پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۱۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
نبود شبکه دفع آب‌های سطحی و فرسوده بودن شبکه فاضلاب باعث شده تا هر سال با شروع بارندگی‌ها، خیابان‌های اهواز به استخر تبدیل شود و به‌جای قدم زدن در خیابان‌ها باید دست به شنا شد. در زمان خشک‌سالی، نوسازی و بازسازی شبکه فاضلاب به ذهن کسی خطور نکرد و با شروع ترسالی دیگر کار از کار گذشته بود، در این راستا، نشست خبری شش عضو کمیته دفع آب‌های سطحی شورای شهر اهواز، برای تشریح طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی این کلا‌ن‌شهر درحالی برگزار شد که بارندگی پاییزه برای دومین سال پیاپی آب‌گرفتگی شدید معابر و منازل شهروندان را درپی داشته است. بارش‌های هفتم و هشتم آذرماه امسال باعث خسارت به ۲۴۱واحد مسکونی در شهر اهواز شده و وسایل ۴۱۹واحد از منازل نیز آسیب دیده است.
شعار سال: محمدرضا ایزدی، رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز، در این نشست با اشاره به این‌که عمر شبکه فاضلاب اهواز ۳۰ تا ۵۰سال است و در شش تا هفت سال گذشته لایروبی نشده، گفت: هر چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد، مبنی‌بر این‌که مرکز بهداشت، ابتلای مردم به هپاتیت A را گزارش داده بود، یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود، اما به این موارد توجهی نشد.

مهلت ۳ ماهه طرح ضربتی
رئیس شورای شهر اهواز در این نشست با بیان این‌که کارشناسان زمان اجرای طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی را سه‌ماهه اعلام کرده بودند، به ایرنا گفت: طرح ضربتی، خلاصه طرح جامع است که می‌تواند ۸۰ تا ۹۰درصد مشکلات اهواز را حل کند، این طرح توسط بهترین کارشناسان فاضلاب و آب‌های سطحی ارائه شده و درباره آن حاضر به مناظره هستیم. سنواتی افزود: این نشست برای مچ‌گیری از مدیران دیگر دستگاه‌ها نیست و تنها برای روشنگری و گزارش اقدامات است.

وی آب‌گرفتگی شدید در ۲۵ آذرماه سال۹۸ را یادآور شد و بیان کرد: جلسات شورای شهر برای پیش‌بینی و اعلام هشدار آب‌گرفتگی از نیمه مهرماه تشکیل شده که به انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت آبفا برای اجرای طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی در سال گذشته منجر شده است

سنواتی پیشرفت طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی را ۶۰ تا ۷۰درصد عنوان کرد و افزود: بنا به گفته استاندار امسال ۲۰درصد سال گذشته آب‌گرفتگی در شهر اهواز رخ داده است و درصورت اجرای کامل طرح ضربتی شاهد آب‌گرفتگی در شهر نیستیم. کار اجرایی از وظایف شورای شهر نیست؛ اما این شورا به جزئیات طرح ضربتی ورود کرد تا آن را به‌سرعت به اتمام برساند.

به رأی دادگاه تمکین می‌کنیم
رئیس شورای شهر اهواز همچنین با اشاره به رأی دادگاه بدوی درباره شهردار اهواز و مدیرعامل سابق آبفا درباره آب‌گرفتگی پارسال اهواز گفت: این حکم معطوف به آب‌گرفتگی پارسال است که قطعاً با بررسی‌های دستگاه قضا صادر شده، البته امکان فرجام و پیگیری نیز وجود دارد.

سنواتی افزود: این محکومیت خوش‌آیند ما نیست؛ اما می‌دانیم دستگاه قضا با قضات خوب و توان کارشناسی بالا به پرونده‌ها رسیدگی می‌کند. خواسته ما این است که آنچه به صلاح شهر است، اجرا شود؛ بنابراین هم شهردار و هم مدیرعامل سابق آبفا، اگر دلایلی دارند و قصوری در کار نبوده، باید ارائه بدهند و اگر قصوری در کار بوده است، دستگاه قضا با کسی مماشات نمی‌کند.

خلأ مدیریت بحران در اهواز
نایب رئیس شورای شهر اهواز همچنین با انتقاد از مدیریت بحران در شهر اهواز گفت: چیزی به‌عنوان مدیریت بحران در اهواز دیده نمی‌شود.

مهران باباپور افزود: وقتی هشدار هواشناسی صادر می‌شود، باید مدیران ستاد بحران تشکیل دهند و آماده بشوند، این اقدامات در شهر‌های کوچک با مدیریت فرماندار انجام می‌شود؛ اما در کلا‌ن‌شهر اهواز چنین چیزی وجود ندارد؛ بنابراین تا زمانی‌که مدیریت بحران در اهواز نداشته باشیم که مدیران را مکلف کند و اقداماتی برای بالا بردن تاب‌آوری انجام دهد، این نقص‌ها وجود دارد.

باباپور مشکل دفع آب‌های سطحی در اهواز را مشکلی چندساله و زخم کهنه‌ای توصیف کرد که سال‌هاست شهروندان را رنج می‌دهد، به‌همین دلیل بانک جهانی در سال۱۳۸۳ تسهیلاتی به این طرح پرداخت کرده و در سال۹۴ نیز دفتر رهبری به آن ورود کرده است.

وی افزود: در یک‌دهه گذشته سالانه دومیلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای دفع آب‌های سطحی هزینه می‌شد؛ اما در سال‌جاری بیش از ۹۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است. باباپور با اشاره به جلسات متعدد با نمایندگان مجلس، شورای‌عالی استان‌ها و مسئولان استانی درباره مشکلات آب‌های سطحی اهواز اضافه کرد: طرح جامع با بودجه فعلی شهرداری قابل اجرا نیست و نیازمند عزم ملی همه مسئولان و نمایندگان استان است.

طرح ضربتی مُسَکن است
باباپور همچنین گفت: کمیته دفع آب‌های سطحی شورای شهر همچون مُسَکن عمل کرده و هدف این کمیته، کاهش ماندگاری آب‌گرفتگی معابر است و نه حل مشکل؛ این در حالی است که در بارندگی اخیر ۷۵نقطه بحرانی دیگر نیز به‌وجود آمده است.

وی با بیان این‌که شورای پنجم دغدغه آب‌های سطحی را دارد، ادامه داد: از ۴۸۰نقطه ریزشی و بحرانی، ۵۷نقطه شناسایی شد که در این طرح ۲۷نقطه به شهرداری، سه نقطه مشترک و مابقی به شرکت آبفا واگذار شده است که درحال‌حاضر ۹۳درصد از تعهدات شهرداری و ۶۰ تا ۷۰درصد از تعهدات آبفا در این طرح اجرا شده، اما نتوانستیم طرح را پیش از بارندگی‌ها به اتمام برسانیم.

به گفته وی، در گذشته دفع آب‌های سطحی اولویت اول شهرداری و مسئولان نبود و به‌دلیل خشک‌سالی‌ها به فراموشی سپرده شده بود.

شکایت آبفا علیه یک عضو شورا
رئیس کمیسیون خدمات شهری شهرداری اهواز هم گفت: به‌دلیل انتقاد از مشکلات شبکه فاضلاب، شرکت آبفا علیه من در دادگاه شکایت کرده است که با ارائه مستندات تبرئه شدم.

فتح‌الله حاجتی با بیان این‌که شورا یک نهاد نظارتی است، افزود: مشکلات آب‌های سطحی را به شهرداری و آبفا اطلاع دادیم و بر اجرای طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی تأکید کردیم؛ اما آنچه انجام نشد مشکلات آب و فاضلاب اهواز است که همچنان ادامه دارد.

انسداد خروجی‌های فاضلاب
رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اهواز نیز گفت: نگرانی درباره فاضلاب و آب‌های سطحی از گذشته در اهواز وجود داشته، اما با توجه به خشک‌سالی‌ها و کاهش بارندگی مسأله آب‌های سطحی مطرح نبود و نگاه‌ها به مشکلات شبکه فاضلاب معطوف شده بود.

محمدجعفر فلسفی افزود: سالانه در حدود دومیلیارد تومان برای لایروبی شبکه فاضلاب هزینه می‌شد، اما این اعتبار با حجم وسیع کار تناسبی نداشت، از سوی دیگر شرکت‌های بزرگ ازجمله نفت، حفاری و فولاد در این زمینه کمکی نکردند.

وی بخشی از مشکل آب‌گرفتگی را ناشی از ریزش شبکه فاضلاب در سیل فروردین ۹۸ دانست و ادامه داد: تغییرات مدیریتی در شهرداری نیز در این زمینه مؤثر بوده است؛ به‌طوری‌که بار‌ها به شهرداری تذکر دادیم که عدم‌آمادگی پذیرفته نیست.

فلسفی گفت: چند روز پیش متوجه شدیم که خروجی فاضلاب در منطقه قلعه‌چنعان به‌دلیل انسداد با مشکلاتی مواجه است که لوله‌گذاری این قسمت آغاز شده؛ همچنین مشکل کوی علوی تنها با ساخت ایستگاه پمپاژ حل می‌شود، در غیر این‌صورت هر سال با مشکل آب‌گرفتگی مواجه خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این شورا سعی کردیم طرح دفع آب‌های سطحی را از بلاتکلیفی خارج کنیم، از طرفی با شرکت آبفا که مسئولیتی در این زمینه قبول نمی‌کرد، طرح مشترک تعریف کردیم.

مدیران ناکارآمد حاشیه امن ندارند
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر اهواز هم با اشاره به محکومیت شهردار اهواز و مدیرعامل سابق آبفا اهواز در دادگاه بدوی به‌دلیل مشکلات آب‌گرفتگی پارسال گفت: حکم دادگاه بدوی می‌تواند نقطه امیدی برای مردم باشد که مدیران ناکارآمد حاشیه امنی نداشته باشند و این حکم سرفصلی بشود در اهواز و استان که مدیران در سال‌های آینده پاسخگوی کوتاهی‌های خود باشند.

محمدرضا ایزدی با بیان این‌که اهواز شبکه دفع آب‌های سطحی نداشته و ندارد، افزود: از گذشته تمام آب‌های سطحی در شبکه فاضلاب دفع می‌شد، بنابراین طی این سال‌ها باید برای این مسأله چاره‌اندیشی می‌شد؛ این درحالی است که عمر شبکه فاضلاب ۳۰ تا ۵۰سال است و در شش تا هفت سال گذشته لایروبی نشده، از سوی دیگر جمعیت اهواز در سه‌دهه گذشته حدود سه‌برابر شده است.

به گفته وی، در ۱۰سال گذشته شهرداری یک‌چهارم اعتبار یک‌سال گذشته را برای دفع آب‌های سطحی هزینه کرده و اگر در سال‌های قبل این طرح اجرا می‌شد، با این اتفاقات روبه‌رو نمی‌شدیم.

وی با اشاره به تذکر‌هایی که به شهرداری و آبفا در آغاز کار شورای پنجم داده است، تصریح کرد: اسناد محرمانه‌ای از بایگانی شرکت آبفا به من رسید که طبق اعلام مرکز بهداشت، اختلاط شبکه آب و فاضلاب باعث ایجاد بیماری‌های روده‌ای در بین شهروندان شده است و برخی شهروندان به بیماری هپاتیت A مبتلا شده‌اند.

ایزدی با اشاره به هزینه بالای اجرای طرح جامع دفع آب‌های سطحی گفت: در نشستی که با نمایندگان مجلس داشتیم، از آن‌ها خواستیم که بعضی پیگیری‌ها را که از توان شورای شهر خارج است، برعهده گیرند که ازجمله آن‌ها حق آلایندگی است.

وی پیشرفت طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی را ۷۰ تا ۸۰درصد دانست و افزود: سال گذشته ۵۷نقطه بحرانی آب‌گرفتگی شناسایی شده بود که امسال ۶۰ تا ۷۰مورد دیگر نیز به آن‌ها اضافه شده است.

آب‌های سطحی اولویت مدیران شهری نبود
مسئول کمیته دفع آب‌های سطحی شورای شهر اهواز هم با بیان این‌که در اجرای طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی تخلف شده است، گفت: مهلت اجرای این طرح سه‌ماهه است و باید در تابستان به اتمام می‌رسید، این درحالی است که نصف پروژه به آبان‌ماه کشیده شد که ما پیگیری کردیم و تذکر دادیم.

حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور افزود: شورا با تمام توان خود در راستای برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و بودجه‌ریزی برای مشکل آب‌های سطحی اقدام کرده است. مبنای طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی، ناامیدی از بودجه‌های چندهزار میلیاردی فاضلاب و تکیه بر منابع داخلی بوده است.

وی افزود: طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی، اولویت شهرداری نبود و مدیرانی بودند که اعتقادی به اختصاص بودجه نداشتند، اگر مصوبات شورا، پیگیری امام جمعه و ورود برخی نهاد‌های نظارتی نبود، همین ۵۰ تا ۶۰درصد نیز اجرا نمی‌شد.

موسی‌پور با بیان این‌که طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی منحصر به رفع آب‌گرفتگی ۵۷نقطه بحرانی نبود، اضافه کرد: لایروبی مناسب، تأمین تجهیزات، تعهدات دولت و شرکت‌های بزرگ استان ازجمله تکالیفی بود که در این طرح محقق نشد.

به گفته وی، طرح ضربتی دفع آب‌های سطحی، کوتاه‌مدت (سه‌ماهه) و براساس تقویت شبکه فاضلاب طراحی شده و باید طرح جامع دفع آب‌های سطحی اهواز بازنگری و فاز دوم آن مطالعه شود.

وی ادامه داد: در این طرح از ۴۰۰نقطه بحرانی آب‌گرفتگی، ۵۷نقطه فوق بحرانی طراحی شد؛ اما به‌عنوان راهکار اساسی باید از طرح ضربتی عبور کنیم و به فکر طرح جامع باشیم که این مسأله از سوی رئیس سازمان بازرسی کل کشور در سفر به خوزستان نیز اعلام شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 23 دی 1399، کد خبر: 91317،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
فاضلاب اهواز هم مدت هاست مشکل داره و این بار سیل این موضوع رو علنی کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
مديريت بحران در ايران به شدت ضربه خورده و نتونستيم در اين مدت طرح هاي ويژه اي رو پياده كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۴
0
0
در زمينه سيلي كه اومد و مردم هم به شدت هنوز هم عصباني هستن بايد مقصران رو تنبيه كنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین