پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۲۹ تير ۱۴۰۴ - 2025 July 20
کد خبر: ۳۲۱۲۹۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳

سامانه شاد و بی‌اعتمادی!

آنقدر طرح‌های دولتی و دستورالعملی بدسابقه هستند که اگر یک طرح خوب و مفید هم از سوی دولت ارایه شود پیشاپیش محکوم به شکست است، البته این ذهنیت بیراه هم نیست، تجربه‌های فراوانی وجود دارد که موجب ساخته شدن این ذهنیت شده است، ضمن اینکه در کلان قضیه هم کلا سیستم دولتی ناکارآمد بوده و تجربه‌های تاریخی و شاخص‌های توسعه هم گواه این واقعیت است.
شعار سال: محمد داوری؛ یکی از طرح‌های دولتی در حوزه آموزش و پرورش در مواجهه با شرایط کرونایی سامانه شاد برای جبران خلأ آموزش غیرحضوری است؛ خلئی که از اسفند سال گذشته شروع شد و حالا کم‌کم دارد این تجربه یک‌ساله می‌شود و در این راستا هم وزارت آموزش و پرورش با سامانه شاد تلاش کرده تا پاسخگوی نیاز دانش‌آموزان و مدارس و خانواده‌ها باشد و هم صدا و سیما ظرفیت شبکه آموزش خود را به این موضوع اختصاص داده است و هم مدارس خلاقیت‌های خود را به کار گرفته‌اند، اما آنچه هم چنان محل بحث است، سامانه شاد است.
 
ارتقای سامانه
 
چراکه به نظر می‌رسد برخلاف ارتقای این سامانه و افزایش کارآمدی آن و توسعه کارکرد‌های آن، همچنان مقاومت‌های فراوانی برای استفاده از آن وجود دارد و آن بی‌اعتمادی دست از سر این سامانه برنمی‌دارد در حالی که این ظرفیت می‌تواند در بخش عدالت آموزشی موثر باشد، چون مناطق محروم و مدارس دولتی که به دلایل متفاوت مثل مناطق برخوردار و مدارس غیرانتفاعی امکان استفاده از سامانه‌های خصوصی و غیردولتی را ندارند لذا می‌توانند با استفاده از شاد مانع ترک تحصیل یا افت تحصیلی دانش‌آموزان شوند و با زمینه‌سازی‌هایی که شرکت همراه اول به عنوان حامی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شاد تغییرات و تسهیلات فراوانی را به ویژه در ماه‌های آخر ایجاد کرده است، در تحقق این منظور یعنی عدالت آموزشی که یکی از مطالبات دیرینه کنشگران مدنی حوزه آموزش و پرورش و کودکان بوده گام‌های جدی و عملی‌تری را بردارند.
 
هر چند خیلی شرم‌آور است که ما هنوز در تحقق عدالت آموزشی مانده‌ایم در حالی که بسیاری کشور‌ها از آن عبور کرده‌اند و به کیفیت آموزشی می‌اندیشند، اما نمی‌توان آرمانگرایانه گفت و نوشت بلکه این واقعیت تلخ را باید پذیرفت و به شاد به عنوان یک فرصت برای تحقق عدالت آموزشی اندیشید و جایی که ممکن است بردن بسیاری از امکانات و تجهیزات سخت باشد، فرستادن تبلت و امواج اینترنت چندان سخت نباشد و موج امید را به راحتی می‌توان به سوی مناطق محروم و کودکان و نوجوانان مظلوم که تعدادشان هم کم نیست، فرستاد و اگر شاد بتواند این شادی را به ارمغان بیاورد می‌تواند همراه اول آنان در این محرومیت‌زدایی و عدالت‌خواهی و رفع مظلومیت باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از معلمان ایران، تاریخ انتشار: ۱۹ دی۱۳۹۹، iranto.ir
خبرهای مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
آخرین اخبار
پربازدیدترین