پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۲۷۳۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
اگر ساختار آموزشی از مدل‌های پویای جهانی پیروی کند، یقین داشته باشید که این پویایی در همه بخش‌ها و عناصر و عوامل نظام آموزشی پخش خواهد شد و اثر معجزه آسای خود را نمایش خواهد داد.
شعار سال: هنوز مبحث رتبه بندی معلمان، در لابه لای اخبار روزانه در حال موج سواری است. سیری که ظاهرا از نتیجه بخشی مورد انتظار معلمان، به دور مانده است و خود مسئولان ناتوان از تشخیص معیارهایی معقول برای تشخیص سره از ناسره جهت اجرای نهایی آن هستند. تا زمانیکه طرح رتبه بندی به تصویب مجلس نرسیده است، اعتماد و اعتباری برای اجرای سالانه آن وجود نخواهد داشت.
 
اما تاکنون آموزش و پرورش با برداشت و تصمیمات درون سازمانی، ظاهرا ترجیح داده است تا راه گریزی در آینده برای عدم اجرای آن باقی بگذارد. این طرح برای خود مخالفانی دارد، چون معیار‌های اجرایی آن به نحوی مطرح می‌شود که گویا، بیشتر مبلغ اضافه شده مد نظر معلمان هست، در حالی که این طرح مدعی است که با اجرای آن به کیفیت بخشی فعالیت معلمان در حد استاد و استاد یاری دانشگاه، نائل خواهند آمد.

معاون اول رئیس جمهور: " تا پایان بهمن ماه لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی در خصوص رتبه بندی معلمان ارسال خواهد شد و اعتبار بودجه‌ای آن نیز در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور دیده شده است ".

وعده‌های وزارتخانه و گاه دولت و مجلس در این راستا، ماه به ماه و توسط هر مسئولی! مطرح می‌شود و حساب کار از دست رفته است. یکی اعتبار لازم برای اجرای رتبه بندی را در سال ۱۴۰۰، ۸ هزار میلیارد تومان و دیگری بودجه لازم را ۱۵ هزار میلیارد تومان تخمین می‌زند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور: در رابطه با رتبه‌بندی فرهنگیان، حتی قبل از ارائه لایحه دولت به مجلس، مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شد.

قاسم احمدی لاشکی معاون پارلمانی آموزش و پرورش: " رتبه بندی معلمان در کمیته‌های سه گانه دولت تصویب شده و در صورت تأیید نهایی در جلسه هیأت وزیران به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود. برای رتبه بندی معلمان ۱۵ هزار میلیارد تومان را پیشنهاد کرده ایم تا این طرح در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود ".

با این همه حساب و کتاب و مدت زمانی که بیهوده هدر رفته هست و معلمان و فرهنگیان در قبال اجرای طرح رتبه بندی بلاتکلیف هستند، در بودجه پیش بینی شده برای اجرای طرح رتبه بندی، توافقی وجود ندارد.

درجه بندی تدریس معلمان در فضای مجازی

امروز طرح دیگری در شرایط کرونایی و با تدریس معلمان در فضای مجازی مطرح شده است که قرار است به " درجه بندی تدریس معلمان " بپردازد. طبق معمول و روال همیشگی، وزیر آموزش و پرورش در این خصوص معیار‌ها و ابزار لازم را شفاف سازی ننموده اند.

محسن حاجی میرزایی در این خصوص بیان داشت: " اخیرا در ورژن جدید شبکه شاد، دسترسی به شاد از طریق نسخه وب فراهم شد. ظرفیت دیگری که فعال شده این است که به معلمان فضایی می‌دهد که بتوانند تدریس شان را در هر پایه‌ای خواستند انجام دهند و به اشتراک بگذارند. این تدریس‌ها درجه بندی می‌شود. "

ظاهرا وزیر آموزش و پرورش فراموش می‌کنند که با چه کسانی در ارتباط هستند تا توضیحی درخور بدهند و یا تصور می‌کنند که معلمان به دلیل فرزانگی، علم غیب می‌دانند و فقط یک اشارت کافی است. چنین برخوردهاست که موجب ایجاد سوءتفاهم مابین نیرو‌های صفی و ستادی می‌شود و طی یک سال و گاه چندین سال، هر دو انگشت اشارت خود را به عنوان خاطی و یا مقصر، به سوی هم نشانه می‌روند و خشم، نومیدی و بی اعتمادی از سوی نیرو‌های صفی به اشکال گوناگون نمود عینی می‌یابد، از جمله تجمعات، اعتراضات مکرّر، تحصن و متأسفانه گاه به زندانی شدن عده‌ای از معلمان برای مطالبه حقوق ایجاد شده، منجر می‌شود.
 


بسیاری از شبکه شاد استفاده نمی‌کنند، چون جذابیت شبکه‌های دیگر بیشتر از آن است. یا سرعت بسیار کم و غیراستاندارد اینترنت، عمده‌ترین مشکل معلمان و دانش آموزان در فضای مجازی است. به جای درجه بندی تدریس معلمان، به حل این مشکلات بیندیشید تا کیفیت آموزشی در فضای مجازی خود به خود و در سایه تلاش و زحمات معلمان و همراهی دانش آموزان، فراهم شود.

بهتر است به جای این همه طرح، جهت کیفیت بخشی امر آموزش با ارجحیت دادن به وجه کنترل و تعقیب و بازرسی از سوی وزارتخانه، در زیربنای نظام آموزشی یعنی دو دوره مهدکودک که به تازگی سرپرستی آن از بهزیستی به آموزش و پرورش سپرده شده است و پیش دبستانی، تغییرات لازم را ایجاد نمایید.

اگر ساختار آموزشی از مدل‌های پویای جهانی پیروی کند، یقین داشته باشید که این پویایی در همه بخش‌ها و عناصر و عوامل نظام آموزشی پخش خواهد شد و اثر معجزه آسای خود را نمایش خواهد داد. فقط کافی است چیدمان مهره‌های آموزشی، علمی و به روز باشد، و گرنه بدون ایجاد هر نوع تغییر و تحولی در نظام آموزشی، با آمدن بازرس‌ها و یا درجه بندی تدریس معلمان و یا حتی رتبه بندی معلمان، آموزش و پرورش کشور مان با روش سنتی و ایستا، خداحافظی نخواهد کرد.
 
معلمان قرار نیست با تهدید یا تحدید، بهترین باشند، فاکتور‌ها و شاخص‌های آموزشی خود می‌باید با کیفیت باشند و گر نه همان کمی گرایی، لایق وزارتخانه خواهد بود. اگر وزارت آموزش و پرورش چنین توانی ندارد امید است مجلس شورای اسلامی برای ایجاد چنین تحولی وارد عمل شود تا از هدر رفت زمان و سرمایه و نیروی انسانی، جلوگیری نماید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار ۲۳ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۲۰۳۹۲، www.sedayemoallem.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
این ربه بندی که داریم ازش حرف به میون میاریم مدت هاست مطالبه مردمی شده و کسی هم خبر خوشی در این باره به ملت نداده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین