پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۶۹۰۴۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱
از اواخرسال ۱۳۹۸ که ویروس کرونا در کشور ظاهر شد، رفته رفته نوع جدید از آموزش در کشور شکل گرفت که به آموزش مجازی معروف شد. با این حال اگر در سال اول برگزاری امتحانات به واسطه غیرحضوری شدن سطح تقلب در سطح باز کردن کتاب و ارتباط چند دانش آموز برای حل سوالات در کنار هم بود، اما با ادامه غیرحضوری شدن، عده‌ای از دانش‌آموزان و دانشجویان و حتی برخی معلمان به این فکر افتادند که نهایت استفاده را از وضع موجود کنند و شیوه جدیدی از تقلب یعنی امتحان دادن به جای دانش‌آموز و یا دانشجو را هم انجام دهند
شعار سال: از اواخرسال ۱۳۹۸ که ویروس کرونا در کشور ظاهر شد، رفته رفته نوع جدید از آموزش در کشور شکل گرفت که به آموزش مجازی معروف شد. در واقع در ابتدا کرونا مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل کرد و در نتیجه نظام آموزشی کشور را مجبور کرد تا به نوع آموزش غیرحضوری تن دهد که ارتباط معلم و دانش‌آموز و یا استاد و شاگرد از طریق تلفن همراه یا رایانه برقرار می‌شد و دیگر خبری از حضور فیزیکی نبود. این نوع آموزش اگر چه مزایا و معایبی داشت، اما مشکل اصلی نحوه سنجش این نوع آموزش بود که قرار بود آن هم به صورت غیرحضوری برگزار شود و با توجه به اینکه هیچگونه تجربه قبلی برای برگزاری این نوع امتحانات وجود نداشت، در نتیجه نظام آموزشی کشور حالت منفعلانه به خود گرفت و با علم بر اینکه احتمال تقلب بسیار بالاست، اما سعی کرد چشم بر روی تمامی این مشکلات ببندد. با اینحال اگر در سال اول برگزاری امتحانات به واسطه غیرحضوری شدن سطح تقلب در سطح باز کردن کتاب و ارتباط چند دانش آموز برای حل سوالات در کنار هم بود، اما با ادامه غیرحضوری شدن، عده‌ای از دانش‌آموزان و دانشجویان و حتی برخی معلمان به این فکر افتادند که نهایت استفاده را از وضع موجود کنند و شیوه جدیدی از تقلب یعنی امتحان دادن به جای دانش‌آموز و یا دانشجو را هم انجام دهند و از آنجایی که امکان راستی آزمایی دانش‌آموز و یا دانشجو وجود نداشت در نتیجه بازار مناسبی جهت این موضوع شکل گرفت.
 
چقدر می‌گیری جای من درس بخوانی؟!

بدین ترتیب به خصوص در پیام‌رسان تلگرام گروه‌های دانش‌آموزی شکل گرفت که در آن افرادی اعلام می‌کردند که حاضرند پروژه، امتحان و حتی تکالیف و تمرینات دانش‌آموزان را هم انجام دهند و بر اساس آن پول دریافت کند. برای بررسی بیشتر این موضوع خبرنگار ما وارد یکی از اینگروه‌های تلگرامی شده و به پرس و جو در رابطه با قیمت‌ها و نحوه امتحان دادن پرداخته است. نکته اینجاست که فقط مسئله امتحانات نیست و حتی تمرینات و تکالیف را هم می‌توان در این گروه‌ها فرستاد و کسانی که می‌توانند حل کنند با دریافت هزینه اندک به این کار مبادرت می‌ورزند. جالب اینجاست که افرادی بودند که به جای شما حتی در کلاس حاضر می‌شوند تا غیبت نخورید و احیانا به جای شما سوالات را هم جواب دهند؟!

نکته جالب آن است که با توجه به توان مالی دانش‌آموزی، سطح قیمت‌ها بسیار پایین است و مثلا در یک گروه دانش‌آموزی برای حل تمرین‌های دانش‌آموزان قیمت هر تمرین ۵ تا ۱۰ هزار تومان است و برای امتحانات نیز بسته به امتحانات قیمت‌ها متفاوت است و هرچه دروس تخصصی‌تر و سخت‌تر باشد قیمت بالاتر است و دروس عمومی قیمت‌ها پایین‌تر است و البته اگر در زمان پیک یا اوج امتحانات نیز قیمت بیشتر می‌شود. حتی برخی از این افراد در امتحانات دانشگاهی هم شرکت می‌کنند، به عنوان نمونه کسانی حاضرند برای پایان دی و اوایل بهمن درس زبان تخصصی رشته مدیریت با تضمین نمره بالای ۱۷ به جای شما امتحان دهند و در مقابل ۱۲۰ هزار تومان دریافت کنند، درس ریاضی این رشته، اما در حدود ۳۵۰ هزار تومان قیمت داشت چرا که درس ریاضی جز دروس سخت طبقه‌بندی می‌شود.

در حقیقت می‌شود گفت آموزش غیرحضوری به گونه‌ای شده است که شما می‌توانید از صفر تا صد یک درس را به فردی بسپارید و در پایان ترم در امتحان آن با نمره عالی قبول شوید بدون آنکه حتی یک دقیقه در این کلاس‌ها شرکت کنید و سوالی حل کنید یا اصلا کلمه‌ای از این دروس را بدانید. افرادی هستند که به جای شما در کلاس‌هایتان شرکت می‌کنند، تمارینتان را حل می‌کنند و به جای شما تحقیق می‌کنند و در نهایت به جای شما امتحان می‌دهند، فقط کافیست که هزینه مورد نظرشان را بپردازید تا بدون اینکه چیزی از دروس یاد بگیرید به عنوان شاگرد ممتاز فارغ‌التحصیل شوید.

به نظر می‌رسد تبعات این نظام آموزشی غیرحضوری در سال‌های بعد گریبان کشور را با انبوهی از نیرو‌های فارغ‌التحصیلی که هیچ تخصص و مهارت و دانشی ندارند بگیرد. اگر اوضاع کرونا با سویه‌های جدید همچنان ادامه یابد و کلاس‌ها و امتحانات همچنان غیرحضوری باشد، مسئولان باید فکری به حال این مشکلات امتحانات و احراز هویت شرکت‌کنندگان در کلاس‌ها و امتحانات بنمایند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از فراز، تاریخ انتشار: ۹دی ۱۴۰۰، کد خبر: farazdaily.com/۴۹۴۸۸
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین