پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۵۲۹
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مدیر و مؤسس دارالقرآن و حسینیه نورالثقلین کوی علوی اهواز با بیان اینکه هدف از ساخت این مجموعه ایجاد یک مدرسه قرآنی پویا در این منطقه برای شناسایی استعدادهاست، گفت: اینکه در آینده چهره‌هایی قرآنی نداشته باشیم که جایگزین پیشکسوتان امروز شوند، یک شکست است. از این رو تلاش ما پرورش نسل قرآنی است.
شعار سال: یکی از رویداد‌های قرآنی خوب اهواز در پاییز امسال، افتتاح دارالقرآن و حسینیه نورالثقلین در منطقه کوی علوی بود، رویدادی که به همت مردم همین منطقه رقم خورد و سبب امیدواری جامعه قرآنی برای پویایی بیشتر فعالیت‌های قرآنی در این نقطه از شهر و بهره‌برداری بهتر از استعداد‌ها شد.  اهداکننده زمین این دارالقرآن و حسینیه نورالثقلین و مؤسس آن، بدر سودانی، از وکلای شهر است. متن زیر گفت‌وگوی ایکنای خوزستان با این خیّر قرآنی است.  

بدر سودانی، مؤسس دارالقرآن نورالثقلین، درباره انگیزه خود از احداث این دارالقرآن گفت: از کودکی در منطقه کوی علوی زندگی می‌کردم و منزل پدری ما از حدود سال ۵۷ در این منطقه بود. زمان تأسیس مسجد حضرت فاطمه زهرا (س)، مسجد صاحب‌الزمان (عج)، مسجد الهادی (ع) و حسینیه ارشاد در این منطقه حضور داشتم. در دوره کودکی ما روی زمین می‌نشستیم و از کنارمان جوی فاضلاب رد می‌شد، ولی جلسات قرآنی‌مان را تشکیل می‌دادیم. سپس در جوانی در رشته حقوق تحصیل کردم و درجه دکتری در حقوق را گرفتم و وکیل پایه یک دادگستری شدم، اما همیشه به این منطقه سرکشی می‌کردم و پیگیر اخبار آن بودم. با والدین مرحومم در زمان حیاتشان عهدی بسته بودم که مجموعه‌ای را شامل حسینیه به نیت آن‌ها تأسیس کنم. شرایط اقتصادی در آن زمان طوری نبود که بتوانم چنین کاری را انجام دهم. از طرفی همیشه از حسینیه‌ها و دارالقرآن‌هایی که ساخته می‌شد و مهجور بودند متأسف می‌شدم و با خودم فکر می‌کردم چرا این مکان‌ها به شکل خانه‌های متروک می‌مانند. اگر می‌خواهیم چنین مجموعه‌هایی بسازیم، آن‌ها را خوب و مناسب بسازیم و اداره کنیم.

مدرسه‌ای برای پرورش نسل‌های قرآنی

این خیّر قرآنی انگیزه دیگر در تأسیس دارالقرآن در منطقه کوی علوی را حمایت از استعداد‌های قرآنی بیان کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از استعداد‌های قرآنی که در استان و کشور ظهور کرده‌اند، از اهواز و مناطق محروم هستند. این مناطق چهره‌های قرآنی برجسته‌ای را تحویل جامعه داده‌اند. همین افراد امکانات لازم را ندارند، مثلاً در کوی علوی دارالقرآنی وجود ندارد. نزدیک‌ترین دارالقرآن به این منطقه در سه‌راه فرودگاه قرار دارد و تردد به آنجا سخت است. از این رو تصمیم گرفتیم اگر قرار باشد مجموعه‌ای قرآنی بسازم آن را در یک منطقه محروم و پررفت‌وآمد مثل کوی علوی بسازم تا مناطقی مثل کوی مندلی و ملاشیه هم به آن دسترسی داشته باشند. در سال ۹۷ خدا توفیق داد که زمینی را به مساحت حدود ۳۱۰ مترمربع خریداری کردیم. ابتدا می‌خواستیم آن را توسعه ارضی دهیم، اما با مشورت مهندس طراح، قرار شد توسعه ارتفاع دهیم و نهایتاً تصمیم گرفتیم این مجموعه را در سه طبقه و با مساحت ۹۸۰ مترمربع (در مجموع) بسازیم.

سودانی درباره بخش‌های مختلف ساختمان دارالقرآن تصریح کرد: طبقه همکف این مجموعه، سالن اجتماعات یا حسینیه آقایان است. طبقه دوم را به سالن اجتماعات و حسینیه بانوان اختصاص دادیم. طبقه سوم محل استقرار دارالقرآن و مدرسه قرآنی و شامل سه کلاس قرآنی و اتاقی برای مدیریت دارالقرآن است. صحن پایین دارالقرآن را با کاشی‌کاری آیات قرآنی تزیین کردیم. با همفکری دوستان تمام آیات منقش روی کاشی‌ها را از آیات مرتبط با واقعه کربلا انتخاب کردیم. آیاتی را که حضرت اباعبدالله (ع) پیش از حرکت، در مسیر و در حین واقعه کربلا بیان کرده بودند گلچین کردیم که یک گروه اصفهانی آن را طراحی کردند.

این خیّر قرآنی با اشاره به مشارکت قرآنیان اهواز در راه‌اندازی این مجموعه، گفت: خوشبختانه تعداد زیادی از قرآنیان استان در کنار ما قرار گرفتند و به کمک آن‌ها هیئت مدیره این مجموعه را شکل دادیم که وظیفه آن برنامه‌ریزی برنامه‌های دارالقرآن است. حوزه امام علی (ع) هم در منطقه ماست و مسئولان این حوزه در این کار کنار ما قرار گرفتند. در حال حاضر، ماجد نصری، سیدحسن آلبوشوکه، حجت‌الاسلام فدیعمی، حجت‌الاسلام نبی‌زاده، حجت‌الاسلام عزیز عبیات، مهدی دغاغله، مجید یونسی، ماجد چنانی و چند چهره قرآنی دیگر از اعضای هیئت مدیره این مجموعه هستند.

سودانی ادامه داد: تنها مشکل کنونی کروناست. امیدواریم این بلا از سر جهان و مسلمین دور شود. تأکید ستاد کرونا بر عدم تجمع و برگزاری کلاس‌ها تنها مانع ما در برگزاری کلاس‌هاست. با وجود این کارمان را شروع کردیم. این دارالقرآن همزمان با میلاد رسول‌الله (ص) با رعایت پروتکل‌ها افتتاح و بعد از آن، جلسه ترتیل و جزءخوانی قرآن برگزار شد. حاج مهدی دغاغله و سیدحسن آلبوشوکه قاریان این محفل بودند. تصمیم داریم اگر کرونا اجازه دهد این برنامه را هر دو هفته یک بار برگزار کنیم. قرار شد این محافل برنامه مستمر دارالقرآن باشد. علاوه بر این، مقرر شده که ثبت‌نام در رشته‌های مختلف را شروع کنیم و اگر امکان برگزاری حضوری کلاس‌ها نبود، آن‌ها را به صورت مجازی برگزار کنیم تا وقفه‌ای در  کار ایجاد نشود.

وی با تأکید بر اداره این مجموعه به دست چهر‌های قرآنی، گفت: هدف ما این بود که اداره این مجموعه به دست چهره‌های قرآنی باشد تا مدرسه قرآنی پویایی در این منطقه تشکیل دهیم و استعداد‌های قرآنی را شناسایی و جذب کنیم تا شهرت قرآنی استان ما محدود به این سال‌ها نباشد و چهره‌های قرآنی را پرورش دهیم. اینکه ما در آینده چهره‌های قرآنی نداشته باشیم که جایگزین پیشکسوتان امروز شوند، یک شکست است. از این رو تلاش ما پرورش نسل قرآنی است.

مدیر دارالقرآن نورالثقلین با بیان اینکه هیچ‌گاه استان خوزستان از نظر چهره‌های قرآنی در این سطح نبوده است، اظهار کرد: شاید بیست سی سال قبل ما در این سطح نبودیم و الان دوره طلایی می‌گذرانیم. این موقعیت باید حفظ شود و استان بتواند در سطح بین‌المللی هم چهره‌های قرآنی را در رشته‌های مختلف تقدیم کند. این اتفاق جز  با وجود چنین مدرسه و دارالقرآن‌هایی رخ نمی‌دهد که در آن‌ها استادان برجسته استعداد‌های شناسایی‌شده را پرورش دهند. هدف دیگر این است که دیگران به انجام فعالیت قرآنی تشویق شوند. بسیاری حسینیه و مسجد می‌سازند، اما آن را بدون متولی رها می‌کنند. اگر کار به افرادی سپرده شود که در امور قرآنی فعالیت می‌کنند و خیرین را به فعالیت‌های مشابهی در نقاط دیگر شهر و استان تشویق کنیم، به جایگاه شایسته‌ای در فرهنگ قرآنی می‌رسیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایکنا، تاریخ انتشار:۲۷ آذر ۱۳۹۹، کدخبر: ۳۹۴۱۲۶۷، khouzestan.iqna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین