پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۴ - 2025 June 01
کد خبر: ۳۲۴۸۵۲
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
با شیوع ویروس کرونا و گسترش آموزش مجازی، پدیده تقلب در کانون توجهات قرار گرفت. حبیب الله افتخاری، دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت در یادداشتی، این پدیده را بررسی کرده است.
شعار سال: تقلب یکی از میان بر‌های شایع برای رسیدن به موفقیت در بین دانش است. میان بری که در واقع کج راهه و بی راهه‌ای تاریک است که متاسفانه به علت کژتابی‌های فرهنگی آرام آرام به عادتی مالوف در بین دانش آموزان تبدیل شده است. آسان گیری در موضوع تقلب و تسامح نسبت به آن اثرات جبران ناپذیری بر پیکره تعلیم و تربیت به جای خواهد گذاشت. دهشتناک‌تر آنکه از تقلب نوعی زرنگی و موفقیت فهم شود.

تحقیقات و پژوهش‌ها به گستردگی و عمق فاجعه در بین دانش آموزان اذعان دارند. چنانچه ضریب نفوذ تقلب در بین دانش آموزان تا ۹۵ درصد برآورد شده است. این بزهکاری عمیق که اتفاقا عادی انگاری شده است، صرفا به درس و نمره دانش آموزان محدود نخواهد شد، بلکه به شکلی نهادینه شده رفتار دانش آموزان را نیز متقلبانه خواهد کرد.

دانش آموز متقلب که قرار است در آینده پزشک، مهندس، وکیل، بازاری و یا دارای شغل آزاد باشد تقلب با گوشت و پوست او آمیخته می‌شود و آنگاه راه میان برد تقلب نزدیک‌ترین راه موفقیت او خواهد بود.

نظام تعلیم و تربیت متاسفانه تاکنون نتوانسته راه برون رفتی از این انحراف بزرگ پیدا کند. صد البته این چالش عظیم ریشه در فلسفه ناکارآمد آموزش و پرورش دارد. سیاست‌های غلط این نهاد در ترسیم نقشه راه تعلیم و تربیت و بی توجهی به پژوهش‌های علمی و سیاست زدگی باعث شده است که آموزش و پرورش در چنبره‌ای از خود کرده‌های بدون تدبیر گرفتار شود. کافی است سری به منابع و محتوا‌های آموزشی در مدارس به ویژه در دوره ابتدایی زده شود.
 
تقلب در ۸۵ درصد دانش آموزان

تحلیل محتوای این منابع نشان دهنده این است که نظام تعلیم و تربیت در تشخیص نیاز دانش آموزان برای زیست در دنیای کنونی دچار سوء تفاهم شده است. منابع آموزشی موجود و سیاست‌های تربیتی حاکم بر نهاد آموزش و پرورش از واقعیت‌های زندگی دانش آموزان به دور بوده، و نوعی تربیت بانکی را موجب شده است که در این فضا دانش آموز به جای آموزش مهارت‌های مناسب زندگی و حقوق و تکالیف شهروندی، مجبور است به مخزنی از اطلاعات تبدیل شود که قسمت عمده آن هیچ گره‌ای از مشکلات او را نخواهد گشود.

اکنون که در شرایط کرونایی و پیرو آن شکل گیری آموزش مجازی هستیم متاسفانه بستر انجام رفتار متقلبانه برای دانش آموزان بیش از پیش فراهم شده است.

نظام ارزشیابی در هژمونی تقلب کار کرد خود را از دست داده و به نوعی دچار فروریزش شده است. اکنون این کژتابی فرهنگی بیش از گذشته خود نمایی می‌کند و تصویری از شکست سیاست‌های تربیتی آموزش و پرورش مخابره کرده است.

کافی است تصمیم سازان و تصمیم گیران از پشت میز‌های ریاست بلند شوند و سری به مدارس بزنند و برق سکه رایج تقلب را با چشمان خود ببینند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از صدای معلم، تاریخ انتشار:۸ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۲۰۲۹۸، www.sedayemoallem.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین