پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۳۱۶۸۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
۱۵ شهریورماه ۹۹، آن روزی که با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا مدارس کشور بازگشایی شد، خیلی از کارشناسان از این تصمیم انتقاد کردند و آن را برای شرایط کرونایی کشور مضر دانستند. هرچند نهاد‌هایی از جمله سازمان نظام پزشکی کشور، بازگشایی مدارس را به عنوان «احتمال یک فاجعه انسانی» برشمردند و درباره آن هشدار دادند، اما مدافعان این کار که اغلب در وزارت آموزش و پرورش بودند، از بازگشایی مدارس دفاع کردند و آن را ضروری خواندند. طی هفته‌های بعد و با ورود به پاییز، شرایط کرونایی کشور وخیم‌تر شد و برخی کارشناسان یکی از دلایل آن را تصمیم اشتباه بازگشایی مدارس دانستند؛ هرچند که مقامات وزارت بهداشت تاکید کردند هیچ ارتباط معناداری بین بازبودن مدارس و افزایش تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا پیدا نشده است!
شعار سال:  بعد از ماجرا‌های سامانه «شاد» که اولین آزمون جدی وزارت آموزش و پرورش در دوره کرونا بود، این وزارتخانه دومین آزمون خود را در بازگشایی مدارس پشت سر گذاشت. شاید نتوان نمره آموزش و پرورش را در آزمون دوم، دقیق ارزیابی کرد، اما نمره آن‌ها در آزمون اول قطعا قابل‌قبول نبوده است. حالا، اما نوبت آزمون سوم این وزارتخانه است؛ آزمون امتحانات نیمسال اول مدارس که زمان زیادی تا شروع آن باقی نمانده است.

نگرانی وزیر از افت کیفیت آموزشی دانش آموزان

وزیر آموزش و پرورش که بار‌ها درباره آسیب‌های دوری دانش‌آموزان از مدارس و مجازی‌شدن تحصیل سخن گفته است، حالا هم بر برگزاری حضوری آزمون‌ها تاکید دارد، اما به این نکته نیز اشاره می‌کند که برگزاری آزمون‌های مجازی هم مطرح است و روش‌های مختلفی برای برگزاری مطمئن آن ارزیابی شده است. طبق گفته‌های «محسن حاجی‌میرزایی»، ستاد ملی مقابله با کرونا درباره چگونگی برگزاری امتحانات مدارس تصمیم‌گیری خواهد کرد، اما طبق خبر‌های منتشرشده به نظر می‌رسد باردیگر تصمیم‌گیری درباره این موضوع کلان، به ستاد‌های استانی واگذار می‌شود تا طبق رنگ‌بندی قرمز، نارنجی و زرد کرونایی به‌طور مستقل برای آن تصمیم‌گیری کنند.

البته شنیده‌ها حاکی است، وزیر آموزش و پرورش و معاونان او بر حضوری بودن آزمون‌ها اصرار دارند و معتقدند امتحانات مجازی علاوه بر آسیب تقلب، کیفیت آموزش و ارزیابی را هم پایین می‌آورد.

نگرانی‌ها درباره مقطع ابتدایی

شاید بتوان پذیرفت که بعد از حدود ۱۰ ماه از همه‌گیری کرونا، دانش‌آموزان مقطع متوسطه شرایط را درک کرده‌اند و می‌توانند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. اما شاید امیدواری به رعایت‌شدن این پروتکل‌ها بین بچه‌های مدارس ابتدایی، خوش‌خیالی باشد. آن‌طور که روز گذشته، معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، قرار است امتحانات دانش‌آموزان کلاس اول و دوم، به صورت حضوری برگزار شود و پروتکل پیش‌بینی‌شده برای آن هم، تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به گروه‌های ۳ یا ۴ نفره برای حضور در مدارس است. از همان سبک برنامه‌ریزی‌هایی که به نظر می‌رسد اجرایش برای بیش از ۸ میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی سخت و دشوار خواهد بود.

مجلس: تصمیم گیرنده ستاد کروناست

موضع کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را در این‌باره جویا می‌شویم و دکتر «حسینعلی شهریاری» رئیس این کمیسیون در گفتگو با خراسان می‌گوید: تصمیم‌گیری درباره برگزاری مجازی یا حضوری مدارس بر عهده ستادملی کروناست و باید دید با توجه به وضعیت کرونا، چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد. البته دکتر شهریاری به این نکته هم اشاره می‌کند که: «اگر امکان برگزاری حضوری امتحانات وجود داشته باشد، ما هم استقبال می‌کنیم؛ چراکه هم برخی دانش‌آموزان از آموزش و آزمون مجازی بی‌بهره‌اند و هم باری از روی دوش خانواده‌ها برداشته می‌شود».

عضو ستاد کرونا: قطعا نگران‌کننده است

اما دکتر «مسعود مردانی»، عضو علمی کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا، کاملا مخالف برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان است. دکتر مردانی در گفتگو با خراسان می‌گوید: اخیرا در فضای مجازی مشاهده کردم که کمپین «نه به امتحانات حضوری» به راه افتاده است. من هم مخالف برگزاری حضوری امتحانات هستم و معتقدم می‌شود آن را به شیوه کاملا غیرحضوری برگزار کرد. وی می‌افزاید: در دوره کرونا، تمام کشور‌های دنیا حتی بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آزمون‌هایشان را هم غیرحضوری برگزار می‌کنند که امکان تقلب هم در آن وجود ندارد؛ بنابراین ما هم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دکتر مردانی ادامه می‌دهد: مطمئنا برگزاری حضوری امتحانات می‌تواند باعث افزایش شدت انتقال و تقویت زنجیره انتقال این بیماری در کشور باشد.

آموزش و پرورش: شیوه‌نامه نهایی منتشر می‌شود

موضوع را از وزارت آموزش و پرورش نیز پیگیری کردیم و «خسرو ساکی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارتخانه در پاسخ به خراسان درباره مجازی یا حضوری‌بودن امتحانات گفت: شیوه‌نامه برگزاری امتحانات تدوین شده و به زودی منتشر خواهد شد. ساکی از اعلام جزئیات این شیوه‌نامه خودداری کرد و افزود: «هنوز این شیوه‌نامه نهایی نشده است و امکان برخی تغییرات در آن وجود دارد، بنابراین امکان تشریح جزئیات آن را ندارم».

نگرانی از تکرار بلاتکلیفی‌ها

حالا در فاصله چند روز تا آغاز امتحانات نیمسال اول دانش‌آموزان، بار دیگر معلمان، دانش‌آموزان و والدین آن‌ها دچار سردرگمی و بلاتکلیفی‌اند و نمی‌دانند شیوه برگزاری امتحانات چگونه خواهد بود. اگر هم ستاد ملی کرونا تصمیم‌گیری را به استان‌ها واگذار کند که دردسر‌ها بیشتر می‌شود و مدام باید قرمز بودن یا نبودن استان را بررسی کرد و منتظر خبر‌های لحظه‌ای بود. به نظر می‌رسد آن‌چه مهم است این‌که، بعد از ۱۰ ماه همزیستی با کرونا، به هیچ‌وجه پذیرفته نیست که سیستم آموزشی کشور معطل تصمیمات آنی باشد و نتواند خیال ۱۴ میلیون دانش‌آموز، چند میلیون پدر و مادر و چندده هزار معلم را راحت کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار:۲۳ آذر۱۳۹۹، کدخبر: khorasannews.com، ۷۱۴۶۹
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۳
0
0
برای چی تو دل کرونا باید این همه هزینه بدیم برای امتحانات حضوری؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین