پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - 2025 May 13
کد خبر: ۳۱۶۶۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: تقویت پژوهش سراهای دانش آموزی، آزمایشگاه‌های مدارس و ... الزامی است و تحقق این امر به بودجه و امکانات نیاز دارد.
شعار سال: هفته پژوهش بهانه‌ای است تا روند ارزش قایل شدن به پژوهش در بین دانش آموزان و معلمان مورد بررسی قرار بگیرد. این در حالی است که پژوهش در بین اغلب دانش آموزان و معلمان کشور چندان جایگاهی ندارد.

آغاز پژوهش محوری در مدارس

فرهاد کریمی، رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش و رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص روند پژوهش در مدارس کشور گفت: هنوز آموزش و پرورش برای تربیت دانش آموزان به شکل پژوهش محور کاری از پیش نبرده است.

او افزود: باید مدارس را به شکل پژوهش محور هدایت کرد. البته این مهم به تازگی آغاز شده و در آستانه اجرا هستیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد: برنامه درسیدر مدارس ما باید پژوهش محور باشد. این در حالی است که هم اکنون این گونه نیستند.

کریمی با بیان اینکه معلمان ما باید پژوهش محور باشند، گفت: این مهم نیز باید در برنامه تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی گنجانده شود. به عبارت دیگر باید پژوهش محوری به عنوان یک اصل اساسی در روال آموزش کشور جای بگیرد. معلم باید با ابعاد پژوهش محوری آشنا شده و این مهم را در کار خود بگنجاند.

او تصریح کرد: باید پژوهش‌های دانش آموزی را شناسایی، معرفی و تقدیر کرد و این پژوهش‌ها را اشاعه داد. در صورت بروز این گونه اقدامات پژوهش هم شکل می‌گیرد.

توجه به پژوهش نیازمند بودجه

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: باید پژوهش سرا‌های دانش آموزی و آزمایشگاه‌های مدارس را تقویت کرد. این مقوله نیازمند بودجه و امکانات است. برای تحقق این مهم باید بیش از میزان کنونی بودجه در مدارس هزینه کرد. این مقوله نیازمند اخذ بودجه از دولت نیست بلکه بسیاری از اقدامات پژوهشی می‌‎تواند به شکل خودگردان مدارس را تقویت کرده و موانع مالی مدارس را از بین ببرند.

او درباره برگزیدگان پژوهش‌های دانش آموزی امسال افزود: برای مثال یکی از دانش آموزان منتخب امسال از طریق ساختار میوه‌ها، برق تولید کرده است. درضمن یکی دیگر از دانش آموزان محفظه ضد زلزله ساخته است. تمامی این اقدامات از سوی داوران بررسی و نتیجه‌گیری شده و اعتبار سنجی آن انجام شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره تربیت معلمان پژوهش محور گفت: این مقوله نیازمند آموزش و مهارت است.

او درباره جایگاه آموزش و پژوهش میان معلمان کشور تاکید کرد: امسال بیست و سومین دوره معلم محوری برگزار می‌شود. این اقدام ۲۳ سال است که در کشور انجام شده و ظرفیت‌‎های مناسب برای اجرا فراهم شده است.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنانیوز، تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹، کد خبر:۱۱۰۱۶۶۲، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۲
0
0
همون بهتر که دست مدرسه ها هیچ کجای پرورش رو بهشون ندن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴
0
0
دانش آموزان ما این یکسال از ابتدایی ترین حق های تحصیل خودشون عقب موندن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین