پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 17
کد خبر: ۳۳۷۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۴
نشست خبری تشریح اولویت‌های بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ در «خبرگزاری دانشجو» برگزار شد.

شعار سال: نشست خبری تبیین اولویت‌های بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ با حضور قائم پناه، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، شمسینی، دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، حسامی عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و نقیان معاون گفتمان سازی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان در خبرگزاری دانشجو برگزار شد.
 
آموزش و پرورش در صدر اولویت‌های دولت سیزدهم باشد

در این نشست قائم پناه، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه از ماه‌ها قبل نشست‌هایی به منظور بررسی نحوه ورود بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ برگزار شده، گفت: تعلیم و تربیت یکی از مسائل مهمی است که همواره بعد از انقلاب مورد غفلت و فراموشی دولتمردان واقع شده و این در حالی است که این مسئله پایه و اساس نظام ما به شمار می‌رود.
 
وی افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون رویکرد دولت‌های مختلف به آموزش و پرورش رویکرد سیاسی و یا اقتصادی بوده و هیچ کدام به صورت جدی رویکرد تربیتی به این نهاد نداشته اند و همین مسئله موجب شده تا آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه دست چندمی و هزینه‌ای تلقی شود و به تبع آن از انجام کار‌های عمیق و بنیادی در این نهاد غفلت کنیم.
 
قائم پناه با تاکید بر اینکه باید آموزش و پرورش در صدر اولویت‌های دولت سیزدهم باشد، اظهار داشت: آنچه که باید در فضای انتخابات مورد توجه قرار بگیرد این است که تبدیل شدن آموزش و پرورش به اولویت دولت به یک گفتمان در جامعه تبدیل شود؛ بنابراین ضرورت دارد تا جامعه نخبگانی، خانواده‌ها و سیاستگذاران اعم از مجلس و دولت آینده نسبت به این مسئله آگاهی پیدا کنند.


وی با بیان اینکه رویکرد بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ گفتمان سازی در راستای تبدیل شدن مسئله آموزش و پرورش به اولویت دولت سیزدهم خواهد بود و این گفتمان سازی نیز بعد از برگزاری انتخابات استمرار خواهد یافت، تصریح کرد: بنابر آموزه‌های دین مبین اسلام و بیانات امامین انقلاب آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت باید در صدر اولویت‌های نظام اسلامی باشد؛ اما امروز مسئله‌ای به این مهمی در صدر اولویت‌ها نیست و به حاشیه رانده شده است.
 
قائم پناه تصریح کرد: شاید آموزش و پرورش برای ما دغدغه باشد، اما اولویت نیست با این وجود اگر می‌خواهیم منشاء تحول شویم باید در اولویت‌های خود تجدیدنظر کنیم. معتقدم اگر می‌خواهیم تمام چالش‌های پیش روی جامعه را به صورت ریشه‌ای حل کنیم ما نمی‌توانیم حل این مشکلات را از مسیری غیر از مسیر آموزش و پرورش طی کنیم.
 
وی افزود: خیلی از کاندیدا‌ها با شعار‌های اقتصادی، معیشتی و یا سیاست خارجی وارد عرصه انتخابات شده اند؛ با این وجود سوالی که این عزیزان باید پاسخ دهند این است که آیا بدون ورود به مسئله آموزش و پرورش می‌توانند مسائل اقتصادی را حل کنند. معتقدم ما شاید بتوانیم بدون توجه به آموزش و پرورش مسائل اقتصادی را طی سه چهار سال در شرایط مناسبی نگه داریم، اما نمی‌توانیم مشکلات این حوزه را حل کنیم، چون ما از رویکرد تربیتی که همواره مورد تاکید امام خمینی (ره) و انقلاب بوده غفلت کرده ایم.
 
معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به کاندیدا‌های احتمالی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که اگر می‌خواهند مسیر درستی را برای اداره کشور پیدا کنند مسیر آن‌ها باید مسیر تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش باشد تا بتوانند چالش‌های جامعه را حل کنند.
 
وی با بیان اینکه یکی از مسائلی که نباید در ایام انتخابات از آن غافل شویم بررسی نگاه دولت‌ها به ویژه دولت تدبیر و امید به مسئله آموزش و پرورش و چالش‌هایی است که در این حوزه به وجود آورده اند، تصریح کرد: هم اکنون در بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بحث در مورد اولویت‌ها و ضرورت‌های آموزش و پرورش در جریان است و امیدواریم در این زمینه به ایده‌هایی دست پیدا کنیم تا بتوانیم با دست پر به گفتگو با دولت بعد بپردازیم. مثلا دراین رابطه در حوزه تامین نیروی انسانی به یک جمع بندی رسیده ایم که نتیجه آن هم می‌تواند هویت دانشگاه فرهنگیان را حفظ کند و هم بحران‌هایی را که در این حوزه با آن‌ها مواجه ایم برطرف سازد.
 
معلمان فریب بهره برداری انتخاباتی از نظام رتبه بندی را نخورند

قائم پناه با اشاره به اینکه هم اکنون مسائل ضروری و اولویت دار آموزش و پرورش در نشست‌های بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در دست بررسی است، افزود: معلمان به عنوان قشری که مهمترین تاثیر را در فضای انتخابات دارند باید مراقب باشند تا با مسائلی همچون نظام رتبه بندی معلمان فریب نخورند، چون تصویب این طرح را به زمان انتخابات موکول کرده اند و این در حالی است که رتبه بندی از لحاظ قانون دارای قابلیت اجرا نبوده و طرح مد نظر تحول بنبادین نیست؛ اما هم مجلس و هم وزارت آموزش و پرورش می‌گویند این طرح خرداد ماه به تصویب می‌رسد.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که موجب می‌شود رتبه بندی معلمان قابلیت اجرا نداشته باشد این است که معلمان ذیل قانون مدیریت خدمات کشوری هستند، تصریح کرد: آموزش و پرورش با مسائل جدی روبرو است که قطعا یکی از این مسائل حقوق و مزایا خواهد بود، اما اینکه برخی‌ها بخواهند با شعار رتبه بندی معیشت معلمان را بهبود ببخشند قطعا شان معلمان اجل از این مسائل است.
 
بررسی صحت و سقم برنامه‌های انتخاباتی کاندیدا‌ها در حوزه آموزش و پرورش

همچنین در این نشست شمسینی دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: همواره از فرهنگ به عنوان یک مقوله مهم و زیربنایی سخن به میان می‌آید و همواره گفته می‌شود که آموزش و پرورش زیربنای اصلاحات بنیادین و پیشرفت است، اما این مفاهمه از عرصه نظر به عرصه عمل ورود نیافته است.
 
وی تصریح کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب آموزش و پرورش بیت الغزل مسائل نظام ماست و باید به آن اهمیت داده شود؛ پس این مقوله باید در صدر مسائل و دغدغه‌های کارگزاران، تصمیم گیران و آحاد جامعه قرار بگیرد؛ اما متاسفانه در عرصه عمل شاهد این موضوع نیستیم به گونه‌ای که می‌توان گفت آموزش و پرورش در حرف مهم است، اما در عمل خیر.
 
شمسینی با بیان اینکه در ایام انتخابات ریاست جمهوری شاهد این هستیم که برخی از کاندیدا‌ها این ادعا را دارند که می‌توانند منشاء تحول اقتصادی و فرهنگی در کشور باشند، افزود: یکی از شاخص‌های ما برای سنجش کاندیدا‌های ریاست جمهوری این است که چه برنامه‌هایی را برای آموزش و پرورش دارند و چقدر مسائل آموزش و پرورش در صدر اولویت‌های آنهاست.
 
وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته به دلیل پیشی گرفتن فضا‌های مسموم در انتخابات که بعضا با برجسته کردن مسائل اقتصادی، معیشتی و جوسازی‌های فرهنگی همراه بوده مسئله آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گرفته است، اما بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در انتخابات پیش رو به بررسی صحت و سقم ادعا‌ها و برنامه‌های کاندیدا‌ها در خصوص آموزش و پرورش خواهیم پرداخت.
 
شمسینی بیان کرد: ایجاد یک فهم عمومی نسبت به اهمیت آموزش و پرورش و تبدیل کردن این اهمیت به یک مطالبه عمومی نیازمند ایجاد یک گفتمان عمومی در اذهان تمام کسانی است که مواجهه آن‌ها با آموزش و پرورش مواجهه مستقیم است، اما این نهاد در اذهان آن‌ها جایگاهی ندارد.
 
دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: از بدو پیروزی انقلاب تاکنون دستاورد‌هایی را در عرصه آموزش و پرورش داشته ایم، اما این دستاورد‌ها به دلیل سیاه نمایی بیش از حد نسبت به فضای آموزش و پرورش مورد غفلت قرار گرفته اند با این وجود شاید بتوان با معرفی دستاورد‌های انقلاب در عرصه تعلیم و و تربیت حس امید را مردم تزریق و تقویت کرد و قطعا تحقق این هدف نیازمند برنامه ریزی و تلاش‌هایی است که بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان به طور جدی آن را پیگیری خواهد کرد.

شمسینی با تاکید بر اینکه برای ایجاد تحول در آموزش و پرورش باید مسئله آموزش و پرورش به اولویت اول مسئولان تبدیل شود و این جزو اهدافی است که ما در بسیج دانشجویی با ایجاد یک فضای گفتمانی در راستای تحقق آن تلاش خواهیم کرد، افزود: شناسایی مسائل مهم و حیاتی آموزش و پرورش و ارائه راهکار‌های مطلوب برای حل این مسائل از دیگر اهدافی است که در بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پیگیری خواهد شد.
 
وی اظهار داشت: ما معتقدیم اگر شخصی مدعی تغییر و تحول در آموزش و پرورش است باید به مسائل اصلی و اولویت دار این حوزه از جمله نیروی انسانی توجه ویژه‌ای داشته باشد. ما آموزش و پرورش را یک دستگاه سه بعدی می‌دانیم که از ساختار، محتوا و نیروی انسانی تشکیل شده و نیروی انسانی هم رکن اصلی آن را تشکیل می‌دهد. ما معتقدیم اگر نیروی انسانی در آموزش و پرورش متاثر از روحیه تحول خواهی، تحول فهمی و تحول آفرینی باشد در نهایت می‌توانیم به سمت نقطه مطلوب حرکت کنیم.
 
عدم توجه به کمبود نیروی انسانی ضربات جدی به نظام آموزشی وارد می‌کند
شمسینی با بیان اینکه امروز نیروی انسانی در آموزش و پرورش از وضع مطلوبی برخوردار نیست به گونه‌ای که در امر کیفیت بخشی و کمیت بخشی به نیروی انسانی دچار کمبود‌هایی هستیم، تصریح کرد: عدم توجه به کمبود‌های کمی و کیفی آموزش و پرورش در حوزه نیروی انسانی در دولت سیزدهم هم ضربات جدی به نظام آموزشی کشور وارد می‌کند و هم مسیر ما در تحقق تحول بنیادین آموزش و پرورش را دورتر می‌کند.
 
وی افزود: تا سال ۱۴۰۴ حدود ۵۸۰ هزار کمبود معلم در کشور خواهیم داشت و با برخی پارامتر‌های کیفیت افزایی این نیاز ما به حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هم می‌رسد با این وجود سوال این است که آیا ما هم اکنون ظرفیت پرورش این تعداد معلم را تا سال ۱۴۰۴ در اختیار داریم؟ احتمالا تا سال ۱۴۰۴ حدود دو سوم از نیرو‌های آموزش و پرورش دچار تغییر می‌شوند پس ما باید از این فرصت طلایی استفاده کرده و همزمان با این تغییر نسلی بتوانیم تغییر در تفکرات را هم در بدنه آموزش و پرورش به وجود بیاوریم و قطعا تحقق این مهم نیازمند توجه بیش از پیش به امر تربیت معلم در حوزه نظر و توجه به دانشگاه فرهنگیان در حوزه عمل با هدف جبران کمبود معلم است.
 
شمسینی تصریح کرد: اگر دانشگاه فرهنگیان از لحاظ کمی و کیفی توسعه یابد ما هم می‌توانیم بر مشکل کمبود معلم در آموزش و پرورش فائق بیایم و هم اینکه تربیت معلم را به عنوان عنصر و محور اصلی تحول بنیادین در آموزش به یک نقطه مطلوب برسانیم. به هر روی مسئله اصلی آموزش و پرورش حداقل در سه چهار سال پیش رو بحث کمبود نیروی انسانی است که نسبت به رفع این کمبود باید برنامه و اهتمام جدی داشته باشیم.
 
حسامی، عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست با اشاره به اینکه ایجاد یک مفاهمه مشترک برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش و همچین ایجاد یک زیرساخت اساسی برای دولت جوان انقلابی از اهمیت فراوانی برخوردار است، افزود: تمدن نوین اسلامی دارای ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است با این وجود اگر فقط به بعد اقتصادی و سیاسی تمدن سازی توجه کنیم و از بعد فرهنگی و اجتماعی آن غافل شویم این تمدن سازی آورده‌ای برای ما نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش بخشی از فرآیند تحقق تمدن نوین اسلامی است و ما برای اینکه آموزش و پرورش به مسئله و اولویت اول نظام تبدیل شود نیازمند یک فرهنگ و مفاهمه مشترک هستیم، تصریح کرد: در سه گانه قدرت، فرهنگ و اقتصاد این فرهنگ است که همواره مظلوم واقع می‌شود و این در حالی است پرداختن به مقوله فرهنگ صرفا در حد شعار باقی مانده و این شعار‌ها در مقام عمل بروز و ظهوری ندارد.
 
حسامی افزود: اگر می‌خواهیم دولت جوان انقلابی محقق شود و یا به گام سوم تمدن اسلامی یعنی دولت اسلامی برسیم نیازمند بروز و ظهور‌های جدی در حیطه فرهنگ هستیم.
 
وی بیان کرد: از سیاستگذاران در آموزش و پرورش این انتظار وجود دارد که نسبت به طرح‌هایی که در حیطه پیشران‌های تحول در آموزش و پرورش به ثمر می‌نشینند از جمله در حوزه تربیت معلم توجه ویژه‌ای داشته باشند و در قبال این طرح‌ها گام‌های بی توجهی را پیش نبرند.
 
نگاه مسئولان به آموزش و پرورش سیاسی و اقتصادی است

علینقیان، معاون گفتمان سازی پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان نیز در این نشست با بیان اینکه ایام انتخابات بهترین زمان برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات است و باید از این زمان به درستی برای بیان دغدغه‌های خود در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش استفاده کنیم، گفت: متاسفانه نگاه مسئولان به آموزش و پرورش سیاسی و اقتصادی است و به این حوزه در جهت تعلیم و تربیت و پرورش روح انسان‌هایی که آینده ساز کشور هستند نگاه نمی‌شود.

وی اظهار داشت: آینده کشور با توجه به آموزش و پرورش ساخته می‌شود پس چه بهتر که روی این حوزه بیشتر سرمایه گذاری کنیم؛ اما متاسفانه این امر مورد غفلت قرار گرفته و این مسئله‌ای است که ما باید در ایام انتخابات آن را به مسئولان تلنگر بزنیم و در مرحله بعد این موضوع را در بین دانشجو معلمان به یک گفتمان تبدیل کنیم.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  دانشجو، تاریخ انتشار:25   فروردین 1400، کدخبر: 926531، www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین