شعار سال: چند روزی است که امتحانات مجازی دانش آموزان آغاز شده است. برگزاری این گونه امتحانات تنها راهکار مسئولان برای حفظ سلامت دانش آموزان در برابر ویروس کرونا بوده است. البته خانوادهها از برگزاری امتحانات مجازی دانش آموزان استقبال کرده اند، اما درباره میزان یادگیری و کیفیت آموزش و موفقیت دانش آموزان معتقدند که آنها در دروس پایه افت تحصیلی داشته اند.
معلمان هم در این باره میگویند به خاطرشیوع ویروس کرونا چارهای ندارند و تمام تلاش شان را میکنند شرایط امتحانات و آموزش را بخوبی فراهم کنند. البته مدیران مدارس نیز برای این آزمونها روشهای مختلفی را به کار میبرند؛ برخی از مدارس آزمون را به گونهای طراحی کردند که با شروع آن دانش آموز در هر لحظه امکان دیدن فقط یک سوال را دارد و در صورت پاسخ دادن یا رد کردن سوال، سوال بعدی نمایش داده خواهد شد.
همچنین در سوالات چند گزینه ای، چینش گزینهها برای دانش آموزان تغییر کرده است. با این همه تنها گروه موافق و راضی از آموزش و امتحانات مجازی فقط دانش آموزان هستند. شیما دانش آموز کلاس یازدهم در رشته علوم انسانی است. او در هفته گذشته در ۴ امتحان درس ادبیات، روانشناسی، دینی و زبان انگلیسی به صورت مجازی شرکت کرده است. او درباره نحوه سوالات پایان ترم مدرسه میگوید: «معلمان مان گفتند تمام امتحانات مجازی است البته هر آزمون متفاوتتر از دیگری بود. امتحان برخی از درسها تستی بود و برخیهای دیگر هم تشریحی. برخی از معلمان در آزمون تشریحی خواستند که ما جواب سوالات را همان لحظه تایپ کنیم و برخی هم گفتند جوابها را بنویسید عکس بگیرید و بفرستید. ساعت امتحانات هم یک ساعت بود. البته تا اینجای کار امتحاناتم به هیج عنوان سخت نبود. سوالها بسیار آسان بود.» شیما از برگزاری آزمونها به صورت مجازی کاملا رضایت دارد و بر این باور است که اگر کسی درس را خوانده باشد، میتواند همان لحظه پاسخ سوالات را بدهد و اگر هم دانش آموزی کتاب را ورق نزده باشد، مثل آزمونهای حضوری مدارس مجبور است تقلب کند.
ساغر دانش آموز کلاس هشتم است او البته به سختگیریهای مدرسه در آزمون پایان ترم اشاره میکند و میگوید: «این مدل درس خواندن را دوست دارم. فقط امتحانها کمی مشکل است. ما فقط زبان انگلیسی را امتحان دادیم آن هم خیلی سخت بود و امتحان هم تستی بود. به نظرم شرایط امتحان دادن خیلی سختتر از حضوری شده، مجبور هستیم درس بخوانیم. معلمها در امتحان مجازی گزینهها را جابه جا میکنند و نمیشود کاری کرد. باید سرعت عمل داشته باشیم، چون زمان امتحان هم کمتر از حضوری شده است. البته که برخی از دانش آموزان اسکرین شات از صفحه سوالات میگیرند و برای هم میفرستند و مطمئن میشوند که گزینه درست را زده اند.»
برخی از خانوادهها هم در گفت وگویی اعلام کردند که امتحانات مجازی هم مثل آموزش آنلاین مشکلاتی دارد، اما آنها مجبورند به خاطر حفظ سلامت فرزندان شان این مدلهای آموزشی را پیگیری کنند. خانوادهها بر این باورند که روش تدریس مجازی با گذشته متفاوت و جدید است و در خیلی از موارد هم نمیتوانند همانند معلم به فرزندان شان درس دهند همین موضوع باعث شده تا دانش آموزان شان با افت تحصیلی مواجه شوند. مادر محمد پارسا دانش آموز کلاس نهم دراین باره معتقد است: «از کلاسهای آنلاین رضایت کافی نداشتم به نظرم دانش آموزان آنطور که باید و شاید آموزشی ندیده اند و امتحانات مجازی هم مثل آموزش مجازی است. پسر خودم در امتحانات وابسته تقلب شده است هم از دوستانش کمک میگیرد و البته کتاب را نگاه میکند. حتی برای امتحان زحمت درس خواندن را به خود نمیدهد و میگوید کتاب را میتوانیم باز کنیم. قبل از امتحان هم با دوستانش هماهنگ میشود و کتاب هم جلوشان باز است حتی گاهی وقتها برای اینکه سرعت عمل شان بالا برود و معلمها چیزی نفهمند از پدر و مادر میخواهند که آنها برایشان بنویسند.
برخی از خانوادهها نیز میگویند هم، ولی هستند، هم معلم و هم ناظر امتحان. موضوعی که مادر صبا دانش آموز کلاس دهم به آن اشاره میکند: «کار اصلی روی دوش پدر و مادرها است. یعنی پدر و مادر هم، ولی اند هم معلم و حالا که امتحانات برگزار میشود نظارت هم میکنند. اما در این روزهای کرونایی هم چارهای نیست اگر بچهها امتحان حضوری داشتند خودم اعتراض میکردم چرا بچه را به مدرسه میبرید، اما زیرساخت اینترنت ضعیف است وقتی معلم شفاهی از دانش آموز سوال میپرسد تا این پیام به دانش آموز برسد زمان میبرد. معلم میگوید چرا با تاخیر جواب دادی؟ چرا زودتر جواب ندادی؟ و در برخی امتحانات هم فرصت کمی دارند یعنی برای درس ریاضی ۱۷سوال دارد و همه سوالات سخت است برخی دانش آموزان کند هستند و زمان کمی دارند، در صورتی که سوالات را بلدند.»
برخی از دانش آموزان درس را جدی نمیگیرندبرخی از معلمان هم میگویند در این چند ماهی که آموزش مجازی بوده همه تلاش شان را کرده اند تا در یادگیری دانش آموزان مشکلی پیش نیاید، آموزش حضوری با آموزش مجازی متفاوت است. علی زرین نشان معلم فیزیک متوسطه دوم درباره وضعیت آموزش و امتحانات میگوید: «معلمها تجربه تدریس و تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی را نداشتند و حالا بحث آموزش بچهها دچار مشکل شده است. البته موضوع بعدی خانوادهها هستند که به بحث آموزش بچهها ورود کرده اند. در برخی از پایهها خانواده تجربه کافی ندارد و اصلا نمیداند با دانش آموزش شان چگونه کار کند و البته تمرکز کافی هم برای آموزش ندارند. بویژه دانش آموزان پایه ابتدایی شرایط بدتری دارند. این را هم بگویم که در این ترم شاهد افت تحصیلی دانش آموزانم بودم. برخی از دانش آموزان خیال شان راحت شده است که نظارت معلم و مدرسه دیگر وجود ندارد و درس را جدی نمیگیرد.»
او با اشاره به نقش خانواده میافزاید: «برخی وقتها متوجه میشوم که دانش آموزان گروه تشکیل داده اند و جوابها را با هم به اشتراک میگذارند ما کاری از دستمان برنمی آید. شرایط حساس است. اینجا نقش خانواده مهم است آنها باید به دانش آموزان بابت درس و مشق شان تذکر دهند خانواده وقت امتحان باید مراقب دانش آموز باشد تا دانش آموز خطایی نکند.»
معلم مرجع نمره استوزارت آموزش وپرورش اعلام کرده است معلمان شرایط دانش آموزان را بررسی و در نهایت نمره را اعلام کنند، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به اینکه امکان امتحان حضوری دانش آموزان به خاطر کرونا و محدودیتهایی که ستاد در نظر گرفته است وجود ندارد، میگوید: «ما در بخشنامهای که به مناطق ارسال کرده ایم تاکید داشتیم که معلم مرجع دادن نمره باشد و معلمان هم فقط نباید به آزمون مجازی تکیه داشته باشند نمره دانش آموز باید بر اساس حضورش در کلاس مجازی، پروژههایی که ارائه کرده، پرسش و پاسخ در کلاس درس، امتحانات طول ترم و نقش آموزشی که داشته داده شود.»
عباس سلطانیان با اشاره به اینکه شرایط هر منطقه با منطقهای دیگر متفاوت است میگوید: برخی از دانش آموزان دسترسی به گوشی هوشمند ندارند و این موضوع را معلم میداند. او این اختیار را دارد که نمره دانش آموز را بر اساس دلایل مستند ارائه دهد از نظر ما معلم مرجع نمره دانش آموز است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری اعتماد آنلاین، تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۴۵۵۹۷۸، www.etemaadonline.ir.