پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۳۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۴۴
علی صوفی با نمایشگاهی از کودکانی که در کوره پزخانه کار می‌کنند، قرار بود گالری برگزار کند؛ اما این نمایشگاه به دلیل اعتراضات فعالان مدنی و با دستور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو شد.
شعار سال: طبق اعلام قبلی باید نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» در یکی از گالری‌های خیابان پاسداران تهران برگزار می‌شد، اما این نمایشگاه دیروز به همت و اعتراض تعدادی از فعالان اجتماعی و فعالان حقوق کودک لغو شد. علی صوفی عکاس این نمایشگاه با حضور در کوره‌های آجرپزی دختران به شکل پرنسس درآورده بود و با این گریم قرار بود عکس‌های آن‌ها به نمایش درآید.

صوفی پیش‌تر درباره این نمایشگاه گفته بود: «برای گرفتن این عکس‌ها با بچه‌ها صحبت کردم و از آن‌ها این سوال را پرسیدم که بیشتر دوست دارند چگونه باشند و با این عکس‌ها تلاش کردم رویا‌های آن‌ها را با حداقل امکاناتی که توانستم فراهم کنم، عملی کنم. همیشه عکس‌هایی که از بچه‌های کوره‌ها می‌گرفتم، به خودشان هدیه می‌دادم، اما این بار خواستم زیبایی و رویا‌های آن‌ها را در معرض دید عموم بگذارم.»

او همچنین تصریح کرده بود که: «من سال‌هاست که عکاسی می‌کنم و تمرکزم را روی عکاسی مستند اجتماعی و پرتره گذاشته‌ام و برخلاف برخی از عکاسان که برای گرفتن یک فریم عکس، حرمت سوژه را نادیده می‌گیرند، تلاش می‌کنم بر روی زندگی افراد و ساکنان مناطقی که از آن‌ها عکاسی می‌کنم تأثیر بگذارم. بیش از ۷ سال است که به کوره‌های آجرپزی جنوب تهران رفت آمد و از ساکنان این مناطق عکاسی می‌کنم و در این مدت توانسته‌ام ارتباط خوبی با ساکنان این کوره‌ها برقرار کنم و عکاسی از این کوره‌ها فرصتی را برای من فراهم کرده تا بتوانم کمکی به این خانواده‌ها کنم و تغییری در وضیعت زندگی آن‌ها به وجود بیاورم. خوشحالم که در این میان، افراد مختلفی که بخش عمده آن‌ها از طبقه متوسط اجتماع هستند در این کار انسان دوستانه با من همراه شده‌اند.».

اما از چند ساعت پیش از آغاز این نمایشگاه برخی فعالان مدنی و کنش‌گران اجتماعی در حوزه کودکان اعتراض خود نسبت به این نمایشگاه را ابراز کردند. با اضافه شدن چند تن از هنرمندان و گالری‌داران مطرح کشور به صف معترضان این اعتراض در فضای مجازی از جمله توییتر تبدیل به یک موج شد؛ موجی که در نهایت این نمایشگاه را لغو کرد.

یکی از افرادی که به برگزاری این نمایشگاه اعتراض داشت، لیلی گلستان بود. مدیر گالری گلستان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «دوستان عزیز. واقعاً خجالت‌آور است که یک عکاس برود به کوره پزخانه و لباس نو و شیک تن دختر‌های فقیر کند و تاج سرشان بگذارد و از آن‌ها عکس بگیرد و یک گالری هم عکس‌ها را به نمایش بگذارد! چه فکر کرده این عکاس و چه فکر کرده این گالری دار که با بچه‌های فقیر این بازی زشت را می‌کنند. خجالت بکشید. این همه حماقت و وقاحت را از کجا آورده‌اید؟ خجالت بکشید. واقعاً از این همه بی فرهنگی خجالت بکشید. این یک تجاوز علنی به روح پاک این دختر‌های معصوم و بیگناه است. خجالت بکشید از این همه کثافت حال تهوع به آدم دست می‌دهد.»
 
اعتارض به برگزاری نمایشگاه پرنسس‌های کوره

مدیر گالری کاما چه گفت؟

مونا خوش‌اقبال، مدیرگالری کاما نیز در این باره اظهار کرد: «نمایشگاه تحت فشاری که با توجه به ناآگاهی و اطلاع نداشتن از جریان پروژه وجود داشت و یکسری تهمت‌های بی‌جا مثل اینکه عکس بی‌اجازه از کودکان گرفته شده، به صورت موقت تعطیل شد. هجمه‌هایی، چون در نظر نگرفتن حرمت کودکان کار به ما وارد شد؛ در صورتی که کودکانی که از آن‌ها عکس گرفته شده، کودکان کار نیستند. این کودکان خانواده دارند و پدر و مادرهایشان از این اتفاق خوشحال بودند. این کودکان با تکه پارچه‌ها و گل‌خشک برای خودشان آکسسوار تهیه کرده بودند و علی صوفی هم از آن‌ها عکس گرفت.»

او در ادامه گفت: «اتفاق و جریان پروژه عکاسی علی صوفی سبب شد این کودکان با یکی از دوستان من که خیّر است، آشنا شدند و به لطف این خیّر تمامی بچه‌های آن منطقه تحت حمایت او قرار گرفتند و قرار شد هزینه‌های تحصیل و مراقب از آن‌ها تا بزرگسالی‌شان تأمین شود. این انسان خیّر نه تنها همه عکس‌ها را در همان ابتدا خریداری کرد، بلکه در یک برنامه طولانی مدت، چتر حمایت خودش را در این منطقه گسترش خواهد داد. نیازی به نمایش این عکس‌ها نداشتیم، چون یک هفته پیش همه آثار با قیمت بالایی فروش رفته بود که همه عوائد آن متعلق به کودکان آن منطقه است. حتی از اینکه آثار به منظور خیریه به نمایش گذاشته شوند، پرهیز کردم و مخالف این روند بودم که در گالری اتفاقی با عنوان خیریه برگزار شود چراکه برگزاری خیریه‌ها نیاز به مجوز رسمی دارند.»
 
اعتارض به برگزاری نمایشگاه پرنسس‌های کوره

واکنش انجمن صنفی نمایشگاه داران

پس از حواشی پیش آمده برای نمایشگاه عکس‌های علی صوفی با عنوان «پرنسس‌های کوره» و لغو آن، انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران نیز بیانیه‌ای صادر کرد. در متن این بیانیه آمده است:

«انجمن صنفی نگارخانه‌داران تهران با توجه به پیامد‌های خبری در خصوص نمایشگاه پرنسس‌های کوره وظیفه صنفی و اخلاقی خود می‌داند که هرگونه بی‌توجهی به شأن و منزلت انسانی شهروندان را محکوم کرده و لازم به توضیح است بار‌ها در خصوص موارد مشابه درباره گالری موردنظر، کتبی و شفاهی به متولیان امر تذکر داده است. علاوه بر این گالری کاما عضو انجمن نگارخانه‌داران تهران نیست و مسئولیت تخلفات آن بر عهده نهاد یا نهاد‌هایی است که مجوز فعالیت و فرصت ادامه کار را به این گالری داده‌اند. در آخر امیدواریم نهال هنر در ایران با چنین رفتار‌های غیرمسئولانه‌ای از گزند مصون بماند».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایمنا، تاریخ انتشار:۸ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۴۷۷۶۸۲، www.imna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
تا به كي ميخوايم حقيقت هارو دفن كنيم و فرصت اشتغال پايدار رو از كودكاني كه دارن به سختي روزگار ميگذرونن بگيريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین