پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۵۸۸
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۱
وجود دستفروشان مواد غذایی در نقاط مختلف شهر، بازار‌های همیشه شلوغ اهواز، داشتن سه مرز هوایی، زمینی و دریایی که سبب افزایش تردد‌ها شده، برگزاری مراسم‌های قومی و قبیله‌ای، بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و عادی انگاری کرونا از سوی مردم در این روز‌ها که ویروس کرونا جهش یافته و آن‌طور که مسئولان بهداشتی می‌گویند سرایت‌پذیری آن نسبت به ویروس قبلی چندین برابر شده، خوزستان را با چالشی جدی مواجه کرده است.
شعار سال: بر اساس آمار‌ها در حال حاضر از ۶۲ مورد ویروس انگلیسی شناسایی شده در سطح کشور، ۲۲ مورد آن مربوط به خوزستان است؛ موارد بیماری نسبت به هفته‌های گذشته ۱۰ برابر شده، تمام تخت‌های آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها پر شده و پیش‌بینی می‌شود با ادامه این روند کادر درمان خوزستان نتواند پاسخگوی بیماران باشد. در چنین شرایطی مسئولان بهداشتی استان تنها راه کنترل شرایط را، «لاک‌داون» یعنی تعطیلی همه‌جانبه و گسترده تمام شهر‌های خوزستان می‌دانند.

خوزستان نباید با هیچ استان دیگری مقایسه شود
دکتر «سیدمحمد علوی» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص دلایل وضعیت کنونی خوزستان اظهار داشت: یک ماه قبل، با تلاش کادر درمان، کرونا تا حد زیادی در استان کنترل شده بود، اما در حال حاضر در وضعیت بسیار سختی به سر می‌بریم و تنها راه کنترل، تعطیلی همه‌جانبه استان است. می‌دانم که موارد بیماری در سطح کشور رو به افزایش است، اما خوزستان نباید با هیچ استان دیگری مقایسه شود. کمتر استانی سه مرز هوایی، زمینی و دریایی دارد بنابراین برای کنترل بیماری کرونا در خوزستان باید فکری اساسی کنیم.
علوی در خصوص جهش یکباره موج جدید بیماری در خوزستان گفت: یک ماه پیش، یک بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در اهواز شناسایی و موارد تماس وی رهگیری شد، اما به‌دلیل اینکه کیت تشخیص ویروس جدید متفاوت بوده ممکن است مواردی از دید سیستم بهداشتی مخفی مانده باشند.

گردش کرونا در بازار‌های شب عید
وی با تأکید بر اینکه اکنون با ویروسی مواجه هستیم که بشدت مسری شده و به گفته او، سرایت‌پذیری آن نسبت به ویروس قبلی ۱۰ برابر است، ادامه داد: در چنین شرایطی بازار‌ها که در خوزستان هم زیاد هستند به یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های ما تبدیل شده‌اند. متأسفانه در کلانشهر اهواز بازار‌های محلی متعددی از جمله بازار کیان، کوی علوی، زینب و پردیس و... وجود دارد که به‌دلیل بافت سنتی و بومی جمع‌آوری و تعطیلی آن امری دشوار است. با اصناف جلسات متعددی داشته‌ایم، اما متأسفانه به‌دلیل ابهامات در سطح‌بندی محدودیت‌ها تعداد زیادی از صنوف که ضرورت خاص و ویژه‌ای برای فعالیت نداشته از جمله فلافلی، اغذیه، کله پزی، آش و حلیم، رستوران آشپزخانه و... با عنوان بیرون بر فعالیت دارند که همین امر منجر به تردد مردم می‌شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از افزایش ۱۰ برابر موارد بیماری نسبت به هفته‌های گذشته خبر داد و گفت: با وجود اینکه بار‌ها بر عدم تردد شهروندان و جلوگیری از تجمعات تأکید داشته‌ایم، اما در حال حاضر برخی ادارات استان با تمام ظرفیت فعال هستند. با ادامه این روند کنترل بیماری بسیار سخت خواهد شد. در حال حاضر مسئولان بیمارستان‌ها اعلام کرده‌اند تخت‌ها پر هستند و تخت‌های ICU نیز در حال لبریز شدن هستند بنابراین باید فکری شود در غیر این صورت حتی اگر همه تخت‌های بیمارستانی را به این بیماری اختصاص دهیم باز هم نمی‌توانیم پاسخگو باشیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به فعالیت بازارها، گفت: در حال حاضر تنها راه کنترل شرایط، لاک‌داون یعنی تعطیلی همه‌جانبه و گسترده و هدفمند است. نمی‌شود یک جا تعطیل شود، اما یک جای دیگر باز باشد، زیرا در این شرایط، تراکم جمعیت به سمت جا‌هایی می‌رود که باز هستند. از طرف دیگر، اگر در یک شهر تعطیلی اعمال شود مردم به سمت شهر‌های نزدیک که تعطیل نیستند، می‌روند. جلسات متعددی با اصناف و اتحادیه‌ها داشتیم که اعلام کرده‌اند از محدودیت‌ها اطاعت می‌کنند، اما دستفروشان اطاعت نمی‌کنند.

هشدار استانداری به مدیران ادارات
«ناظم ثبوتی» مدیرکل بازرسی و حقوقی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه همزمان با شیوع کرونای جهش یافته انگلیسی، کارشناسان و بازرسان اداره بازرسی و حقوقی استانداری خوزستان طی یک هفته اخیر بازدید‌های سرزده از ادارات استان داشته‌اند، اظهار داشت: متأسفانه در این بازرسی‌ها مشخص شد بیشتر ادارات و بانک‌ها؛ پروتکل‌های بهداشتی شامل استفاده از ماسک، حضور یک سوم کارکنان، گندزدایی و... را رعایت نمی‌کنند. مدیر کل بازرسی استانداری خوزستان تصریح کرد: به مدیران دستگاه‌های دولتی هشدار می‌دهیم در صورت رعایت نکردن مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در ادارات مربوطه، پرونده تخلف آن‌ها به ستاد ملی مقابله با کرونا ارجاع تا برابر مقررات و دستورالعمل‌های مربوطه با آن‌ها برخورد شود. در این زمینه با هیچ کسی تعارف نداریم و مدیران دستگاه‌ها ملزم هستند تنها از یک سوم کارکنان خود در روز استفاده کنند و دوسوم آن‌ها باید دورکار باشند. هیچ مدیری اجازه ندارد با تهدید کارکنان خود به قطع مزایا یا اضافه کار از دورکاری آنان جلوگیری کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار:۵ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۶۷۶۷۵۹، www.ion.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین