضلعی است که فدراسیون فوتبال یک ضلع آن است. یک بخش آن حاکمیتی و دولت است. یک لایحه است که سال‌ها متوقف شده است و در بین دولت و مجلس این وضعیت وجود دارد. تنها کاری که فدراسیون آینده می‌تواند انجام دهد این است که این موضوع را پیگیری کند که البته نافی این نیست که نظرات نخبگان و بازیگران این عرصه را نگیرد. در این حوزه باید از ظرفیت مجلس و فراکسیون‌های مربوطه و دولت استفاده شود. اما شاید این سؤال مطرح شود که این لایحه چیست؟ یک بخشی از این لایحه کاهش تصدی‌گری دولت در حوزه باشگاه‌داری است. تقویت بنیان‌های مالی باشگاه‌ها و شفاف‌سازی است که برای منابع و مصارف باشگاه‌ها وجود دارد. به اعتقاد من با توجه به اینکه ۱۰ سال از این موضوع گذشته است باید بازنگری و به روز شود. مسئله مهمتر این است که کار ویژه فدراسیون فوتبال همان صدور مجوز حرفه‌ای است.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در همین زمینه افزود: فدراسیون فوتبال یکی از گرفتاری‌هایی که دارد در امر توسعه همه‌جانبه است، چون این موضوع به مؤلفه‌های دیگر هم ربط دارد. آنچه که برای کشور گرفتاری درست می‌کند نگاه موقتی مدیران آن کشور است. فدراسیون آتی من کاملاً تعاملی است و قطعاً غیرسیاسی خواهد بود. الان درباره اقتصاد فوتبال صحبت می‌کنیم، من باید تصمیم بگیرم که فوتبال دنیا در دوران کرونا ۱۵ میلیارد دلار آسیب دیده است، الان با همین باشگاه‌های نیمه ورشکسته‌ای که داریم فدراسیون فوتبال باید نقش مهم خود را ایفا کند. باید به سمت نگاه پایدار برویم، نگاه موقت نگاه ویرانگری است. فدراسیون فوتبال نتوانسته نقش نظارتی و استانداردسازی خودش را در حوزه‌های دیگر اجرا کند. مباحث پساکرونا از سیستم آموزش، پزشکی، ورزش و ... همه دنیا را تحت‌الشعاع قرار داده است که فدراسیون به چه سمتی باید حرکت کند. ابرباشگاه‌های دنیا از این موضوع آسیب دیدند. ما باید در یک پلن قدرتمند اقتصادی بتوانیم فوتبال را توسعه دهیم تا هم در بخش باشگاهی و هم در بخش استانی و هیئت‌های استانی پیشرفت کنیم. هزینه اجرایی این موارد را باید فدراسیون فوتبال تقبل کند تا بتوانیم در مناطق کم برخوردار هم توسعه داشته باشیم.

وی درباره موضوع ارتقا و پیشرفت تیم‌های ملی خاطرنشان کرد: این موضوع مبحث مناسبی است. با گرفتاری‌هایی که در فوتبال به وجود آمده است، فدراسیون آتی قطعاً ارث خواهد برد. در فوتبال ما یک فرد حضور ندارد که بتواند در یک ریل کار کند و نفر بعد از آن کار را در همان مسیر ادامه دهد. ما دنبال یک برنامه مدون با قابلیت اجرا هستیم. من برمی‌گردم به صحبت ابتدایی خودم. قطعاً در فدراسیون بنده سعی و تلاش من این است که از بهترین افراد و متخصص‌ترین افراد استفاده کنم، ولو اینکه عضو مجمع باشد و به من رأی هم نداده باشد. وقتی قرار است هویت‌سازی ملی کنیم باید نگاه ملی داشته باشیم. نتایج تیم ملی و همینطور عدم صعود تیم امید به المپیک یک فضایی بر تیم‌های ملی حاکم کرده و فوتبال ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. تیم ملی بزرگسالان هم در لبه تیغ حرکت می‌کند، امیدوارم همه ما هر کسی که هر امکاناتی دارد و با هر ظرفیتی که دارد، دولت، مجلس و ... همه بسیج شویم تا تیم ملی راهی جام جهانی شود.

عزیزی خادم خاطرنشان کرد: با رکود بسیار خطرناکی مواجه هستیم که باعث ریزش سرمایه اجتماعی شده است و مردم از فوتبال گریزان شده‌اند. فدراسیون آتی من دنبال این است که اعتبار و اعتماد را به فوتبال برگرداند. منابع مالی نباید نادیده گرفته شود. ما حداقل ۱۵-۱۶ میلیون دلار از تیم ملی و فدراسیون فوتبال باید منتفع شویم. تیم ملی بزرگسالان اهمیت و مسئولیت ویژه‌ای دارد و بسان لوکوموتیوی است که بقیه تیم‌ها را پیشران است. بسیار برهه خطرناکی است که می‌تواند برای فوتبال ملی خطرناک باشد. باید امکانات‌مان را بسیج کنیم و به لطف خدا امیدوارم که تیم ملی را راهی جام جهانی کنیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال تصریح کرد: در خصوص تیم‌های پایه هم باید بگویم که یک آرزوی دیرینه داریم که تیم امیدمان به المپیک صعود کند و انشالله بتوانیم این تیم را تجهیز کنیم و تیم امید را راهی المپیک ۲۰۲۴ پاریس کنیم. در حوزه بانوان هم باید بگویم که این موضوع نباید نادیده گرفته شود. در بحث لایحه باشگاهداری باید نظارت کنیم که بتوانیم فوتبال بانوان را متکثر کنیم. توسعه فوتسال و فوتبال ساحلی را باید سرعت دهیم، در این دو حوزه راحت‌تر هستیم، چون امکانات کمتری می‌خواهیم. با تمام قدرت از فوتبال بانوان دفاع خواهم کرد و قطعاً باشگاه‌ها را باید ملزم کنیم که به سمت توسعه در بخش فوتسال و فوتبال بانوان پیش بروند و خودم و فدراسیون خودم را ملزم به این کار خواهم کرد. وقتی ما یک پلن نداریم و نیروی انسانی نداریم به بحران می‌خوریم و یک کشور را دچار مشکل می‌کنیم. ما الان به یک بحران خوردیم که همه چیز آن به صعود تیم ملی فوتبال گره خورده است. امیدوارم که بتوانیم با تیم همکاری خودم و با برنامه‌هایی که تدوین کردیم بتوانیم این فضا و نقشه راه را به سرانجام مقصود برسانیم.

وی درباره موضوع روابط بین‌الملل در فدراسیون فوتبال که در مقاطعی از این ارتباط به طور شخصی استفاده شد و در مواردی هم نتوانستیم از ارتباط‌مان در بحث میزبانی‌ها در AFC و فیفا استفاده کنیم و اینکه فدراسیون آینده او چه برنامه‌ای دارد که در روابط بین‌الملل قدرت داشته باشد، خاطرنشان کرد: مطلب بسیار به جایی است. من یک بخش زیادی از تحصیلاتم در این بخش بوده است. وقتی می‌گوییم قدرت، قدرت مولفه‌های مختلف دارد. یک بخشی از قدرت هم، همین نگاه دیپلماسی است که در قلب آن و هسته اصلی آن چانه‌زنی در فضای بین‌الملل است. ما پذیرفتیم که فوتبال یک بیزینس و یک علم است، قطعاً فدراسیون من رویکردی مبتنی بر تعامل خواهد داشت. وقتی از دیپلماسی صحبت می‌کنیم فی‌النفسه وزارت خارجه مسئول آن نیست. ما می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از دیپلماسی استفاده کنیم. حوزه ورزش به تنهایی یکی از بال‌های مهم دیپلماسی است.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال ادامه داد: ورزش در خیلی از بخش‌ها به کمک دیپلماسی آمده است. فوتبال یک ابرپدیده است و با قرابت‌هایی که در منطقه داریم قطعاً فدراسیون می‌تواند نقش مهمی داشته باشد. در بخش فوتسال ما به طور مثال می‌توانیم از دیپلماسی وحید شمسایی استفاده کنیم. یا آقای فغانی و خانم مظفر. باید از فضای آن‌ها استفاده کنیم. فدراسیون فوتبال نیازمند این تعامل گسترده است. من اعتقاد دارم که در فدراسیون فوتبال باید یک کارگروه گسترده تشکیل دهیم حتی فراتر از یک کمیته و این موضوع نیازمند نیروی انسانی کارآمد است. کرسی‌های اثرگذاری که دوستان اشاره کردند، استفاده از همین ظرفیت است. اگر در هر سال یک کرسی اثرگذار کسب می‌کردیم، امسال باید ۲۰ تا ۳۰ نفر در AFC و فیفا داشتیم. باید ببینیم فدراسیون فوتبال ما در این چند سال، چند تفاهم‌نامه امضا کرده است. ما در بحث میزبانی‌هایی که داریم و تنش‌هایی که با عربستان داشته‌ایم، چه کاری انجام داده‌ایم؟ چقدر باشگاه‌های ما در این خصوص هزینه دادند و ما برای حل این مشکلات چه کاری کردیم؟ درباره پول‌های بلوکه شده‌مان در فیفا باید بگویم که این پول‌ها در خزانه‌داری آمریکا بلوکه شده است. سفارت سوئیس حامی منافع آمریکا در کشور ماست و می‌توانیم با آن‌ها مذاکره کنیم و پول‌های‌مان را بگیریم، همانطور که سازمان غذا و دارو در این خصوص تعامل دارد و مشکلاتش را حل کرده است.

عزیزی خادم درباره رشد و پیشرفت در فوتبال پایه خاطرنشان کرد: توسعه پیشرفت فوتبال پایه نیازمند مربیان باتجربه است. ما در این بخش یک پکیج داریم، همانطور که توسعه یک امر همه جانبه است و نیازمند فاکتور‌های فراوان. مربی که می‌خواهد آموزش دهد، نوع رفتار و کرامت انسانی‌اش مهم است که در برنامه من مبسوط اشاره شده است. من با سابقه‌ای که در هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال دارم و در شورای راهبردی فدراسیون فوتبال مسئولیتش با بنده بود ما در آنجا به دنبال یک بانک اطلاعاتی بودیم. ما وقتی می‌خواستیم تصمیم بگیریم هیچ داده‌ای نداشتیم. برای مثال اگر درباره فوتبال استان خراسان جنوبی بخواهیم صحبت کنیم هیچ اطلاعاتی از این منطقه نداریم. فوتبال باید برای همه ایران باشد. الان ۲۶-۲۷ استان ایران از حوزه استفاده نمی‌کنند و نمی‌توانیم فوتبال را برای چهار پنج استان داشته باشیم.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های قلبی من این است و به دنبال این موضوع خواهم رفت تا راهکارش را پیدا کنم. چارت فدراسیون فوتبال یک چارت استاندارد است، برنامه‌ریزی کردیم و بحث فنی و توسعه فوتبال را که فیفا روی آن دست گذاشته است، پیگیری خواهیم کرد. قطعاً دنبال آن هستیم که از متخصص‌ترین افراد استفاده کنیم. ما نیازمند این هستیم که چارت کارمان را کوچک کنیم. فدراسیون من شفاف و پاسخگو خواهد بود. ما یک تیم فنی داریم که تمام کار را طراحی می‌کند و مسائل فنی مدیریت خواهد شد، این اتفاق قطعاً نقطه عطف تاریخی در فوتبال ما خواهد بود.

عزیزی خادم خاطرنشان کرد: نگاه بنده و تیم مدیریتی من در فدراسیون آتی نگاه متوازن و توسعه‌محور است. بخش زیادی از استان‌های کم‌برخوردار در بخش پایه، لیگ برتر و لیگ یک تیم ندارند و حتی دسترسی به فوتبال ندارند. در حوزه بانوان و استان‌ها با تمام قدرت و توان نگاه توازنی و تکثری قدم خواهیم برداشت. در بحث بکارگیری بازیکنان ملی باظرفیت هستیم. ما بازیکنان تحصیلکرده داریم و فضا را باید باز بگذاریم تا از آن‌ها استفاده کنیم. ما شایسته‌گزینی خواهیم داشت.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره مبارزه با فساد در فوتبال و پول‌هایی که در فوتبال رد و بدل می‌شود، خاطرنشان کرد: ما در این موضوع رویکرد قاطعانه‌ای خواهیم داشتیم. ابتدا باید بگوییم چه کنیم و باید راهکار دهیم. ابتدا باید کالبدشکافی کنیم که منبع تولید فساد چیست. یک بحث، عدم شفافیت در بحث قرارداد‌ها و هزینه‌های خارج از ردیف است. وقتی ساختار نظام‌مندی نداریم به خاطر همین بودجه خارج از ردیف می‌دهیم. نظام‌های مالی و آیین‌نامه‌های ما باید به روز شود. مبحث بعدی همین تشکیلات قانونی است. این همه حرف و حدیثی که در مزایده‌ها و مناقصه‌ها به وجود می‌آید، برای چیست؟ باید یک نظام شفاف به وجود بیاوریم و ترک تشریفات کنیم. در یک فضای عادلانه همه باید شرکت و خودشان را عرضه کنند. در بحث شرط‌بندی هم نهاد‌های نظارتی و امنیتی باید کنترل کنند، ما باید با یک نگاه کاملاً حرفه‌ای و نقادانه این موضوع را بررسی کنیم. تحمل ما در حوزه فساد صفر است. قطعاً من و تیم همراهم در این حوزه و مبارزه با آن قدم برخواهیم داشت.

عضو پیشین هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال درباره اینکه در انتخابات گذشته که حضور داشت تنش‌هایی به وجود آمد، این انتخابات چه ویژگی داشت که شرکت کرده است، گفت: من خودم در دور قبل قربانی اساسنامه شدم. اتفاقی که در این دوره افتاد و جا دارد از تمام دست‌اندرکاران از وزارت ورزش، مجلس و فدراسیون موقت گرفته تشکر کنم، همه زحمت کشیدند یک اساسنامه جمع‌آوری کنند که یک قدم به جلو بود. چیزی که سال‌ها قربانیان زیادی گرفت. وقتی یک اساسنامه نداریم چطور می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم. بر این باور هستم که می‌توانیم برای فدراسیون آتی مؤثر باشیم و انگیزه لازم را داریم. من فرای نتیجه شکرگزار خدا هستم. چه مجمع به من رأی بدهد و چه ندهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «خیلی از رؤسای هیئت‌ها با بهاروند هماهنگ بودند، آیا آن‌ها به شما رای خواهند داد؟»، تصریح کرد: این موضوع را آقای بهاروند باید پاسخگو باشد. ایشان ۲۰ تا ۳۰ سال در هیئت‌ها بودند. من چهار سال در فدراسیون کار کرده‌ام و کار من رسالت تاریخی من بوده است. همان موقع هم در استان‌های کم‌برخوردار کار کرده‌ام و ایستاده‌ام. ما در آنجا ارتباط کاری و تاریخی با هیئت‌ها داشته‌ایم و سعی کردم توانم را بگذارم. من در دوره گذشته نگاه انتقادی هم داشته‌ام و جایی که لازم بود، انتقاد هم کردم.

عزیزی خادم درباره اینکه نایب رئیس‌های معرفی شده از سوی او تأیید نشدند، عنوان کرد: آقای قنبرزاده کناره‌گیری کرد و رد صلاحیت نشد. کمپین انتخاباتی من کارش را انجام می‌دهد. ما آمده‌ایم که آینده را بسازیم. حتماً روز‌های خوبی را متصور خواهیم بود. همین الان در صحبت‌هایم اشاره کرده‌ام که نگاه من این است که فوتبال را باید متکثر کرد و برای همه باشد. ما اعتقاد به توسعه داریم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که از استقلال رای‌ها نگرانی دارد یا خیر، یادآور شد: من با دیدگاه خودم کار می‌کنم. من نگاهم تعاملی و سازنده است و سازوکار‌های مناسبی را در ارتباط با مجمع دارم. اعتقاد دارم که فوتبال با ارکان کشور دنبال یک فوتبال تعاملی و غیرسیاسی است. من نگرانی ندارم و معتقدم مجمع مستقل است و مستقلاً رأی خواهد داد و در این فضایی که وجود دارد، فکر می‌کنم مجمع کارش را به درستی انجام خواهد داد.

وی در صحبت‌های پایانی خود اظهار کرد: مجمع فدراسیون فوتبال استقلال دارد. چه هیئت‌ها و چه باشگاه‌ها همه در یک آزمون تاریخی و بزرگ قرار دارند. سرنوشت چهار ساله فدراسیون فوتبال که مصائب و مشکلات خاص خودش را دارد، تعیین می‌شود. از پساکرونا تا پسااساسنامه جدید موضوعاتی است که باید به آن بپردازیم. خیلی از مسائل را در استان‌ها مطرح خواهیم کرد و اعتقاد قلبی من این است که می‌توانیم مشکلات را حل کنیم. باید یک فدراسیون محلی ایجاد کنیم که بتواند فضای فوتبالی کشور را رشد و نمو دهد و کل فوتبال را برای همه استان‌ها داشته باشیم. ما باید پروژه تعریف کنیم. همین کاری که فیفا برای کشور‌های عضوش انجام می‌دهد. ما چارت جدید، استاندارد، حرفه‌ای و به روز تشکیل دادیم. لیگ را می‌خواهیم کوچک کنیم و باشگاه‌ها خودشان قدم بردارند و اسپانسر بیاورند که کار سختی هم نیست.

عزیزی خادم تصریح کرد: باشگاه‌ها می‌آیند مستقل کار کنند تا بتوانیم فضا را درست کنیم. مبحث بعدی ما دستمزد داوران است. داوری ما جلوتر از فوتبال ماست. وقتی از فوتبال مدرن صحبت می‌کنیم، این فوتبال اِلمان و شاخص دارد و برمی‌گردد به نیروی انسانی باکیفیت. وقتی نیروی انسانی باکیفیت داریم برنامه تولید می‌کند، اعتماد عمومی برمی‌گردد و همه در یک سیکل مثبت قرار می‌گیرند. من اعتقاد دارم همین فضا را با این شرایط جلو ببریم. درباره لابی‌های انتخاباتی هم باید بگویم، انتخابات است و چانه‌زنی هم دارد، در همه دنیا این مسائل وجود دارد. من بر استقلال فدراسیون تأکید دارم و به اعتقاد من دوستان من شعور دارند و خودشان تصمیم می‌گیرند که به چه کسی رأی بدهند. امیدوارم که به برنامه، کارنامه و سابقه رأی دهند. من این را آموختم که با برنامه و نیروی انسانی کار کنم. امیدوارم که همه با هم در کنار هم کار کنیم و بتوانیم آینده فوتبال کشور را بسازیم. ان‌شاءالله با یک نگاه جمعی کار کنیم. هر کسی هم که رئیس شد، باید به او کمک کنیم.

هاشمی: علی کریمی در کابینه من جایی ندارد، ولی عزیز ماست

کیومرث هاشمی درباره برنامه خود برای حضور در انتخابات فدراسیون فوتبال اظهار داشت: ان‌شاءالله بتوانیم اعتمادی را که در جامعه فوتبال از بین رفته است با برنامه خوبی که ارائه می‌کنیم به فوتبال برگردانیم. ما به تحکیم جایگاه فوتبال اعتقاد داریم و ان‌شاءالله روز سه‌شنبه کلیات برنامه خودمان را هم ارائه خواهیم کرد.

وی که در برنامه «فوتبال برتر» حاضر شده بود، درباره برنامه اقتصادی خود تصریح کرد: فوتبال ایران امروز بیش از هر چیزی به نظام‌بخشی احتیاج دارد که بین درآمد‌های فوتبالی و هزینه‌ها توازن برقرار کند. متأسفانه به دلایل مختلفی این توازن الان وجود ندارد. خسارت‌های زیادی فوتبال ما از قرارداد‌های بین‌المللی دیده است. به جای خسارت‌ها، این پول‌ها باید هزینه جایی شود که به عقیده من خوب مدیریت نشده است؛ لذا من اعتقاد دارم که نظام‌بخشی باید هر چه زودتر انجام شود که این شفاف‌سازی درباره قرارداد‌ها نیز وجود دارد. پول‌هایی زیادی است که باید به فوتبال برگردد. فوتبال دنیا مسیر حرفه‌ای خود را طی کرده است و ما قرار نیست در بحث اقتصادی راه جدیدی را پیدا کنیم. راه درآمد فوتبال کاملاً مشخص است و این درآمد بین ۵۰ تا ۶۰ درصد حق پخش است و مابقی بحث اسپانسری و ... است. یک بخشی از آن باید به لحاظ قانونی اصلاح شود. در بحث ارزش‌گذاری برند باشگاه‌ها باید بیشتر دقت کنیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال افزود: تحول در حوزه اقتصادی نیازمند چهار پنج مورد است. اول موضوع شفافیت است. به نظرم با رویه شفاف بنگاه‌های اقتصادی ترغیب می‌شوند که سرمایه‌گذاری کنند، ولی الان این اتفاق نیفتاده است. پول خوبی وارد فوتبال شده، اما فوتبال از آن سود نبرده است. دوم منابع انسانی و متخصص که باید از آن استفاده کنیم. مشخص است منابع درآمدی از چه کانالی است. در بخش سوم هم حمایت قانونی و حقوقی نکته بسیار مهمی است. ما باید این بستر را برای باشگاه‌ها هم فراهم کنیم. اگر این اتفاق نیفتاد موفقیت‌ها ادامه‌دار نخواهد بود. چهارم هم برنامه بلندمدت است که متأسفانه ما این را نداریم. دلیلش هم این است که ثبات در باشگاه‌ها نداریم.

وی در مورد برنامه خود برای تحول در نظام باشگاهداری توضیح داد: امروزه در دنیا از توسعه باشگاه‌ها به‌عنوان موتور پیشرفت فوتبال یاد می‌شود. اگر بخواهیم تیم ملی خوب داشته باشیم یا تحول در درآمدزایی داشته باشیم، باید این اتفاق از باشگاه‌ها آغاز شود. به هر حال باشگاه‌ها موتور محرک فوتبال کشور هستند. پس باید موانع توسعه باشگاه‌ها را برداریم. یک کار تحقیقاتی شده است که براساس آن ۲۴ مانع در راه توسعه باشگاه‌ها وجود دارد که من دو مورد از آن را می‌گویم. اولی نابسامانی نظام باشگاهداری که ضریب صد درصد دارد و دوم فقدان اراده که برای واگذاری باشگاه‌هاست. البته الان کار‌هایی برای واگذاری شده است که من اعتقاد دارم این لایحه برای خصوصی‌سازی کل باشگاه‌هاست. فوتبال آنقدر همیت دارد که نظام باشگاهداری را به یک قانون تبدیل کنیم.

هاشمی ادامه داد: بحث خصوصی‌سازی بعضاً بین باشگاه‌های خصوصی و دولتی تبدیل به چالش شده است. بحث خصوصی‌سازی زمانی می‌تواند اتفاق بیفتد که قابلیت درآمدزایی را داشته باشد. آیا الان این وضعیت برای باشگاه‌های ما وجود دارد؟ بنابراین قبل از اینکه وارد خصوصی‌سازی شویم باید به سمت تجاری‌سازی برویم. در این زمینه اقداماتی شده، اما ناموفق بوده است. این اتفاق هم شدنی است. این موضوع حمایت مجلس را می‌خواهد که آن‌ها هم این آمادگی را دارند. باشگاه‌ها هم باید ظرفیت را به وجود بیاورند و کنار هم باشند. ما باشگاه‌های خوبی داریم، نه تنها در فوتبال، بلکه در فوتسال و فوتبال ساحلی. ما باید انسجامی بین این باشگاه‌ها به وجود بیاوریم. اگر این کار را کنیم مشکلات حقوقی آن‌ها هم حل می‌شود، ولی واقعیت این است که الان باشگاه‌ها در این زمینه مشکل دارند.

«ارتقا و پیشرفت تیم‌های ملی» کیومرث هاشمی درباره این موضوع نیز گفت: در برنامه من این موضوع در رده‌های مختلف فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی دیده شده است. توسعه این رشته‌ها به‌عنوان پیشران پیشرفت فوتبال دیده شده است. یکی از عوامل پیشرفت، پشتیبانی مالی است. به هر حال تیم ملی نیاز به بازی تدارکاتی دارد و باید حمایت خوبی از تیم‌های ملی شود. عامل دوم توجه به موضوع محوری فوتبال پایه است. هر چقدر جمعیت فوتبال ما بیشتر باشد استعداد بیشتری بیرون می‌آید و فوتبال پایه ما تقویت می‌شود. عامل سوم هم حمایت از بازیکنان ملی است. الان اگر دقت کنید در خیلی از بخش‌ها مثل فوتسال پاداش‌های بازیکنان ملی پرداخت نشده است. این وظیفه فدراسیون است که حمایت کند، در غیر اینصورت انگیزه بازیکنان گرفته می‌شود. عامل چهارم، اما مربیان هستند که نقش کلیدی دارند؛ بنابراین مربیان ما باید با دانش روز آشنا شوند و کمک‌شان کنیم.

وی عنوان کرد: عامل پنجم در راه ارتقا و پیشرفت تیم‌های ملی هم تجهیزات و امکانات است که باید فراهم کنیم. الان مرکز تیم‌های ملی شرایط خوبی پیدا کرده است، ولی من اعتقاد دارم از این دست امکانات باید در مرکز استان‌ها به وجود بیاید. عامل ششم هم فناوری است که ما باید از آن در تیم‌های ملی استفاده کنیم. عامل هفتم هم گرفتن میزبانی است که نکته بسیار مهمی است که فدراسیون وظیفه دارد میزبانی کند و بازی‌های تدارکاتی برای تیم‌ها در نظر بگیرد. یک اشاره‌ای هم به فوتسال و فوتبال ساحلی کنم. الان فوتسال وارد المپیک جوانان شده است. در آینده قطعا‌ً بدانید فوتبال از المپیک حذف خواهد شد و اکنون بهترین زمان است که ما روی فوتسال سرمایه‌گذاری کنیم که راحت وارد المپیک شویم و روی سکو برویم. در مجموع من معتقدم با برنامه‌ریزی مدون می‌توانیم اتفاقات خوبی برای فوتبال کشورمان رقم بزنیم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال درباره برنامه خود در زمینه «تعامل و ارتباطات بین‌الملل» اظهار کرد: به دلیل مسئولیتی که در کمیته ملی المپیک داشتم، در بیش از ۶۰ اجلاس شرکت کردم و بیش از ۳۰۰ جلسه داشتم. سعی می‌کنم پیشنهادات عملی بدهم. واقعیت این است ما از ظرفیت کرسی موجود هم خوب استفاده نکردیم و این ظرفیت هم در اختیار فوتبال ما قرار نگرفته است. ما زمانی می‌توانیم به کرسی بین‌المللی افتخار کنیم که به جذب منابع بین‌المللی کمک کند و یا اینکه از ورزشکاران، داوران و باشگاه‌های ما دفاع کند. مانند همان جنجالی که درباره پرسپولیس راه افتاد و ما حقیقتاً نتوانستیم از این باشگاه دفاع کنیم. ما باید تعاملات خوب بین‌المللی با AFC و فیفا داشته باشیم. گاهی هم باید پول هزینه کنیم. نمونه‌اش گرفتن یک اجلاس است. راه کوتاه مدت این است که ما از ظرفیت ایرانی‌های مقیم خارج از کشور استفاده کنیم. ما در این زمینه هم کوتاهی کردیم. خیلی از افراد حتی کرسی ندارند، اما ارتباط خوبی دارند.

هاشمی بیان کرد: فکر می‌کنم باید برای کسب کرسی‌های بین‌المللی افرادی را پرورش دهیم و آماده کنیم و از چند سال قبل رایزنی کنیم. وزارت امور خارجه هم باید میز ورزش را ایجاد کند و از ظرفیت‌های سفارت‌ها و کمیته المپیک استفاده شود. من اعتقاد دارم اگر ما به نام یک نفر مثل علی کریمی، علی دایی یا مهدوی‌کیا کرسی بین‌المللی بگیریم، هر زمانی که دور میز می‌نشنید، ابهت می‌دهد. دیپلماسی فوتبال همین است.

«رشد و پیشرفت فوتبال پایه» موضوع پنجمی بود که کیومرث هاشمی درباره برنامه خود در این مورد توضیح داد: یکی از چالش‌های بزرگ فوتبال ما نپرداختن به فوتبال پایه است. آیا واقعاً ما کاری که می‌توانستیم انجام دهیم را در فوتبال پایه انجام دادیم؟ قطعاً این کار را نکردیم. این کار وظیفه فدراسیون نیست و رسالت باشگاه‌هاست. البته در بخش دانش‌آموزی هم این وظیفه وجود دارد. ما چند سال قبل یک لیگ فوتسال دانش‌آموزی بین ۳۱ استان برگزار کردیم و الان محصول آن در لیگ بازی می‌کنند. آموزش و پرورش باید در فوتبال پایه نقش پیدا کند. ما چرا از ظرفیت‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ باشگاه موظف است که در فوتبال پایه سرمایه‌گذاری کند، البته فدراسیون این وظیفه را دارد که الزام کند تا باشگاه‌ها تیم‌های پایه داشته باشند، ولی متأسفانه بخشی هم به مشکلات اقتصادی باشگاه‌ها باز می‌گردد. فوتبال پایه در سبد هزینه باشگاه‌های ما وجود ندارد. انگلیس سالانه ۱۵ میلیون پوند برای فوتبال پایه هزینه می‌کند. به جز آموزش و پرورش و باشگاه‌ها، یکی از کار‌های اساسی فدراسیون در نظر گرفتن اصل «فوتبال برای همه» است. از دل این موضوع هم استعداد‌هایی بیرون خواهند آمد. ما قبلاً فوتبال محلات را داشتیم، اما الان حذف شده است و فقط آموزش و پرورش و باشگاه‌ها مانده‌اند. در دنیا هر کسی در فوتبال پایه کار می‌کند حق رشد دریافت می‌کند. آیا در فوتبال ما این کار انجام شده است؟ بنابراین اگر فوتبال ما بخواهد در بخش‌های مختلف نتایج خوبی کسب کند، باید در فوتبال پایه کار کنیم. این را هم بگویم که متأسفانه در بخش بانوان فقط ۱۰ استان در کشور فعال هستند که آمار خوبی نیست.

وی در رابطه با بحث مبارزه با فساد نیز عنوان کرد: خواهش می‌کنم این موضوع را به بخش‌های مختلف تسری ندهید. فوتبال به دلیل شرایطی که دارد در اتاق شیشه‌ای قرار دارد. شاید یک مسئول یک سفر خارجی می‌رود دیده می‌شود، اما در جا‌های دیگر شاید دیده نشود. رسانه در فوتبال زیاد است و به همین خاطر مسائل کمی پررنگ می‌شود. شاید اگر بخش‌های دیگر را هم داخل اتاق شیشه‌ای بگذاریم، آن وقت ببینیم که کمترین فساد را فوتبال دارد. البته باید با همین مقدار نیز برخورد شود. بحث‌های شهرت‌طلبی هم وجود دارد که یکی از بحث‌های فساد است، اما بیشترین ریشه فساد بحث ریشه‌های سازمانی است.

کیومرث هاشمی در ادامه گفت‌وگوی خود در بخش پرسش و پاسخ درباره اینکه آیا نگرانی از لابی‌های غیرمعمول در مجمع فدراسیون دارد یا خیر، گفت: وقتی ما قبول کردیم در این انتخابات شرکت کنیم باید همه شرایط را بپذیریم. ما براساس آیین‌نامه ثبت‌نام کردیم و رایزنی‌های مختلفی را هم تمام کاندیدا‌ها انجام دادند. رقابت هم یک مسئله طبیعی است. الان اگر جواب من منفی باشد فکر می‌کنم به فکر و شعور اعضای مجمع توهین کردم. طبق جلساتی که با اعضای مجمع داشتم آن‌ها را مستقل و صاحب رأی و اندیشه دیدم. به هر حال این استقلال رأی را من در فدراسیون می‌بینیم و نگران نیستم و هر نتیجه‌ای هم رقم بخورد باید به رأی اعضای مجمع احترام گذاشت و ان‌شاءالله چیزی که مصلحت فوتبال است اتفاق بیفتد؛ لذا من هیچ نگرانی ندارم.

«آیا به نظر شما در انتخابات فدراسیون فوتبال کسی گزینه وزارت ورزش است یا خیر؟»، وی در واکنش به این سؤال خاطر نشان کرد: هر دوره این بحث‌ها بوده است، نه تنها در فوتبال، بلکه در رشته‌های دیگر هم بوده است. من نمی‌خواهم قضاوت کنم، ولی وقتی من پذیرفتم به‌عنوان کاندیدا ورود کنم، یعنی تمام شرایط را پذیرفتم.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در مورد اینکه آیا در صورت انتخاب با کادر فنی فعلی تیم ملی همکاری را ادامه خواهد داد، بیان کرد: باید فدراسیون ما اخلاق‌مدار و پاسخگو باشد. شاید من یک نظر شخصی داشته باشم، ولی باید کادر فنی موجود حفظ و تقویت شود. البته هیئت رئیسه و مجمع می‌توانند نقش داشته باشند. نظر من حفظ کادر فنی تیم ملی است و اگر هم نیاز باشد و کادر فنی بخواهد، ما می‌توانیم از ظرفیت‌های دیگر برای کمک به کادر فنی استفاده کنیم. هاشمیان و اسکوچیچ اشراف کاملی دارند. اسکوچیچ سفر‌های استانی زیادی دارد و می‌بینیم که انصافاً فعال عمل می‌کند.

هاشمی در مورد اینکه آیا او در گفت‌و‌گویی گفته بود پیشنهاد نایب رئیسی برای علی کریمی دارد، یادآور شد: کریمی عزیز ماست،، ولی اصلاً چنین بحثی نبوده است. ما نایب رئیس و سایر پست‌ها را انتخاب کردیم. شاید بر استفاده از ظرفیت‌ها تأکید شده است، ولی الان دوست ندارم وارد مسائل حاشیه‌ای شوم.

وی یادآور شد: ما سه‌شنبه برنامه خودمان را اعلام می‌کنیم. هر کسی که انتخاب می‌شود برای چهار سال است. چه تضمینی است که من برنامه ۱۰ ساله بدهم و بعد از چهار سال نفر بعد آن برنامه ادامه بدهد؟ در این زمینه باید برنامه ما به هیئت رئیسه برود و چارچوبش مورد بررسی قرار بگیرد و بعد این برنامه چهار ساله را به چهار برنامه یک ساله تقسیم کنیم. بودجه این برنامه هم باید دیده شود. در برنامه ما هم رویدادهای‌مان در سال آینده دیده شده است و بودجه این رویداد‌ها هم باید دیده شود.

کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال در پایان گفت: من فکر می‌کنم فدراسیون دچار روزمرگی است. مخصوصاً هیئت رئیسه باید زمانش را روی فکر کردن و برنامه کلان بگذارد. به خصوص حق پخش تلویزیونی و .... بالای ۵۰ درصد مسائلی که الان در فدراسیون فوتبال است قابل واگذاری به هیئت‌هاست. ما باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم. در بحث لیگ هم اعتقاد دارم باید کیفیت لیگ‌مان بسیار بیشتر از این‌ها باشد.

آجورلو: مدیران دروغ‌گو نباید در فوتبال باشند

مصطفی آجورلو نامزد ریاست فدراسیون فوتبال اظهار داشت: من برای یک چالش بزرگ آمده‌ام. با همراهی اهالی فوتبال و دولت همراه با برنامه‌ای مدرن و فوتبالی قدرتمند. باید چالش فوتبال پایه را در نظر بگیریم. ظرفیت ما در فوتبال آنقدر هست که نترسیم، بدهی‌مان را بدهیم و با سرفرازی فوتبال را اداره کنیم.

وی با اشاره به سوابق خود در عرصه ورزش ادامه داد: آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم. ما آنقدر ثروتمند هستیم، اما فقط فکر بدهی‌ها هستیم. می‌گویند ما بدهکاریم، اما نمی‌گویند ما چقدر ثروتمند هستیم. من برنامه‌های خود را اعلام کرده‌ام و امیدوارم که بتوانیم برنامه‌های خود را ارائه کنیم.

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال درباره بحث ابتدایی خود که مربوط به اقتصاد فوتبال بود، گفت: فوتبال امروز در دنیا آماتور نیست. امسال بیستمین سال لیگ حرفه‌ای ماست و باید به مدار فوتبال حرفه‌ای جهان وارد شویم که اقتصاد است. اصلی‌ترین موضوعی که می‌توان در فوتبال به آن پرداخت اقتصاد است و اگر سالانه ما هزار میلیارد پول برای فوتبال ترسیم کنیم، رؤیاست؟! من می‌گویم نه. رئال مادرید به تنهایی سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد درآمد داشته است. ما حتماً می‌توانیم درآمد خوبی از فوتبال داشته باشیم. نمی‌گویم عدد رؤیایی، اما آیا حداقل می‌توانیم دو هزار یا هزار میلیارد درآمدزایی کنیم.

مدیرعامل سابق باشگاه‌های پاس و تراکتور اظهار داشت: در باشگاه پاس درست است که بودجه دولتی گرفتیم، اما درآمدزایی هم داشتیم. با این حال در تراکتور ۴۵ میلیارد درآمدزایی داشتیم که یک ریال آن دولتی نبود. قرارداد‌های سال بعد از آن هم ۱۰۰ میلیارد بود. ما باید فوتبال را در چرخه اقتصاد ببینیم و آن وقتی کسی نمی‌گوید آقای آجورلو به فوتبالی که ورشکسته است، نرو. بلکه باید تشویق کنند که وارد فوتبال شویم، چون ما در فوتبال روی گنجی نشسته‌ایم که بالای ۲۵ هزار میلیارد پول در آن است. با این حال ما وقتی امروز کار را شروع کنیم، از ظرفیت پایین آن شروع خواهیم کرد.

آجورلو با اشاره به ظرفیت‌های درآمدزایی فوتبال گفت: ما از ظرفیت تیم ملی و تولید محتوایی که تیم ملی و باشگاه‌ها دارند و در برنامه‌های تلویزیونی پخش می‌شود باید منفعت ببریم. تبلیغاتی که در برنامه‌های تلویزیونی زیرنویس هم می‌شود، حقی از فوتبال است. نه فقط پول در اینجاست، بلکه در زندگی مردم هست و هر چیزی که می‌خرند یا خدماتی که می‌گیرند، با اقتصاد فوتبال تبلیغ شود، بخشی از پول فوتبال خواهد بود. درست مثل بارسلونا و رئال مادرید. حتی با خط تلفن هم می‌توان برای فوتبال درآمدزایی کرد. امروز بستر‌هایی برای درآمدزایی در فوتبال وجود دارد که در دنیا می‌بینیم و دنیای مدرن یعنی بهره بردن از همین مسائل و ما باید بتوانیم از دارایی آن‌ها استفاده کنیم و آن‌ها از دارایی ما.

وی خاطرنشان کرد: ما باید با هم اتفاق کنیم نه دعوا؛ دعوا تمام شده و امروز باید برای سربلندی فوتبال ایران دست به دست هم بدهیم.

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در بحث بعدی و برنامه‌هایش برای تحول در نظام باشگاهداری اظهار داشت: اتفاقی که در فوتبال ایران حلقه مفقوده است، مربوط به فوتبال حرفه‌ای می‌شود که نامش هست، اما خودش نیست. پول حرفه‌ای به بازیکن می‌دهیم، اما به داور نمی‌دهیم. در مجموعه فوتبال از جمله رسانه، چرخه‌ای وجود دارد که ما ۲۰ سال پیش در باشگاه پاس انجام دادیم. باشگاه پاس در خیابان مطهری دفتری داشت که ما به اکباتان کوچ کردیم و همانجا یک پتو انداختیم و یک باشگاه ساختیم. هرچند دوستان کم‌لطفی کردند و باشگاه را به همدان فرستادند.

آجورلو با بیان اینکه باشگاه باید تولید نیروی‌اش را از داخل خود داشته باشد و باید آکادمی‌ها فعال باشد نه اینکه بازیکن خرید، خاطرنشان کرد: همین باشگاه پاس که دوستان آن را به همدان فرستادند، هفت سال از بازیکنان آکادمی خود استفاده کرد و بازیکنانی مانند آرش برهانی، میثم منیعی، میلاد میداودی و حتی کمال کامیابی‌نیا بازیکنان پاس بودند. ما در پاس رسانه داشتیم و ۲۰ سال پیش داشتیم یک نظم باشگاهداری را اجرا می‌کردیم. ما با کمک آقای قالیباف توانستیم یک باشگاه حرفه‌ای بسازیم. وقتی ۱۱ ماهه توانستیم استادیوم فوتبال بسازیم، آقای هاشمی‌طبا گفت مگر می‌شود که اینگونه هم کار کرد؟

وی در پاسخ به این سؤال که پولی که در باشگاه پاس هزینه می‌شد از کجا آمده بود، گفت: پول آن مسلماً در آن زمان از دولت بود، اما شما در همسایگی همین ایران ببینید که باشگاه‌های آن‌ها چگونه با کمک دولت توانستند حرفه‌ای شوند و کم کم از وابستگی دولت خارج شدند.

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه دولت باید حمایت و پشتیبانی از فوتبال داشته باشد، اظهار داشت: حق ما که از فوتبال هستیم و شاید پیشکسوتان فوتبالی ما که شاید نیازمند چند میلیون برای درمان خود باشند، بسیار زیاد است و مسئولان بدانند که ما چه ثروتی در فوتبال داریم. باید بتوانیم برنامه‌های خود را با آگاهی و اعتمادبه‌نفس اجرا کنیم. ما برای فوتبال حرفه‌ای باشگاه حرفه‌ای می‌خواهیم، برای باشگاه حرفه‌ای به آدم‌های حرفه‌ای نیاز داریم و باید بتوانیم آن‌ها را به درستی تربیت کنیم.

آجورلو برنامه‌هایش برای تیم‌های ملی را نیز تشریح کرد و گفت: برای اینکه تیم ملی به جام جهانی صعود کند، باید ستادی ویژه تشکیل شود. این ستاد باید شبانه‌روزی یک کار انجام دهد و آن هم زمینه‌سازی برای صعود به جام جهانی است. ما اگر بخواهیم کار اقتصادی انجام دهیم یا هر کاری انجام دهیم، باید به دروازه جام جهانی برسیم. جام جهانی باعث می‌شود ما اسپانسر بگیریم، بازیکنان‌مان دیده شوند و به فوتبال اروپا بروند و همه کار از جام جهانی انجام می‌شود. پس برای صعود به جام جهانی باید هر کاری انجام دهیم، اردو برگزار کنیم و هر کاری می‌توان را انجام داد.

وی افزود: ما باید برنامه‌های خود را با تیم ملی ترسیم کنیم. باید با آرامش کار خودمان را انجام دهیم. اینکه تیم ملی را در راهبرد جهانی قرار دهیم. باید کار را درست انجام بدهیم. هدف ما در تیم ملی صعود به جام جهانی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۶ است. بعد صعود به جمع هشت تیم برتر جهان در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۰۳۴ خواهد بود و برای قهرمانی در جام ملت‌های ۲۰۲۳ نیز تلاش می‌کنیم. شاید بگویند که دوره ریاست فدراسیون فوتبال چهار ساله است، اما ما باید افق بلند داشته باشیم و فونداسیون را خوب بچینیم. ما باز هم در همسایگی خود ترکیه را مثال می‌زنم که چگونه توسعه پیدا کردند.

«ما نمی‌توانیم آقایان را در فوتبال بانوان بفرستیم و بخواهیم که آن‌ها مدیریت کنند.»، این نامزد ریاست فدراسیون فوتبال با بیان این جمله درباره فوتبال بانوان گفت: باید از ظرفیت خانم‌های توانا استفاده کرد و همانطور که نیمی از صندلی‌های دانشگاه را امروز خانم‌ها در اختیار دارند، در حوزه فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی نیز باید به آن‌ها اعتماد کرد. ما بانوان مدیر و مربی بسیار خوب و توانایی داریم که باید به آن‌ها اعتماد کنیم و اگر در این چند سال نسبت به آن‌ها کوتاهی شده است باید از این بابت عذرخواهی کرد. قرارداد‌های آنچنانی با مربیان آقایان بسته شده، اما پاداش و حق اولیه بانوان پرداخت نشده است. اینطور نیست که صحبت از پوریای، ولی کنیم، اما حق بانوان را ندهیم.

آجورلو درباره برنامه‌هایش برای تعامل و ارتباط‌های بین‌الملل گفت: بحث تعامل بین‌الملل بسیار مهم است که ما نتوانستیم جایگاه‌های مهمی را در کنفدراسیون فوتبال آسیا به دست بیاوریم و در فیفا هم کاری از پیش نبردیم. اگر بازیکنان بزرگی، چون علی کریمی، علی دایی، خداداد عزیزی و مهدی مهدوی‌کیا که سرمایه‌های ملی کشور ما هستند، در حوزه‌ای تربیت می‌شدند تا در این فرآیند به آن جایگاه برسند، ما کاری صورت ندادیم. ما نه تنها کاری نکردیم، بلکه بدون برنامه‌ریزی خود سانسوری کردیم. ما نمی‌توانیم برای خودمان هدف‌گذاری کنیم و دنبال جایگاه باشیم، اما در تعامل بین‌المللی برنامه‌ای نداشته باشیم.

وی ادامه داد: ما در فرایند تربیتی باید سرمایه‌های خود را تربیت کنیم. افرادی در این سال‌ها با ما همراه بودند که امروز آن‌ها در خانه نشسته‌اند. قرار نیست ما کار سیاسی انجام دهیم و اگر بهره‌ای برای فوتبال دارد، باید از این افراد استفاده کنیم. آن برای دولت قبل بود و ما دولت جدید فوتبال خواهیم بود. باید سیاسی بازی را از فوتبال خارج کنیم و کار را پیش ببریم. ما نمی‌توانستیم پول خودمان را به داخل کشور بیاوریم. ما می‌توانستیم و من حتماً این کار را انجام خواهم داد، چگونه، الان نمی‌توانم بگویم که راه‌مان خراب شود.

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال تصریح کرد: اگر چهار خبر بیاید و برود، ما مشکل‌مان را به خارج از کشور برده‌ایم. با این حال ما برای آقایی آسیا نیاز به دیپلماسی داریم که در مجامع بین‌المللی ما را بپذیرند. کشور ما امروز به این نیاز دارد که بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی خود استفاده کنیم. چرا نباید داوران ما در سطوح بالا سوت بزنند یا مربیان‌مان به خارج از کشور نروند؟ من مطمئنم ایران با ثروتی که در فوتبال و کشورش دارد، می‌تواند مرجع فوتبال آسیا شود. من نمی‌گویم چرا در مالزی یا کشور‌های دیگر، اما می‌گویم چرا کنفدراسیون فوتبال آسیا نباید از ظرفیت فوتبال ما استفاده کند.

آجورلو درباره رشد و پیشرفت فوتبال پایه گفت: طرح جامع ورزش، کاملاً با تیزبینی ورزش پایه را هدف قرار داده است. ورزش جامع چهار رکن پرورشی دارد که رویکرد تربیتی دارد و مسئول آن آموزش و پرورش است. ورزش از آنجا طراحی می‌شود. پیش از انقلاب ما در منطقه ۹ فوتبال بازی می‌کردیم که مرحوم بهمن بهلولی مسئول آن منطقه بود. فوتبال در این بخش باید باز هم احیا شود. ورزش آموزشگاهی و فوتبال پایه باید در آموزش و پرورش شکل بگیرد. بخشی از فوتبال پایه در شهرداری انجام می‌شود و زمانی که من در شهرداری بودم، بالای هزار چمن مصنوعی به جای زمین‌های خاکی انداخته شد که ببینید چه تحولی در ورزش محلات صورت گرفت. این دو رکن وارد فوتبال حرفه‌ای می‌شود و وقتی ساختار فوتبال حرفه‌ای را ترسیم کنید، فقط فوتبال بزرگسالان نیست، بلکه فوتبال پایه رکن اصلی آن است.

وی ادامه داد: در ترکیه با فاتح تریم دیدار کردم و او گفت بالاترین افق باشگاه ما فوتبال پایه ماست و صحبت دنیزلی در ایران هم همین بود. باید ببینید چه سرمایه‌گذاری مالی و فنی صورت گرفته است. این همان افق بالایی است که باید ببینیم. چند روز پیش به بوشهر رفته بودم که آنجا گفتند فوتبال اینجا فقط مهدی طارمی نیست و در محلات ببینید چند نفر بازیکن داریم. چرا از گلستان ما نتوانستیم بازیکنان بیشتری مثل سردار آزمون پیدا کنیم که در فوتبال دنیا ستاره است؟ خب این خودش دیپلماسی است. فوتبال پایه تقسیم کار شده است که آموزش و پرورش، شهرداری و NGO‌ها را داریم که باید آموزش بدهند. ما در پاس بازیکنان نونهالان، نوجوانان و جوانان در تیم بزرگسالان جایگاه‌شان ترسیم شده بود. در تراکتور هم ۹ بازیکن پایه ما در رده بزرگسالان بازی کردند. فونداسیون فوتبال، فوتبال پایه است که باید جایگاه آن ترسیم شود و به همین دلیل باید به این مسئله توجه شود.

بخش بعدی ارائه برنامه‌های نامزد‌های فدراسیون فوتبال در رابطه با مبارزه با فساد در فوتبال بود که آجورلو در این باره گفت: حدوداً یک ماه پیش در یک مجموعه قضایی دعوت بودم که وکلای حقوقی یک مرکزی را برای فوتبال راه‌اندازی کرده بودند. اولاً فوتبال همانطور که در اتاق شیشه‌ای نیست، اما همه می‌بینند، نگاه می‌کنند و اخبار اطلاع‌رسانی می‌شود، اما اتاق شیشه‌ای نیست و اطلاعات شفافی به دست نمی‌رسد و به همین دلیل نمی‌توان همه را مقصر و فاسد دانست. به همین دلیل گفتم در قوه قضاییه نیاز بود یک نفر، ده نفر یا بیست نفر وکیل حرفه‌ای ورزشی و فوتبالی نیز تربیت می‌کردید که اگر ما روزی خواستیم یک قرارداد امضا کنیم، بتوانیم از وکلای حرفه‌ای بهره ببریم.

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: ما برای مبارزه با فساد، باید عوامل فساد را از بین ببریم. ما باید اتاق شیشه‌ای را که نداریم، راه‌اندازی کنیم. الان هر کدام از ما یک حرفی می‌زند، اما فساد از کجا آغاز می‌شود؟ از جایی که ما یک حرفی بزنیم و عمل نکنیم. کسی که خودش فساد می‌کند، مگر می‌تواند فسادستیز باشد؟ ما می‌گوییم بازیکن فساد کرده است. نه فساد را سیستم منتقل کرده است. ما باید همه چیزمان در اتاق شیشه‌ای باشد. من روحیه فوتبال را می‌دانم و یک بار آقای بهلولی در منطقه منیریه من را به جایی فرستاد که فوتبال بازی کنم. من فسادی دیدم و آن را سریع به آقای بهلولی منتقل کردم. فساد را کسی ایجاد می‌کند که خودش فاسد باشد. یک بخشی از فساد فوتبال ما رمال‌ها هستند که اکنون در فوتبال ما جای دارند و بسیاری از مربیان همزمان که مربی بدنساز و آنالیزور می‌گیرند، رمال هم دارند. ما اگر جلوی این چیز‌ها را نگیریم، فوتبال‌مان آمیخته با فساد می‌شود. همانطور که ما به بغل پا، استپ و... فکر می‌کنیم باید به این چیز‌ها هم فکر کنیم. مگر تیمی که قهرمان شده و از رمال استفاده می‌کند را می‌توانید در قالب فساد نبینید؟ فساد از خود ما شروع می‌شود.

آجورلو درباره اینکه سابقه حضور در انتخابات فدراسیون را داشته است، گفت: فوتبال باید مستقل باشد. قدرتمند و ثروتمند هم باشد. مستقل به شکل جزیره جداگانه نیست، بلکه قوانین حاکمیت و فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم باید باشد و می‌توان این‌ها را کنار هم داشت. من با دخالت سیاسیون در ورزش مخالف هستم. به همین دلیل می‌خواهم گذشته را فراموش کنم و اکنون سیاسیون امروز از جمله وزیر و نهاد‌های نظارتی باید کمک کنند که انتخابات سالم باشد و امیدوارم که جمهوریت را حفظ کنیم.

وی درباره اینکه آیا از انتخابات پیش روی فدراسیون نگرانی دارد و این نگرانی از چه سمتی است، گفت: بله، از سمت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک نگرانی دارم، اما تقیه می‌کنم و نمی‌گویم. کیومرث هاشمی دوست من است و آقای عزیزی خادم آینده فوتبال ما خواهد بود، اما من نمی‌توانم بیایم و عیب دوستم را اینجا بگویم. به من می‌گویند که بیایید شکایت کنید، اما من نباید عیب فوتبال کشورم را در مجامع بین‌المللی جار بزنم. من از ۱۴ سالگی در فوتبال بودم، بازیکن آقا مدد بودم و بعد از آن هم به جبهه رفتم. سرزمین من خیلی مهم بود و در حالی که تکنیک داشتم، اما به جبهه رفتم و وقتی از جبهه آمدم، دوباره عمر خودم را در فوتبال گذراندم. زمانی که آمدم آقای آقامحمدی گفت به فدراسیون فوتبال برو، اما گفتم نمی‌روم و از پاس کارم را آغاز کردم و جلو آمدم و این تجربه را کسب کردم که اکنون بیایم.

نامزد ریاست فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سؤال که با وجود نگرانی چرا باز هم پا به عرصه انتخابات گذاشته است، اظهار داشت: برای اینکه انسان شجاعی هستم. من از جمهوری اسلامی قهر نکردم و به استرالیا و کشور دیگری پناهنده نشدم که بگویم به من بد کردند. اینجا کشور همه است نه اینکه بگویم من را سر جای خودم نشاندم. مثلاً آقای افشارزاده فدراسیون ژیمناستیک، استقلال، کمیته ملی المپیک و... بوده است و کارمند سازمان است، اما ما نباید کارمند سازمان بیاوریم. باید ساختار داشته باشیم.

آجورلو درباره اینکه چند رأی دارد، گفت: افرادی که می‌خواستند برای ریاست فدراسیون فوتبال کاندیدا شوند، مانند انتخابات ریاست جمهوری از شش ماه قبل سفر به استان‌های مختلف از جمله کردستان، زنجان، مرکزی، بوشهر و... را آغاز کردند و آنجا با رؤسای استان‌ها صحبت شده است. این را باید به استان‌های مختلف بگوییم که رأی هر استان رأی یک فرد نیست و شما باید مطالبه‌گر باشید. فوتبال را نباید از پایین ببینیم، بلکه فوتبال یک مطالبه عمومی در کشور است و باید فوتبال را از سطح بالا دید.

وی با اشاره به صحبت‌های دیگر نامزد‌های انتخابات اظهار داشت: اینکه آقای کیومرث هاشمی می‌گوید، مجمع خوب است من هم قبول دارم. این مجمع متفاوت با گذشته است و نظر من مجمع نبود، بلکه نظر من دولتی‌ها هستند. اینکه دو نهاد دولتی از جمله وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک انتخابات را مدیریت می‌کنند. من نمی‌توانم به فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش بدهم. یک انتخاب فدراسیون فوتبال در این همه سال، نیاز به این همه کار ندارد. این‌ها همه دوستان من هستند و حتماً بهتر از من هستند. عزیزی‌خادم از من جوان‌تر است و دو پیراهن از من کمتر پاره کرده و کیومرث هاشمی هم مو سفید کرده و از من کمتر سن دارد، اما حتماً از من بهتر است و زودتر به بهشت می‌رود. شما چرا حرص می‌خورید و می‌خواهید انتخاب کنید.

این نامزد ریاست فدراسیون فوتبال ادامه داد: فوتبال به مدیری نیاز دارد که دروغ نگوید، نه اینکه اینجا پشت میز نشسته و دروغ می‌گوید و از بالا دستور بدهند که چه کار کند، کدام مربی را برای تیم ملی بگذارد یا بردارد. در گذشته در زمان آقای علی‌آبادی مگر این اتفاق رخ نداد؟ گفتند علی دایی را بگذارید و بردارید. چه کسی این کار را کرد؟ ما باید عدالت را برقرار کنیم. خیلی بد است که فوتبال ایران را با این همه ثروت فقیر نشان دهید. من به استان کرمان رفته بودم که استانی پولدار است. گفتند ما می‌خواهیم به فلان استان برویم و پایگاه بزنیم، گفتم عدالت همین است. چطور اروپایی‌ها به قاره‌های مختلف می‌روند و آکادمی می‌زنند. عدالت بعدی محکمه خداست و خداوند باید عدالت را برقرار کند. ما باید فوتبال کشور را به سمتی ببریم که با یک تلفن بازی لغو نشود و اتفاقات بد رخ ندهد. نه آنجایی که با یک تلفن کار رئیس بالایی را انجام دهد. آن چیزی که فوتبال ایران نیاز دارد، یک مجمع است که مجمع فعلی باید آینده فوتبال ایران را ترسیم کند. خوب و بدش برای همین مجمع است. فوتبال ایران را باید فردا و باهم بسازیم. اگر من فردا رئیس شوم، عزیزی‌خادم را برای کمک صدا می‌کنم، چون چهار سال یا هشت سال دیگر فدراسیون برای اوست. من حتماً از کیومرث هاشمی استفاده می‌کنم، اما حتماً به کیومرث هاشمی می‌گویند که از آجورلو استفاده نکن، چون او دولتی است و آن‌ها تصمیم می‌گیرند.

آجورلو در پایان گفت: من فکر می‌کنم اساسنامه فعلی خیلی کمک کرد. اینکه فوتبالی‌ها بیایند. نه اینکه دیگران فوتبالی نباشند، اما این‌ها خالق فوتبال هستند و فوتبال را لمس کرده‌اند.


شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی دانا ، تاریخ انتشار 5 اسفند 99 ، کد خبر : 1710875 ، dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین