وی با اشاره به افت کیفیت آموزش در آموزشوپرورش میگوید: آموزشوپرورش نظام متعالی و اثرگذاری است و باید توجه بیشتری مدنظر قرار گیرد.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه رتبه ۱۶ برای آموزش کشور ما راضیکننده نیست، میافزاید: این کیفیت پایین به دلیل عدم برنامهریزی درست در دولتهای مختلف ایجادشده است.
وی تأکید میکند: در طول سالهای گذشته از دولت سازندگی تا اصلاحات و دولت و نهم و دهم نسبت به ساماندهی نیروها بیاعتنایی شده است و این مسئله یکی از دلایل کاهش کیفیت آموزش در کشور است.
فلاحی ادامه میدهد: بیتوجهی به آموزشوپرورش و عدم مدیریت منابع انسانی از مهمترین دلایل تنزل کیفیت آموزش در کشور است.
این نماینده گروه تحقیقات مجلس تأکید میکند: رتبه آموزش و پروش باید در جایگاه بالاتری قرار گیرد و ضروری است و جایگاه فعلی برای نظام آموزشوپرورش کشور ما مناسب نیست.
لزوم توجه به کیفیت پایین آموزش در محتواها و متون آموزشی
فلاحی بیان میکند: بخشی از موضوع کیفیت پایین آموزش به محتواها و متون آموزشی است که در سند تحول نیز آمده است.
نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص ساماندهی جذب نیرو در آموزشوپرورش میگوید: در حال حاضر ساماندهی نیروها و سند تحول دنبال میشود و طرحهای خوبی در این زمینه نظیر افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان ارائهشده است.
همچنین حسین حقوردی عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار میکند: مسائلی که در خصوص پایین بودن کیفیت در آموزشوپرورش مطرح میشود، یقینی نیست ولی برخی منتقدان روش جذب معلم در سالهای اخیر، این تنزل کیفیت را پذیرفتهاند و آن را ناشی از روش جذب معلم در سالهای اخیر میدانند.
وی میگوید: برخی منتقدان اعتقاددارند جذبهای سالهای اخیر کارشناسانه و منطقی نبوده و در خصوص علت تنزل کیفیت آموزش به این روند جذب استناد میکنند.
این عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی میافزاید: برای بررسی وضعیت کیفیت آموزش در ایران در سالهای اخیر ابتدا باید کمیتهای تخصصی تشکیل شود و این موضوع را با آمار و ارقام بررسی و با سالهای گذشته مقایسه کند.
حقوردی تأکید میکند: ابتدا باید صحت تنزل آموزش در مقایسه با سالهای قبل توسط کمیتهای تخصصی تأیید و سپس علتیابی و ریشهیابی شود و در نهایت متناسب با نتایجی که به دست میآید راهحلهایی برای این موضوع در نظر گرفته شود.
این نماینده مردم شهریار در مجلس شورای اسلامی میگوید: کمیته حقیقتیاب باید بر اساس آمار و ارقام در این زمینهها تصمیمگیری کند و مجلس ورود به این موضوع را ضروری میبیند.
با وجود تایید وضعیت نابسامان جذب معلم در کشور نمیتوان تمام مشکلات آموزشی کشور را با این مسئله مرتبط دانست و قطعاً بخشی از آن به نحوه برنامهریزی برای آموزش و یا محتواهای درسی ضعیف برمیگردد.
از این موضوع نیز نباید غافل بود که شیوع کرونا در کشور و تعطیل شدن آموزشهای حضوری در مدارس نیز تاثیر بسزایی بر کاهش کیفیت آموزش در مدارس داشته است.
بهطورکلی توجه به این مسئله مهم ضروری است که برای ارزیابی کیفیت سیستم آموزشی باید همه عوامل در نظر گرفته شوند و اگر جامعه بخواهد همگام با پیشرفت علمی جهان حرکت کند باید به نقش همه عوامل ازجمله معلم، متون آموزشی، بودجه و برنامهریزی درسی و بحرانهای مقطعی کلان ... هم گام باهم بها دهد و هرگز از تأثیر عوامل چندگانه غافل نشود.
زیرا که نادیده گرفتن عوامل فوق در حقیقت سرمایهگذاری بدون هدف و برنامه در آموزش است که به خسارات جبرانناپذیر در سرمایههای انسان منجر میشود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۶۹۱۹۷، ana.press.