پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۱۷۶۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
رییس سازمان نوسازی، تجهیز و بازسازی مدارس گفت: فاز اول طرح تحولی مکان‌یابی مدارس در قالب احصای شاخصه‌های مربوطه انجام و به صورت نشریه‌ای با عنوان «رابطه مکان‌یابی و بازتخریب فضا‌های آموزشی» تدوین شد.
شعار سال: هر یک از معاونت‌های وزارت آموزش و پرورش در راستای اجرای اهداف سند تحول بنیادین بسته‌های تحولی را تدوین کردند که در این میان ۲۵ برنامه تحولی طراحی شد.  در این میان بسته تحولی مکان یابی مدارس یکی از ۲ بسته تحولی مربوط به سازمان نوسازی مدارس کشور است.

طرح‌های تحولی «آجر به آجر» و «استقرار سامانه مکان‌یابی مدارس»، بسته‌های تحولی سازمان نوسازی مدارس کشور است که به گفته رییس سازمان نوسازی مدارس با توجه به اهمیت اجرای اسناد بالادستی و به ویژه زیرنظام فضا و تجهیزات این طرح به منظور اجرای هرچه بهتر اسناد طراحی شده است.

در واقع این طرح به منظور برنامه‌ریزی برای مکان‌یابی و تخصیص بهینه فضا‌های آموزشی، نقش کلیدی و تاثیرگذار در فرایند تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان تنظیم شده و علاوه بر مهیا کردن امکان حصول به عدالت اجتماعی، می‌تواند بر کیفیت آموزشی نیز بیفزاید.

استقرار سامانه مکان یابی مدارس کمک می‌کند تا تعبیه مناسب در جانمایی مجدد مدارس جدید در مکان‌ها صورت گیرد، به طور مثال پژوه‌های آموزشی بسیاری در مناطقی از کشور وجود دارد که ظرفیت دانش آموزی آن خالی است و این امکان وجود دارد که کاربری‌های دیگر غیرآموزشی برای آن در نظر گرفت. همچنین مدارس بسیاری در جریان سیل‌های اخیر آسیب دیدند و به جانمایی مجدد برحسب اطلاعات منطقه‌ای نیاز دارند.

این طرح تحولی در زیر نظام فضا و تجهیزات به موضوعات مکان یابی توجه کرده است و شاخصه‌های مهم مکان یابی را در سامانه در نظر می‌گیرد.

مهراله رخشانی مهر روز جمعه درباره طرح مکان یابی مدارس گفت: برای طرح مکان یابی مدارس یک پیشنهاد به هیات دولت فرستاده شده است که به زودی در کمیسیون زیربنایی مطرح می‌شود و قرار است پس از تصویب این پیشنهاد، مصوبه هیات دولت هم گرفته شود تا بر این اساس همه دستگاه‌ها ملزم به همکاری با سازمان نوسازی برای وارد کردن اطلاعات باشند.

وی با بیان اینکه شاخصه‌های مکان یابی مدارس احصا شده است، افزود: همچنین تهیه نرم افزار برای وارد کردن و جمع آوری اطلاعات صورت گرفته و در ۲ منطقه به صورت پایلوت راستایی آزمایی شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: گام بعدی در طرح تحولی مکان یابی این است که اطلاعات ۴ استان از جمله زنجان و خراسان شمالی در نرم افزار وارد شود.

رخشانی مهر خاطرنشان کرد: این طرح درحال حاضر وارد فاز عملیاتی و اجرایی جمع آوری اطلاعات شده است و اصطلاحات فضای موجود و اطلاعات مورد نیاز برای این سامانه جمع آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات جمعیت شناسی هم برای استان‌های مورد نظر آغاز شده است، گفت: پیش بینی می‌شود تا مهر ۱۴۰۰، اطلاعات این ۴ استان هم وارد شود و پس از آن فاز بعدی که وارد کردن اطلاعات ۲۷ استان دیگر است، شروع شود.

رییس سازمان نوسازی مدارس افزود: نرم افزار مکان یابی مدارس، کاربردی و مناسب است و جای آن در سیستم تصمیم گیری کشور خالی بود، این نرم افزار براساس برنامه زیر نظام فضا و تجهیزات و سند تحول بنیادین تنظیم شده است.

رخشانی مهر پیشتر گفته بود: در تدوین این بسته تحولی، تنظیم رابطه بهینه و خردمندانه بین مکان، جمعیت و نظام آموزشی در کشور مدنظر است. به نحوی که در مناطق مختلف کشور بتوان با کمترین هزینه، موجب ایمنی و دسترسی مناسب دانش‌آموزان و معلمان به مدارس شد و زمینه‌های شکوفایی استعداد‌های تحصیلی، فرهنگی و اجتماعی را با بهره‌گیری از فضا‌های مطلوب، آسایش اقلیمی و استاندار‌های جهانی فراهم کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: در استقرار نظام مکان‌یابی مدارس، باید با توجه به تحولات جمعیتی و پراکنش فضا‌های موجود، با رعایت ضوابط و اصول فنی مانند همجواری، ویژگی‌های محیطی، شعاع دسترسی، اقلیم و ظرفیت، زمین مناسب انتخاب شود.

وی خاطرنشان کرد: تخصیص منابع به مناطق نیازمند و در نتیجه ایجاد عدالت آموزشی در مناطق محروم، استانداردسازی فرآیند مکان‌یابی و ساخت‌وساز هدفمند مدارس بر اساس تحولات جمعیتی، هزینه‌کرد بهینه اعتبارات و موقوفات خیرین مدرسه‌ساز، جلوگیری از ساخت و ساز‌های غیرضروری و ساماندهی وضع موجود فضا‌های آموزشی، امکان برنامه‌ریزی میان مدت و بلندمدت برای مناطق مختلف کشور در سطح ملی و استانی، توجه به مخاطرات محیطی و افزایش ایمنی دانش‌آموزان از اهداف این برنامه است.

رخشانی مهر افزود: بر اساس مطالعات انجام شده، انتظار داریم پس از استقرار این سامانه، چرخش‌های تحول‌آفرین از ساخت‌وساز‌های سلیقه‌ای فضا‌های آموزشی به ساخت‌وساز هدفمند و بر اساس تحولات جمعیتی و مطالعات آمایش سرزمین، از ساخت‌وساز‌های غیرضروری به ساماندهی و بهینه‌سازی وضع موجود، از ساخت مدارس کوچک به احداث فضا‌های آموزشی متوسط و بزرگ، از اتلاف منابع در بعضی مناطق به هزینه‌کرد بهینه در مناطق نیازمند، از بی‌توجهی به مخاطرات محیطی به افزایش ایمنی دانش‌آموزان، از برنامه‌ریزی کوتاه مدت بر اساس تقاضای امروز به برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلندمدت بر اساس تقاضا‌های آتی اتفاق بیفتد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا، تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۸۴۱۴۸۲۸۴، irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۸
0
0
این ها به جز اینکه به دست خیرین نگاه کنن کار دیگه ای هم بلد هستن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
تا ما بتونيم مدارس مون رو كمي به روز كنيم كلي طول ميكشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین