پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۳۰۳۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴
هنوز هیچ مرجع و نهادی به آخرین گزارش صدای معلم با عنوان: «چند پرسش در مورد عملکرد ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش؟» ارائه نکرده است.
شعار سال: اخیرا اقداماتی با موضوع تأسیس مرکز تربیت معلم حوزه علمیه انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین «محمداسماعیل عبداللهی» در نشست هم اندیشی «مرکز تربیت طلاب معلم مبلغ حوزه علمیه قم» که چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ در ساختمان دارالولایه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد مطالبی را در این مورد بیان کرده است.


وی گفته است: «عملکرد مدیران و معلمان مدارس که مواجه با نفوس پاک فراگیران است باید با عملکرد خوب و برونداد‌های مثبت، ترویج و تشویق به سمت اندیشه‌های ناب اسلام داشته باشد.

امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب بر لزوم همکاری مستمر حوزه علمیه و آموزش و پرورش تأکید به سزایی داشته اند که هرچند حرف‌های زیادی زده شده، ولی قدم‌های کمتری برداشته نشده است و تأسیس این مرکز که در نقطه آغاز قرار دارد در همین راستا و برای لبیک به فرمان امامین انقلاب است.

وی با تأکید بر این که تفکرات لیبرال و سکولار در نظام آموزش و پرورش ما نفوذ کرده است، عنوان کرد: آموزش و پرورش ما آماج نفوذ افکار مختلف و احیانا التقاطی و انحرافی قرار گرفته است، کشور ما به نقطه‌ای رسیده که سیاسی‌ترین وزارت خانه ما آموزش پرورش است در حالی که باید آرام‌ترین وزارت خانه باشد و سند تحول بنیادین هم با وجود این که ۹ سال است ابلاغ شده و اقدام عملی انجام نشده است، بنابراین اولین اقدام گفتمان سازی بود در حالی که حتی مدیران بالادستی کشور هم باور و اعتقاد و اعتمادی به این سند ندارند.
 
موازی کاری در تربیت معلم!

حجت الاسلام والمسلمین عبداللهی با بیان این که مرکز تخصصی تربیت معلم مبلغ با وجود فشار‌های زیاد کار خود را آغاز کرده است، گفت: ما در این مرکز همکاری‌های خوبی با دانشگاه فرهنگیان داریم و فعلا ۴۵۰ طلبه در حال تحصیل در این مرکز هستند و انشاءالله بتوانیم طلابی تربیت کنیم تا در نظام آموزش و پروش کشور بتوانند وظیفه دینی و انقلابی خود به خوبی عمل کنند.

مرکز تربیت معلم می‌خواهد در گام اول جریان‌های داخل و خارج حوزه را همراه کند و رسالت و مأموریت خودش را آموزش مهارت آموزان طلبه خودمان که در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش قبول شده اند برعهده گرفته است و انشاءالله این مهارت آموزی از سال آینده با سرفصل‌های جدید دنبال خواهد شد.»

در این راستا، نشست مشترک دانشگاه فرهنگیان کشور و دفتر تبلیغات اسلامی و مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه‌های علمیه و نیز حجت الاسلام والمسلیمن پارسانیا رئیس کمیسیون حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنجم بهمن ۱۳۹۹ برگزار شد.

پرتال وزارت آموزش و پرورش در خبری به این مناسبت نوشت:

«حجت الاسلام عبداللهی نیز ضمن گزارشی از اقدامات انجام شده بر همکاری نهاد‌های حوزوی و تبلیعی حوزه با مرکز تربیت معلم مبلغ تاکید و از تعامل خوب حوزه خواهران جامعه الزهرا و حوزه خراسان و اصفهان تشکر کرد.

وی افزود این مرکز بین چند مجموعه حوزوی و در تعامل با شورای عالی اموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان تاسیس شده که پس از یک سال فعالیت مجوز رسمی آن توسط هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان صادر و مورد تایید وزرای مربوطه و دولت قرار گرفته است.

حجت الاسلام عبداللهی افزود؛ انتطار می‌رود با همکاری مجلس و همراهی دولت در ردیف بودجه برای مرکز نیز همکاری لازم صورت بگیرد تا انشالله این مجموعه که خواهد توانست برخی از دغدغه‌های سند تحول را برطرف کند مقاوم‌تر از گذشته فعالیت نماید.
 
موازی کاری در تربیت معلم!

مدیر مرکز تربیت مبلغ معلم بیان داشت؛ پذیرش طلبه معلمان اولین دوره واجرای دوره اول و آغاز فعالیت‌های ان‌ها در مدارس در ۴ ماه گذشته بسیار مثبت و با بازخورد‌های خوبی همراه بوده است. انعکاس اقدامات و فعالیت‌های فوق ماموریت‌های محوله به معلمان از سوی طلبه معلمان در سراسر کشور موجی از ترویج فرهنگ و روحیه جهادی فرهنگی و تبلیغی در مدارس کشور ایجاد کرده که موجب تحسین اولیا دانش آموزان و مدیران برخی مدارس قرار گرفته است.»

نخستین پرسش «صدای معلم» از مدیر مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه علمیه قم، رئیس دانشگاه فرهنگیان، وزیر آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن است که این گونه موازی کاری‌ها در حوزه " تربیت معلم " قرار است تا کی و کجا ادامه داشته باشند؟

فلسفه تاسیس و فعالیت دانشکده‌های روان شناسی و علوم تربیتی که به روز‌ترین، علمی‌ترین و کارآمدترین مکان‌ها برای تربیت " معلم کارآمد " هستند برای چیست؟

در حالی که دانشگاه فرهنگیان خود همواره با " کسری بودجه " مواجه بوده و حتی در دوران تعطیلی یک ساله این دانشگاه همچنان از حقوق دانشجو معلمان کسر می‌شود چگونه و با کدام استدلال، هیات امنای دانشگاه فرهنگیان مجوز تاسیس این مرکز را صادر می‌کند؟

«حسین خنیفر» رئیس دانشگاه فرهنگیان در نشست مشترک گفته است:

«ما در فرصت کوتاهی خواهیم توانست ظرفیت طلبه معلمان در آموزش و پرورش را به چند برابر افزایش دهیم و البته همچنان نیازمند همراهی و هم افزایی بیشتر نهاد‌های حوزه‌ای به ویژه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هستیم.»

پرسش «صدای معلم» از رئیس دانشگاه فرهنگیان آن است که آیا این امور در حوزه وظایف ایشان تعریف شده است؟

اگر آقای خنیفر واقعا می‌خواهد کاری کند به فکر کسری بودجه دانشگاه فرهنگیان و کیفیت آموزش در دانشگاه فرهنگیان باشد.
 
موازی کاری در تربیت معلم!

اگر آقای عبداللهی به عنوان مدیر مرکز تربیت مبلغ معلم نگران نفوذ تفکرات لیبرال و سکولار در نظام آموزش و پرورش است پیش از دلسوزی برای این مجموعه فکری برای حوزه علمیه خود بکند که به نظر می‌رسد این مساله در آن جا نمود و عینیت بیشتری دارد.

ایشان پاسخ دهد که قرار است دقیقا کدام ظرفیت مغفول " سند تحول بنیادین " توسط حوزه علمیه و بر اساس کدام مطالعات و برنامه به فعلیت در آید؟

«براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعه بازه زمانی ۹ سال گذشته از تصویب سند تاکنون، نشان می‌دهد که سند تحول در اجرا با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است.

نظارت راهبردی بر اجرای سند تقریباً صورت نگرفته، سند در بازه‌های زمانی پنج‌ساله ترمیم و بازنگری نشده، شش زیر نظام اجرایی سند در بازه زمانی یک ساله مقرر در فصل هشتم سند تصویب نشدند و در حوزه قانونگذاری نیز تقریباً هیچ قانونی درخصوص اجرای سند به تصویب نرسید.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: مهم‌ترین موانع و چالش‌های اجرای سند تحول شامل عدم پیش‌بینی ضمانت اجرایی سند تحول بنیادین، عدم تنقیح قوانین و مقررات آموزش و پرورش متناسب با سند تحول بنیادین، عدم تصویب قوانین پیش‌بینی شده در سند تحول بنیادین، کوتاهی دولت در ارائه لوایح لازم در این خصوص به مجلس، عدم ارائه طرح‌های قانونی در راستای سند تحول توسط مجلس شورای اسلامی، عدم تهیه نقشه راه برای همکاری سایر نهاد‌ها و دستگاه‌ها، تأخیر هشت‌ساله در تهیه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین، عملیاتی نبودن زیرنظام‌ها و عدم تهیه شاخص‌های عملیاتی کمی‌وکیفی قابل رصد، سنجش و ارزیابی، هستند.
 
موازی کاری در تربیت معلم!

پرسش «صدای معلم» از ایشان و مسئولان حوزه علمیه آن است که در راستای آسیب‌های مستند ذکر شده چه کاری انجام داده اند؟

منظور آقای عبداللهی از وزارتخانه آرام چیست؟

نسبت پرسش گری، مطالبه گری و تفکر انتقادی با مناسبات آموزش و پرورش فعلی چیست؟

و بسیاری پرسش‌های دیگر.

«صدای معلم» همچنان بر لزوم پاسخ گویی و برگزاری نشست رسانه‌ای نهاد‌هایی مانند ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش و سایر نهاد‌ها و افراد مسئول در این زمینه اصرار دارد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار:۹ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر:۲۰۵۱۰، www.seddayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۰
0
0
اميد داشتيم با اومدن روحاني اوضاع وزارت اموزش و پرورش بهتر از هميشه ميشه اما زهي خيال باطل
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین