پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۳۸۴۵۹
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۸
نرگس کارگری نوشت: علی رغم تجربه‌های موفق بسیاری از دانشگاه‌های تربیت معلم دنیا در آموزش مجازی، دانشگاه فرهنگیان در نوع خود برای این سبک آموزش، حتی در مقابل دانشگاه‌های داخلی، ناموفق به نظر می‌رسد و نارضایتی زیادی برای دانشجویان داشته است. از سطح پایین معماری نرم افزار و طراحی سایت به حاشیه رفته و نحوه‌ی اطلاع رسانی ضعیف به دانشجویان جدید الورود گرفته تا کیفیت و بار علمی کلاس‌های برگزار شده، سرگردانی و دلزدگی را حداقل برای ۵۵ هزار مشمول معرفی شده فعلی به این دانشگاه رقم زده است.
شعار سال: با وجود آنکه قلمرو تعلیم و تربیت نیروی انسانی از کانال این دانشگاه، همواره در کشمکش‌های مجلس، دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی به یکی از پایه‌های اصلی سنجش کارآمدی در حوزه‌ی آموزش و پرورش مدنظر قرار می‌گیرد، لیکن کمبود نیاز‌های اساسی این دانشگاه در تأمین امکانات و رفاه دانشجویان، امتیاز خیلی خوب را برای این دانشگاه به نیاز به تلاش بیشتر مبدل کرده است.

ضربان قلب پورتال این دانشگاه در طی این چند ماه اخیر با عملکرد مشقت بارش، به شماره افتاده و دورانِ ناخوشی را برای خود و دانشجویان پدیدار و حداقل سه ماه، در انتظار تحول در تنظیمات است. از نیمه‌ی اول بهمن ماه ۱۳۹۹ که حدود ۲۵۴۹۷ نفر از نیرو‌های حق التدریس، نهضتی و خرید خدمات به دانشگاه فرهنگیان به دور اول معرفی شدند، مشکلات رنگارنگی را از بدو ورود، ثبت نام و شرکت در کلاس‌ها پشت سر گذاشتند. با استیلای علمی که از این گروه برای مسئولین دانشگاه فرهنگیان مهیا گشت، قطعا بایستی خطا‌ها و شکست‌هایی که دانشجویان دور اول داشتند، برای دور دوم، توفیق را بر می‌انگیخت و با غفلت در خدمات رسانی بهینه سپری نمی‌شد.

مقتضای دنیای امروز در شایستگی درگاه‌های علمی و بالاخص دانشگاه‌هایی که با تربیت نیروی انسانی برای دستگاه‌های اولویت داری، چون آموزش و پرورش کانون توجه قرار می‌گیرند، حداقل سر پا نگه داشتن روحیه و انگیزه دانشجویان به عنوان سرمایه‌های اجتماعی، اطلاع رسانی و جلوگیری از هنجار‌های نامناسب و برخورداری حداقلی دانشجویان به نقشه‌ی راهبردی برنامه‌های دانشگاه امری ضروری ست.
 
بی برنامگی در دوره‌های مهارت آموزی معلمان!
مع الاسف مهارت آموزان و هنرآموزان معرفی شده به دانشگاه، در همه‌ی مراحل با دغدغه‌های ملال آور از سرگردانی در شناخت موقعیت و اطلاع از اوضاعی که در بحبوحه‌ی آن قرار گرفته اند، علی الحساب وظایف اصلی و روزمرگی مدرسه و همین طور در قبال خانواده را تحت الشعاع قرار داده اند.

مدیران مدارس با استناد به نظرات والدین دانش آموزان نسبت به نیمه جان شدن فعالیت‌های کلاسی آموزگاران و مربیان سخت کوش در محل کار و جایگزینی آن با جلب رضایت دانشگاه و اساتید دوره‌ها، یکنواختی سردی را در مدارس شاهد هستند.

مسلما معلمان حق التدریس، قریب به سه ماه است علاوه بر هول و ولای فراهم آوردن محتوای درسی برای کلاس‌های مجازی، به تولید محتوا برای کلاس‌های دانشگاه نیز مشغولند.

به رغم ناکامی‌های آموزش و پرورش در تعلیم و تربیت دانش آموزان و کمبود نیروی انسانی شایسته، ساماندهی حداقل ۸۸ هزار نیرو طبق مصوبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی به آموزش و پرورش سپرده شد. شوربختانه خرد جمعی، فاجعه آموزش این نیرو‌ها بدون مدیریت و برنامه ریزی مناسب را مطابق با مفاد آیین نامه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ به دانشگاه فرهنگیان سپرد که در پاسخگویی به مشکلات خود، هنوز نوپایی را علت می‌دانند و تا به رشد و بالندگی برسد، زمان بسیار زیادی در چشم انداز دیده می‌شود.

با این روند ورشکسته، تعداد زیادی نیروی مسعود و معزول، با شاخص‌های متفاوت، به میدان رقابت وارد شدند.

صرف نظر از اثناء موجود ادارات در معرفی نیرو‌ها طبق امتیازات، دانشگاه فرهنگیان با وجود در اختیارگرفتن مشمولان، به طور مشخص می‌بایست، مصدر و مرکز مقدمات دوره‌های مهارت آموزی را با حفظ حقوق دانشجویی در اختیار ایشان قرار می‌داد.

از جمله معضلات اصلی معرفی شدگان به دانشگاه، عدم برقراری ارتباط موثر با پردیس‌ها (به دلیل شرایط کرونا دانشگاه‌ها تعطیل است و کادر اداری و آموزشی دور کار و در محل دانشگاه حضور ندارند) و راه‌های ارتباطی با مراکز معرفی شده در اطلاعیه‌ی دانشگاه برای پاسخگویی به سؤالات، مشخص نبودن ساز وکار مراحل ثبت نام و عدم بارگذاری کدملی برخی از معرفی شدگان و احراز هویت در سامانه و خطا‌های مکرر در این بخش، اصرار بر رسیدن به جواب را واجب می‌کند.

علی رغم تاکید دانشگاه بر درج صحیح شماره همراه و آدرس ایمیل در فرم‌های ثبت نام، اطلاع رسانی در باب تکمیل و یا نقص مدارک و صحت پرداخت وجه شهریه، حداقل تا دو روز پس از ثبت نام برای دانشجویان هویدا نبوده و یأس از عدم امکان ورود مجدد، ویرایش اطلاعات و اطمینان از قطعی شدن ثبت نام بر استرسشان افزوده است. شایان ذکر است با مشکلات زیاد سایت، تمدید شدن مهلت ثبت نام روشن نبوده و تذکر بر انجام آن قبل از پایان زمان تعیین شده، مستأصل شدن و سلب آرامش را در دانشجویان قوت بخشید.

کارشناس مسئول ارتباط با پردیس دانشگاه‌ها مستقر در ادارات آموزش و پرورش نیز طول مهلت ثبت نام در مرخصی یا دورکار بوده و دسترسی به ایشان مقدور نمی‌باشد.
 
بی برنامگی در دوره‌های مهارت آموزی معلمان!
معرفی شدگان دور دوم، اغلب از تجربیات موفق و ناموفق معرفی شدگان دوره اول در شبکه‌های مجازی استفاده کرده و مسئولین دانشگاه تعهد و مسئولیت نسبت به پاسخگویی به آنان را منوط به نماینده کردن یک دانشجو از میان خود آنان بدون نظارت بر در جریان قرار گرفتن تمامی دانشجویان تحت پوشش، معطوف داشته است.

مقتضای شرایط منع رفت و آمد به دلیل بیماری کرونا به لحاظ اخلاقی حکم می‌کند، معاونت آموزشی و روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌های آن، خدمات مجازی نسبت به پاسخگویی به دانشجویان را از وظایف و مصلحت اندیشی خود بداند و با عدم واگذاری آن به واسطه‌ها، اسباب سردرگم شدن دانشجویان مهیا نشود.

عیب مهم دیگر در تعهدات دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی علاوه بر عدم اطلاع رسانی به موقع و صحیح به دانشجویان، تغییر مداوم دانشکده‌های محل تحصیل، تأخیر چند هفته‌ای تا تشکیل کلاس‌ها و واگذاری آموزش به دانشجویان است. مضمون برنامه‌های هفتگی که در دور اول ارائه شد و در متن آن از شنبه تا جمعه را به طور کامل به حضور در کلاس‌های درس منوط می‌کرد، بعد از چند هفته بلاتکلیفی، تبدیل به جلسات رفع اشکال شد و دانشجویان موظف شدند فیلم‌های ارسالی را ببینند و اگر اشکالی دارند بپرسند. عملا کلاسی برگزار نشد. حضور در کلاس‌ها از شنبه تا چهارشنبه اختیاری و تنها حاضری زدن کافی ست. کلاس‌های روز‌های پنج شنبه و جمعه برای کار‌های عملی برگزار می‌شود که در این قسمت هم مهارت آموزان باید نمونه‌های طرح درس، تدریس، اقدام پژوهی، درس پژوهی و ... را با دانسته‌های خود، آماده و به اساتید مربوطه ارائه کنند.

عدم محاسبه دقیق زمان آزمون پودمان اول و حذف و اضافه محتوای دروس در منابع اعلام شده، منجر به تحریر جزوات متفاوت از سوی افراد مختلف با عنوان واسط دانشگاه و دانشجویان و وحشت باز ماندن از نکات مهم درسی و سرازیر شدن هزینه‌های گزاف برای چاپ کاغذی منابع بر دوش دانشجویان شد.

سودجویی افراد مطلع از برنامه‌های دانشگاه به جای معاونت آموزش در خاموشی دانشگاه، باعث تحمیل خسارات زیادی به مشمولین و اشتغال زایی و کسب درآمد برای دلالان گردید.

الزام در ارائه گواهی روان خوانی قرآن و مهارت‌های هفت گانه ICDL تا پایان دوره‌ی مهارت آموزی، پای تبلیغات مؤسسات و آموزشگاه‌های مجاز و غیر مجاز را نیز به میدان کشانده و برای اخذ گواهینامه در مدت کوتاه بدون شرکت در کلاس‌ها، با مبالغ بالا اقدام به صدور گواهینامه کرده اند.

جدای از تقصیر‌های دانشجویان در قبال این انتخاب، اعتماد بی جا به هر رسانه‌ی اجتماعی، سکوت و عدم مطالبه گری در باب اصلاح شرایط حاکم، بُعد روانی مسئله و خطا رفتن دنشجویان به جهت اهمال دانشگاه و بی برنامگی مشهود در این وادی، مسلما وقتی قرار باشد ظرف مدت دو ماه، برای آمادگی در آزمون پودمان اول، با این حجم از مطالب، جزوات و فیلم ها، انتظار کمیت را داشته باشیم، افزون بر تهدید سلامت جسمی، کیفیت آموزش در کلاس‌های درس به مخاطره می‌افتد. اولویت برنامه‌های مهارت آموزان در حال حاضر قبولی در آزمون، جذب و استخدام است نه موضوع دیگری!

ترس دانشجویان از ابتلا به کووید ۱۹ و بازماندن از شرکت در آزمون نیز مطرح است و متأسفانه احتمال آنکه روز آزمون به دلیل اخلال در بازشدن سایت نتواند از تلاش و زحمت خود نتیجه بگیرند، می‌طلبد توصیه‌ی دانشگاه برای این مسئله نیز شنیده شود. آیا تکرار آزمون مقدور است؟ عاقبت و آینده‌ی شغلی دانشجویان در این شرایط چه می‌شود؟

علت تبعیض میان مهارت آموزان و هنرآموزان در لحاظ دروس فرهنگی (تاب آوری اجتماعی، گام دوم انقلاب و هنر‌های تجسمی و ...) در آزمون پودمان اول و تفکیک این دروس در قالب آزمونی جداگانه برای هنرآموزان به چه علت بوده و پریشان نگه داشتن دانشجویان تا کی ادامه داد؟ مسئولان ذی نفع و ذی صلاح برای آسوده خاطر شدن اساتید و دانشجویان، در متمرکز یا غیر متمرکز بودن آزمون به صورت استانی و سراسری چه موقع تصمیم گیری نهایی را خواهند داشت؟

سزاوار است مسئولین دانشگاه و متولیان حمایت کننده از قانون سراسر ایراد مجلس شورای اسلامی، بارقه‌ی نگاه خویش را بر پرهیز از هرج و مرج و تنویر افکار عمومی قرار داده و به جای اعمال قرارداد‌های مرسوم شده در دستگاه‌ها برای رفاه حال صدارت و مشغول کردن افراد در دایره‌ی مشکلات خویش، خدمت به آنان را از عهده خارج نکنند.

امید است، مسئولین دانشگاه فرهنگیان با توجه به فصاحت کلام در بیان مشقت تحمیل شده به اکثر نیرو‌های حق التدریس، نهضتی و خرید خدمات، ضمن قبولی وجود نقایص موجود در قانون و حقوق دانشجویی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان، فرصت را مغتنم شمرده و نسبت به مشکلات مطرح شده، به دور از پراکنده گویی، وقت مصاحبه‌ای را منظور نموده و سؤالات متداول را با راهکار‌های عینی پاسخ دهند.

محکم و صحیح کار کردن و متعهد بودن نسبت به آنچه می‌پذیریم، عزت نفس، صحت عقل و استطاعت اخلاق را در متصدیان هر شغل، چون انصاف جلوه گر می‌کند؛ لذا حفظ آرامش و آسایش افراد را وابسته به استعمار در اجرای اوامر جبری نکنیم.

دانشجویان طبق ماده‌ی ۴۶ اساسنامه حقوق دانشجویی، «حق انتقاد و مطالبه گری»؛ می‌توانند از عملکرد مسئولان دانشگاه و سیاست‌ها و رویه‌های کشور انتقاد کنند و نقد خود را از مسیر‌های قانونی از جمله نشریات دانشجویی، شورای صنفی و رفاهی و تشکل‌های اسلامی بیان کنند.
بی برنامگی در دوره‌های مهارت آموزی معلمان!
بی برنامگی در دوره‌های مهارت آموزی معلمان!
 
بی برنامگی در دوره‌های مهارت آموزی معلمان!
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار:۲۹ فروردین ۱۴۰۰، کد خبر:۲۰۸۰۸، www.sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین