پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۴۳۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶
تبلیغات ضعیف، نداشتن فناوری محصولات تبلیغی در عرصه قرآن و وجود نگاه دولتی به مؤسسات قرآنی، بخشی از مشکلات مؤسسات است که مدیر مؤسسه راه قرآن بر آن تأکید دارد.
شعار سال: محمدعلی مشهدی، مدیر مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت راه قرآن کرمان، گفت: مؤسسات با چند مشکل عمده مواجهند که حل آن‌ها تحول مهمی است؛ نخستین مشکل نگاه دولتی مسئولان و عموم مردم است که مؤسسات را بنگاهی دولتی یا نیمه‌دولتی می‌دانند.

وی افزود:، چون نگاه دولتی حاکم است، حمایت‌ها اختصاصی می‌شود و تمامی برنامه‌های نهاد‌هایی مانند ارشاد و تبلیغات اسلامی به مؤسسه خاصی واگذار می‌شود و در نتیجه بعضی مؤسسات به صورت بادکنکی رشد و مؤسسات دیگر افت می‌کنند. مؤسساتی که رشد بادکنکی دارند، در صورتی که برنامه‌های دولتی به آن‌ها واگذار نشود، ناگهان تعطیل می‌شوند و به شدت ضربه می‌خورند. در شهر کرمان مؤسسه‌ای که ۱۸ شعبه دارد، بعد از اینکه حمایت‌های دولتی از آن کم شد، با جمع زیادی از مربی و کارمند تقریباً رو به تعطیلی است که به اشتغال‌زایی و بحث فرهنگی و قرآنی ضربه می‌زند.

مشهدی به مشکل مؤسسات قرآنی در مقوله بیمه اشاره کرد و گفت: سال ۸۷ و زمانی که مدیرعامل اتحادیه استان بودم، پیگیر بیمه قرآنیان شدم. آن زمان جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را در کشور مطرح کردم. اگر بند «ل» قانون مالیاتی کشور را نگاه کنید، همه هنر‌ها و برنامه‌های فرهنگی در آن دیده شده است، به طور مثال در قانون مالیاتی کشور تمامی گرایش‌های تئاتر معاف از مالیات هستند، در حالی که متأسفانه با وجود گرایش‌های مختلف و استقبال پرشور مردمی و تأکید مقام معظم رهبری بر فعالیت‌های قرآنی، آن‌طور که باید به آن‌ها توجه نمی‌شود.

مؤسسات قرآنی کاسب نیستند

وی ادامه داد: دوباره به خانه اول برگشته‌ایم که از مؤسسات قرآنی نیز مالیات می‌گیرند. نگاه دولتمردان و مسئولان به کار قرآنی، فرهنگی نیست، بلکه تبلیغی و اقتصادی است. نتیجه این نوع نگاه، دریافت مالیات است، چون تصور می‌کنند که مؤسسات کاسب هستند. نگاه مدیران مؤسسات قرآنی نیز در حال تغییر است. سال ۸۶ قبل از اینکه مؤسسات به‌صورت رسمی به ثبت برسند، فعالان، مربیان و معلمان قرآن نگاه معرفتی و معنوی به فعالیت‌های قرآنی داشتند. شاید به این دلیل که بعضی مؤسسات با توجه به رانت‌هایی که در دولت داشتند قارچ گونه گسترش یافتند و دیگران نیز ترغیب شدند تا از این رانت‌ها استفاده کنند.

مشهدی ادامه داد: با همه ایراد‌ها به شدت مخالف اخذ مالیات از فعالان قرآنی هستم. همچنین موافقم که برای مربیان قرآن، بیمه و امتیاز‌های مثبتی در نظر گرفته شود. همانطور که از بازیگر تئاتر، خطاط، نقاش و ... حمایت می‌شود.

نداشتن فناوری تولید محصولات تبلیغی

وی گفت: فناوری تولید محصولات تبلیغی را در عرصه قرآن نداریم، به‌طور مثال برای تبلیغ کلاس قرآن باید هزینه زیادی پرداخت کنیم، در حالی که کلاس‌های قرآن را رایگان یا با هزینه اندکی برگزار می‌کنیم. برای جبران این هزینه باید هزینه کلاس‌ها را افزایش دهیم که در آن صورت شرکت‌کننده‌ای نداریم یا قید تبلیغ را بزنیم. با توجه به اینکه به فعالیت‌های قرآنی مثل پروژه و بنگاه اقتصادی نگاه نشده، نتوانسته‌ایم اسپانسر‌ها را به سرمایه‌گذاری ترغیب کنیم. نباید نگاه اقتصادی داشته باشیم، زیرا پول‌ساز نیست. با وجود این، از آنجا که در حوزه تبلیغ و رسانه هزینه فعالیت‌های تخصصی بسیار بالاست، با مشکل مواجه هستیم.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: 26 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:3936718، iqna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین